Reklama
  • Wiadomości

Producent Bayraktarów kupuje Piaggio

Turecka firma Baykar, producent bezzałogowców w tym słynnego Bayraktara TB-2 zakupiła włoską firmę Piaggio Aerospace. Włoski podmiot specjalizuje się w produkcji samolotów, silników i dużych bezzałogowców.

P.1HH Hammerhead
Piaggio P.1HH Hammerhead
Autor. Piaggio

Firma Piaggio Aerospace była wystawiona na sprzedaż od grudnia 2018 roku, a jej przyszłość pozostawała niepewna. Tymczasem turecka forma Baykar odnosiła wiele sukcesów sprzedażowych w tym eksportując bezzałogowce na Bliski Wschód, do Afryki i Europy. Zakup włoskiej firmy jest postrzegany jako zdobycie przez Turków lepszego dostępu do rynku europejskiego, ale także – poprzez fakt posiadania dużej miejscowej firmy – do technologii i programów unijnych. Posiadanie Piaggio ma w pewien sposób uodpornić firmę Baykar na ewentualne kryzysy polityczne pomiędzy Turcją a Europą. To także swego rodzaju powrót Turcji do programu Joint Strike Fighter. Piaggio Aerospace otrzymało bowiem w ramach tego konsorcjum zadanie produkowania elementów silników odrzutowych F135 do Lightninga II.

Reklama

Jeżeli chodzi o zastrzyk technologiczny, to wiadomo że Piaggio było twórcą dużego bezzałogowca P.1HH HammerHead stworzonego na bazie bizjeta Avanti II.

Cieszą się także Włosi, w tym włoski minister obrony narodowej Adolfo Urso uważany za architekta właśnie podpisanej umowy. W przemówieniu towarzyszącym kontraktowi podkreślił, że oznacza ona przywrócenia „przyszłości Piaggio Aerospace, strategicznego zasobu dla naszego kraju, z długoterminową perspektywą produkcyjną”. Ma to jednocześnie gwarantować pozostawienie całego potencjału firmy, infrastruktury i wysokokwalifikowanych miejsc pracy we Włoszech.

Zobacz też

Piaggio Aerospace to historycznie jeden z najważniejszych włoskich producentów lotniczych o korzeniach sięgających jeszcze XIX wieku. M.in. w czasach drugiej wojny światowej firma produkowała najbardziej zaawansowany technicznie włoski bombowiec – czterosilnikowy P.108B „Quadrimotore”.

Problemy firmy zaczęły się pod koniec lat 90. ubiegłego wieku, kiedy zamówienia na jej ówczesne najważniejsze produkty – samoloty biznesowe – spadły z uwagi na rosnącą konkurencję międzynarodową. W pierwszej dekadzie XXI wieku firma miała się lepiej, ale ostatecznie w roku 2018, po kilku krotnej zmianie właścicieli 3 grudnia 2018 r. Piaggio Aerospace zostało objęte zarządem komisarycznym po ogłoszeniu niewypłacalności. Wszystko po nieudanej próbie restrukturyzacji. Od tamtej pory firma była ratowana przez włoski rząd i objęta zarządem komisarycznym.

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama