Przemysł Zbrojeniowy

Przebudowa hiszpańskich śmigłowców CH-47 Chinook

Fot. José Manuel Carratalá/Ejercito de Tierra
Fot. José Manuel Carratalá/Ejercito de Tierra

Hiszpania przebuduje posiadanych przez siebie 17 ciężkich śmigłowców CH-47D Chinook do najnowszej wersji CH-47F. Dostawy unowocześnionych egzemplarzy mają rozpocząć się w 2021 roku.

Koszty programu nie są znane, jednakże ze względu na zakres prac związanych z przebudową obejmujących m.in. wymianę silników na konstrukcję Honeywell T55-GA-714A o mocy ok. 4870 KM, przebudowę kadłuba (w celu redukcji wibracji), doprowadzenie kabiny pilotów do standardu "szklanego kokpitu" i zastosowanie nowej awioniki  Rockwell Collins Common Avionics Architecture System (CAAS) Block 6, systemu kontroli lotu Digital Advanced Flight Control System (DAFCS) (wyprodukowanego przez BAe Systems) oraz system zawiesi zewnętrznych Advanced Cargo Handling System (ACHS) będą one wysokie, lecz nie wyższe niż 1,3 mld USD.

Taka bowiem kwota znalazła się w notyfikacji amerykańskiej agencji ds. współpracy obronnej (Defense Security Cooperation Agency - DSCA). Umowa zakłada przekazanie na Półwysep Iberyjski za pośrednictwem programu FMS 17 śmigłowców CH-47F Chinook (po odpowiednich modyfikacjach, zgodnie z potrzebami Hiszpanów) oraz m.in. 21 systemów CMWS AN/AAR-57A (V) 8 (Common Missile Warning System, produkcji BAE Systems) wraz ze wsparciem logistycznym i częściami zapasowymi. Głównym realizatorem umowy przebudowania wiropłatów jest Boeing Helicopter Company. Hiszpania będzie dwunastym użytkownikiem CH-47F na świecie. 

Na wyposażeniu lotnictwa wojsk lądowych Hiszpanii znajduje się 17 śmigłowców CH-47 w wersji D, z których pierwsze weszły do służby na początku lat 70. (jeszcze jako wersja C), a w 2013 świętowano ich 40-lecie w służbie. Hiszpanie utracili dwie maszyny, jedną w roku 1973, a drugą w 1995. Co więcej, Hiszpania była pierwszym zagranicznym nabywcą CH-47.

Komentarze