Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Pierwszy węgierski Millennium oblatany

Embraer C-390
Węgierski C-390
Autor. Embraer

Pierwszy samolot transportowy C-390 Millennium wyprodukowany dla Węgier został oblatany przez firmę Embraer. W ciągu czterogodzinnego lotu dokonano oceny właściwości lotnych samolotu, który teraz ma przejść cykl kolejnych prób.

Lot został przeprowadzony 11 lutego 2024 roku. To pierwszy z dwóch C-390 Millennium zamówionych przez Węgry jesienią 2020 roku. Budapeszt były trzecim klientem na tą konstrukcję - powstałą w zamyśle jako samolot transportowy lub tankowania powietrznego (o oznaczeniu KC-390). Wcześniej zamówił 19 egzemplarzy kraj producenta czyli Brazylia (wcześniej planowano 28, ale z uwagi na straty wywołane pandemią COVID-19 zamówienie zredukowano), a także Portugalia, która kupiła pięć samolotów z zapleczem symulatorowym i opcją na szósty. Portugalia i Brazylia są też jedynymi klientami na C-390, którzy już odebrali pierwsze samoloty – Brazylia sześć a Portugalia jeden.

Węgierski zakup był zaledwie początkiem całej serii kolejnych sukcesów sprzedażowych Embraera. W czerwcu 2022 roku pięć samolotów zamówiły Niderlandy, we wrześniu 2023 roku na cztery maszyny zdecydowała się Austria, w październiku 2023 na dwa Czechy, a w grudniu 2023 roku na trzy Republika Korei.

Reklama

To wszystko może być jednak tylko preludium do znacznie większych sukcesów. Jesienią 2023 roku podpisano wstępne porozumienie z Arabia Saudyjską na potencjalną sprzedaż większej liczby C-390 do tego kraju w zamian za ulokowanie tam linii ostatecznego montażu i przekazanie zdolności serwisowych. Podobną drogą chcą być Indie, które są zainteresowane pozyskaniem 40 samolotów, pod warunkiem przekazania części kompetencji do nich. Podobnie Republika Korei, która na trzech egzemplarzach raczej nie poprzestanie i będzie kontynuowała „brazylijski kierunek”, choć nie jest jasne, czy będzie chciała tworzyć na podstawie Millennium własny samolot przyszłości, czy przenieść jego produkcję do siebie.

Czytaj też

Jako klienci eksportowi duże zainteresowanie wykazują także: Angola (w grę wchodzą 4 sztuki), Kolumbia (potencjalnie 12 sztuk), Egipt, Grecja (6 sztuk),  Rwanda (2), RPA (6) Szwecja (od 3 do 6 sztuk), Zjednoczone Emiraty Arabskie, Kuwejt, Katar i Oman.

Reklama

C/KC-390 powstał z myślą o rzuceniu wyzwania globalnej dominacji średnich samolotów rodziny C-130 Hercules. Maszyny te cechuje większa prędkość przelotowa, lepszy stosunek koszt-efekt, znacznie większą ładownią i możliwością przenoszenia do 26 ton ładunku jednocześnie, podczas gdy w przypadku Herculesa wersji C-130J jest to 19 ton, a C-130J-30 – 20 ton.

Millennium to także konkurent dla nowszych od Herculesa propozycji samolotów transportowych, w tym europejskiego A400 Atlas, japońskiego Kawasaki C-2, czy samolotów ukraińskich.

Reklama
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (1)

  1. Furlong

    Samolot stworzony do latania wysoko i szybko w odróżnieniu od c130 który lata nisko i wolno. W razie konfliktu lata się tak aby znaleźć się poniżej horyzontu radiolokacyjnego (no chyba że walczy się z przeciwnikiem bez zaawansowanej opl) i manewrowości oraz responsywnosci tak aby dokonać zrzutu "touch and go". Embraer wydaje się być pewnym substytutem dajacym pewne możliwości transportu strategicznego, przydatnego gdy trzeba przewieźć obywateli z zagrozonych rejonów bądź dostarczyć tam towar. Tu faktycznie prędkość i udźwig plus zasięg zrobi lepszą robotę. Wygląda więc na to że są to maszyny dla różnych klientów.

Reklama