W 2023 roku będą gotowe do dostawy bezzałogowce Hammerhead nowej generacji, poinformował Renato Vaghi, dyrektor zarządzający firmy Piaggio Aerospace podczas salonu lotniczego Farnborough 2018. Firma jeszcze przed końcem 2018 roku planuje dostarczyć sześć maszyn P.1HH Hammerhead do Zjednoczonych Emiratów Arabskich i kolejne dwa w przyszłym roku. Nie jest znany los włoskiego zamówienia na trzy maszyny P.1HH, ale ministerstwo obrony tego kraju wystosowało do parlamentu wniosek o przyznanie funduszy na 20 nowszych P.2HH o udoskonalonej konstrukcji.
„Pod wieloma względami to będzie całkowicie nowa platforma” - uważa Renato Vaghi, dyrektor zarządzający firmy Piaggio Aerospace. Podkreśla również, że firma rozważa ściślejszą kooperację z koncernem Leonardo, który jest istotnym uczestnikiem programu, aby „stworzyć jeden byt do kontaktów z klientami”. Jak mówi – „Mamy bardzo silną relację z Leonardo w programie P.1HH, ale ta wspólnota będzie jeszcze silniejsza przy P.2.”
Do włoskiej parlamentarnej komisji ds. obrony trafił w marcu 2018 roku wniosek ministerstwa obrony o 766 mln euro na pozyskanie 10 naziemnych stanowisk kontroli i 20 bezzałogowców MALE typu Piaggio P.2HH. Maszyny mają trafić do seryjnej produkcji w ciągu 5 lat.
Powtarzając ogólny układ P.1HH Hammerhead, z pchającymi silnikami i mocno cofniętymi skrzydłami, maszyna nowej generacji P.2HH ma mieć większą masę użyteczną przy zbliżonej masie startowej około 6 ton. Będzie to możliwe dzięki szerszemu zastosowaniu kompozytów oraz istotnym unowocześnieniem systemów pokładowych. Względem obecnie testowanej i produkowanej wersji P.2HH ma się również wyróżniać nowym kadłubem (obecny to niemal niezmieniona bryła maszyny załogowej P.180 Avanti II) i większymi skrzydłami umożliwiającymi m. in. przenoszenie uzbrojenia.
Rozwój nowej platformy ma być realizowany w ścisłej kooperacji i ze wsparciem rządów Zjednoczonych Emiratów Arabskich (głównego udziałowca Piaggio) i Włoch, które planują być pierwszymi klientami dla tej platformy. Włoskie ambicje obejmują również zaangażowanie w program innych krajów europejskich, co pozwoliłoby na wykorzystanie do finansowania tego projektu środków unijnych przeznaczonych na wspólne projekty obronne. Obecnie prace są realizowane bardzo intensywnie zarówno w zakresie badań i rozwoju platformy P.1HH Hammerhead, jak również produkcji pierwszych seryjnych egzemplarzy. Co prawda, w 2015 roku włoskie ministerstwo obrony jako pierwsze zadeklarowało plan pozyskania trzech bezzałogowców Piaggio do celów patrolowych, ale brak jest informacji o zawarciu takiej umowy. Trzy latające dziś prototypy P.1HH (czwarta maszyna rozbiła się w 2016 roku) są testowane przy współpracy włoskich sił powietrznych i latają w ich barwach. Natomiast pierwszym oficjalnym nabywcą okazały się Zjednoczone Emiraty Arabskie, które w 2016 roku zamówiły osiem maszyn Hammerhead, z których sześć ma zostać dostarczonych do końca bieżącego roku, a kolejne dwie w roku 2019.
Bezzałogowiec Piaggio P.1HH Hammerhead, oparty na płatowcu Piaggio P.180 Avanti II, jest obecnie jedynym produkowanym Europie dronem klasy MALE (Medium-Altitude Long-Endurance), mogącym operować ponad 20 godzin na pułapie do 15 tys. metrów. Włoski bezzałogowiec ma skrzydła o rozpiętości 15,6 m, długość 14,4 m i masę startową ponad 6 t. Wersja seryjna ma być wyposażony w rozbudowany system czujników, obejmujący m.in. moduł rozpoznawczy firmy Selex ES, wykorzystujący głowicę Star Safire 380HDz czujnikami optoelektronicznymi i radar Seaspray 7300 E. Dodatkowe wyposażenie, a w przyszłości byc może również uzbrojenie, może być instalowane na dwóch zewnętrznych pylonach pod kadłubem. Planowana masa użyteczna dodatkowego ładunku to 227 kg.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie