Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Powstaje Leonardo Poland

Marco Lupo. Prezes Leonardo Poland. Fot. Leonardo
Marco Lupo. Prezes Leonardo Poland. Fot. Leonardo

Leonardo, międzynarodowy koncern lotniczo-zbrojeniowy - u którego Polska zamówiła w zeszły piątek cztery śmigłowce morskie AW101, a wcześniej m.in. łącznie 16 samolotów M-346 Master/Bielik – poinformował o utworzeniu spółki Leonardo Poland. Celem jej istnienia jest dalsza konsolidacja obecności i rozwoju działalności biznesowej grupy w Polsce.

Leonardo Poland sp. z o.o. została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym jeszcze 4 marca br. Powstanie tej spółki nie dziwi biorąc pod uwagę wartość zamówień jakie udało się zdobyć włosko-brytyjskiej grupie od państwa polskiego, a także fakt posiadania przez nią zakładów WSK „PZL-Świdnik”, jednego z największych w grupie i dynamicznie się rozwijającego.

"W celu dalszej konsolidacji obecności i rozwoju działalności biznesowej w Polsce Leonardo tworzy nową spółkę z siedzibą w Warszawie. Spółka Leonardo Poland będzie odpowiedzialna za prezentację oraz promocję technologicznego i produktowego portfolio koncernu. Będzie też wspierać użytkowników w czasie całego cyklu życia eksploatowanych przez nich produktów w celu rozwoju partnerstwa z polskim przemysłem, działając blisko klientów i lokalnych interesariuszy." – podało Leonardo w oficjalnym komunikacie.

Do sprawy odniósł się także sam prezes Grupy Leonardo Alessandro Profumo, w trakcie uroczystości podpisania kontraktu na śmigłowce AW101: „Zobowiązujemy się do dalszego umacniania naszej obecności i zaangażowania w Polsce, będącej jednym z naszych trzech macierzystych rynków europejskich, na których widzimy znaczne możliwości współpracy w przyszłości” - powiedział.

Prezesem nowej spółki został Marco Lupo, który ma za zadanie „zacieśniać relacje z polskimi klientami i interesariuszami oraz wzmacniać już ugruntowaną pozycję Leonardo w Polsce.”

Grupa Leonardo ma szansę na kolejne kontrakty. Dokupione mogą zostać m.in. kolejne AW101 dla Marynarki Wojennej RP. Grupa może je zaproponować także jako platformy dla Wojsk Specjalnych. Włosi namawiają Polskę także do włączenia się w program bojowego śmigłowca AW249. Jest także kwestia modernizacji kilkudziesięciu śmigłowców Sokół. Leonardo reprezentuje w Polsce także myśliwiec Eurofighter Typhoon, oferowany Warszawie w ramach programu Harpia. Europejski koncern proponuje także rozwiązania przeznaczone dla wojsk lądowych, w tym m.in. modernizację wież Hitfist używanych na służących w Siłach Zbrojnych RP transporterach Rosomak poprzez wyposażenie ich w wyrzutnie ppk Spike-LR, czy amunicję precyzyjną i o zwiększonej donośności kalibru 155 mm rodziny Vulcano dla haubic Krab.

Reklama
Reklama

Komentarze (18)

  1. Kk88

    A gdzie jest ,,PZL W-3L LONG" opracowany w 1991r z silnikami PZL 10W 2x1000km ? A no tak za tani by był ... śmiało mógłby zastąpić Mi-8 Koszty utrzymania byly by identyczne jak dla w-3 sokół

  2. xiom

    Włosi są, podobnie tak my, pozostawieni sami sobie w integracyjnych planach Niemców i Francuzów, co już widać aż nadto w projekcie nowego "europejskiego" czołgu czy myśliwca, gdzie wszyscy inni łaskawie muszą czekać na wezwanie do współpracy, ale tylko by zadowolić się resztkami z pańskiego stołu. Włosi, widząc to, zrozumieli, że aby móc odgrywać podmiotową, a nie lokajską rolę w integracji przemysłu zbrojeniowego UE i korzystać z przegłosowanych miliardów budżetu UE na obronność, to muszą sobie poszukać odpowiedniego partnera. Jako że UK jest na wylocie, stąd padło na Polskę, która powoli odbudowuje swój znaczący potencjał przemysłowy, a z racji zagrożenia rosyjskiego zawsze będzie zainteresowana pokaźnymi wydatkami zbrojeniowymi. Poza tym zbliżenie Italii i Polski ułatwiają wcześniejsze inwestycje Włochów w Świdniku, bardzo bogata oferta przemysłu włoskiego, interesująca dla WP oraz - last but not least - długa współpraca z UK, bliskim partnerem również Polski. Koalicja przemysłowa Włochy-Polska-UK, przeciwstawna Francuzom i Niemcom, narzuca się sama.

    1. De Retour

      Poczytaj sobie o programach Francji z WB (Lancaster House) Nawet nową broń atomową robią razem. Z Włochami porozumienie Fincantieri z Naval Group. ( Wcześniej Horizon, FREMM, teraz Vulcano) Tak samo SAMP/T i Aster - obecnie Aster NT. Hiszpania chciała i weszła do programu samolotu nowej generacji. Włochy I Hiszpania sa w programie eurodrona MALE. Polska.? Było zaproszenie do Tigre Mk3, Aster NT, MMP I kilku innych, ale wolimy wyginać antenki IFF do F16 i Patriota. Sami się izolujemy.

