Technologie
Kazachstan kupuje Airbus A400M Atlas
Koncern Airbus Defense & Space poinformował o zawarciu z Kazachstanem umowy dotyczącej dostawy dwóch samolotów transportowych Airbus A400M Atlas. Negocjacje na ten temat trwały od kilku lat, wiążąc się z kilkukrotną prezentacją tych ciężkich maszyn transportowych decydentom z Nur-Sułtanu. Pierwszy samolot ma zostać dostarczony w 2024 roku. W obecnej chwili nie jest znana wartość kontraktu.
Zainteresowanie Kazachstanu pozyskaniem ciężkich samolotów transportowych, które mogłyby zastąpić kurczącą się flotę przestarzałych An-12 było znane od lat. W 2021 roku, zgodnie z informacjami FlightGlobal, w służbie pozostaje ostatnia maszyna tego typu. W 2018 zamówiono ich chińską kopię, Shaanxi Y-8 i zgodnie z oficjalnymi informacjami dostarczono co najmniej jeden egzemplarz. Jednak dla sił powietrznych Kazachstanu istotne jest zastosowanie nowocześniejszych rozwiązań oraz komplementarność A400M Altas względem eksploatowanych już 8 samolotów C-295, stanowiących obecnie trzon lotnictwa transportowego.
Firmowy A400M pojawił się w 2018 roku na lokalnych targach przemysłu obronnego KADEX 2018, natomiast we wrześniu 2020 roku do Kazachstanu przyleciał brytyjski Atlas, promując bilateralną współpracę między tymi krajami, ale też prezentując możliwości samolotu Airbus. Transport lotniczy jest dla Kazachstanu bardzo istotny, gdyż jest to kraj o powierzchni niemal 3 mln km2 i słabo rozwiniętej sieci komunikacyjnej.
Kazachstan stanie się dziewiątym operatorem A400M Atlas na świecie, wspólnie z Niemcami, Francją, Wielką Brytanią, Hiszpanią, Turcją, Belgią, Malezją i Luksemburgiem. Łączna liczba zamówionych samolotów tego typu osiągnęła poziom 176 maszyn. Można spodziewać się, ze po dostawie 2 pierwszych samolotów Kazachstan będzie zamawiał kolejne, aby zapewnić możliwości operacyjne i zwiększyć synergie z używanymi już i sprawdzonymi C-295. Wraz z umową na dostawę 2 A400M podpisano porozumienie (memorandum of understanding) o współpracy w zakresie usług utrzymania i remontów oraz pierwszego etapu tworzenia lokalnego centrum utrzymania C295.
Emil
Zastanawiając, że państwo mające tak dobre relacje z Rosjąnie zdecydowało się na zakup rosyjskiego samolotu np. Antonowa czy Iła.
Davien
Antonow to ukraińska firma a Ił nie robi maszyn tej klasy wagowej, Ił 76 to większa maszyna.
Joe B.
Antonov jest tak "ukraiński" jak Krym czyli w 100% rosyjski! Już było tutaj wałkowane, ale krótko jeszcze raz: Rosja to jedyny spadkobierca wszystkiego po ZSRR a Antonov został założony przez Rosjanina w Rosji! Później w ramach podziału w ZSRR zakłady zostały przeniesione do Kijowa, ale nie oznacza to, że Antonov jest ukraiński, co jest prawnie potwierdzone i wszyscy na swiecie to akceptują a AN-124 produkowane są w Uljanowsku. Ukraincom Antonov spadł jak manna z nieba, jak wiele innych firm i produktów, które były konstruowana i zakładane przez Rosjan w ZSRR a rozmieszczano je w różnych republikach. Tak to Antonov jest "ukrainski", mniej więcej tak, jak "polska" jest fabryka Mercedesa w Jaworze, Opla w Gliwicach czy VW w Poznaniu!
Pilot.
Wybrali najlepsze.
Nie inż.
Tragedia. Znów produkt z półki bez transferu technologi i przetargu.
Nico
Tragedia to zakup przez Polskę starych c 130 Herkules a nie nowych samolotów transportowych
Nie inż.
A jak rozumiem ty Nic o masz nowe meble i nowe Ferrari w domu. I to wszystko po to aby tylko stało. Bogacz.
AA
Całe dwa :))
ito
A my ile kupiliśmy? Ups! Całe 5, ale nie takich, tylko o dwie kategorie mniejszych i do tego znacznie starszych niż piloci, którzy nimi latają.
Herr Wolf
Ile ma takich Polska?
Davien
A my mamy Herculesy dla nas wystarczajace, choc skąd ci sie wzięły te dwe kategorie mniejsze o nawet sam pewnei nie masz pojecia;)
Wojmił
Rozumiem chęć sprzedaży ale ma to swoje granice - Kazachstan utrzymuje bliskie relacje z Rosją i Chinami i z pewnością technologie zastosowane w Atlasie wpadną w ich ręce... Zachód ciągle karmi tę żmiję Chińską pieniędzmi i technologiami..
Qaz
A my kupujemy kolejne 40 letnie C130 z amerykańskiej pustyni, a była okazja odkupić od RAFu C130J30 to nie wykorzystano okazji a skorzystali na tym Bahrajn i Bangladesz.
bgj
bo nie mamy 3 mln km2 terytorium i słabej sieci transportowej
Davien
A niby kiedy UK sprzedawała C-130 J-30?? Bo planuja dopiero wycofać zwykłe C-130J i to w 2023r. I Bahrajn i bangladesz dostały stare C-130J.
Niuniu
Bzdury.
Dawo
Jaki koszt transakcji?