  3. zolnierzyk

    A może pozostałe 4 lub 6 dla Marynarki W to może raczej w modelu AW-149, o połowę lżejszego i wielokrotnie tańszego od 101. AW-149 to nowy model i potrzebuje promocji. Jeśli my kupimy kilka sztuk (m.in. do testowania i do ratownictwa morskiego), to później zwiększą się zamówienia od innych krajów. Nikt nie chce być pierwszy. Będzie produkcja, sprzedaż i podatki w Polsce.

    1. Jaksar

      Jaki podatki płaci Leonardo w Polsce?

    2. Hed

      To byłaby najlepsza opcja ale niestety właściciel Mielca Lockheed ma ogromny wpływ na PiS który będzie dalej dokonywał mało logicznych wyborów.

  4. mati69

    jeśli mamy dalej zamawiać śmigłowce Leonardo, to powinniśmy odkupić Świdnik oraz jakąś część udziałów w Leonardo, rzędu np. 20%. wtedy byśmy byli nie tylko klientem, ale też współwłaścicielem know-how.

    1. Harry 2

      50% / 50% inaczej rządzą i kasują tylko Włosi

  5. hermanaryk

    Coś mi się zdaje, że mogą się z tego urodzić Lynxy...

  6. say69mat

    ??? ... resentyment oparty na podprogowym mechanizmie reklamy zapisanej w strofach Hymnu Narodowego, słowami ... z ziemi włoskiej do Polski???

    1. hermanaryk

      resentyment fr. ressentiment książk. «niechęć, uraza przechowana w pamięci po doznaniu od kogoś jakichś krzywd».

  7. Tera k..my.

    Dlaczego znowu rejestracja w Warszawie i podatki tez trafia do Warszawy? Są tez inne miasta oprócz Warszawy a najbardziej trafna to Świdnik.

    1. Jan

      Ale ze stoczni w Radomiu, to się wszyscy śmiali. A to też była tylko rejestracja i podatki by zostały...

  8. yhy

    No po prostu zarąbisty sukces ..... 4 śmigłowce to tak jak dla spragnionego słonia kropla wody , jest się czym cieszyć.

    1. Jak to określił pewien komentator : "Homeopatyczna ilość" :)

  9. Mirek

    No będzie gdzie osadzić paru ludzi na stołkach do zarządzania malowaniem maszyn w liczbie 4 :)

    1. Jak umiesz więcej zbuduj helikopter.

  10. fryz5

    Cieszy bardzo zacieśnianie współpracy pomiędzy Polską a Leonardo i oby nie było to tylko na pokaz - zwiększenie nakładów Leonardo na dział BR w Świdniku oraz współpraca np. z Politechniką w Rzeszowie dałoby pozytywny sygnał. Powinniśmy też pomyśleć o przystąpieniu do programu śmigłowca AW249, a także do programu samolotu szkolno-bojowego (swego czasu zapraszali nas Włosi do współpracy - może nadal aktualne). Samolotów szkolno-bojowych i tak będziemy potrzebowali zawsze, więc może trzeba pomyśleć długofalowo i wydawać pomału niewielkie kwoty, mieć udział w badaniach, produkcji i dostęp do technologii.

    1. Marek

      Samolotów szkolno bojowych będziemy potrzebowali jak zechcemy wypowiedzieć wojnę Madagaskarowi, Burkina Faso albo komuś innemu w Afryce. Z tym, co piszesz o AW249 zgoda.

  11. Harry 2

    Włosi wygrali na współpracy z nami.

  12. As

    To ważne aby w Świdniku nie odbywały się żadne znaczące czynności proddukcyjne bowiem zakład leżący przy granicy wschodniej zakończy działalność w 10 minut po rozpoczęciu ewentualnego konfliktu

  13. mc.

    To bardzo ciekawy ruch... Mam nadzieję, że konsekwencją tego będzie kupienie akcji przez PGZ.

  14. :))

    Będą płacić podatki w Polsce od co :) Podzespoły do maszyn na, których będzie zarabiać koncern będą opodatkowane w NASZYM KRAJU :) 19% od niewielkiego zapewne zysku i 18 i 32 od wynagrodzeń to lepsze od zera...

  15. zbibi

    hmm, a może te 400 baniek to nie będzie offset za AW_101 tylko inwestycja w zakłady które niedługo zmienią nazwę z WZL na Leonardo Poland....

  16. Willgraf

    a Polscy konstruktorzy jak Edward Marganski z EM-10 Bielik są pomijani jak wszystko co polskie w III RP

  17. tagore

    bez 50% udziału Polski w tej firmie wyjdziemy na tym jak na "polskim fiacie".

  18. Mikey

    Kolejne AW101 dla MW to konieczność. Warto zastąpić też nimi Mi-8/17. Natomiast pokładowe Kamany - Wildcatami AW159.