Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

PGZ w programie nowego polskiego samolotu

Ilustracja: Instytut Lotnictwa
Ilustracja: Instytut Lotnictwa

Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. dołączyła do programu budowy wielozadaniowego samolotu turbośmigłowego nowej generacji ILX-34. Projekt ma doprowadzić do zwiększenia kompetencji krajowego sektora lotniczego i być dla niego przepustką do udziału w projektach międzynarodowych. 

W obecności minister przedsiębiorczości i technologii Jadwigi Emilewicz podpisy pod listem intencyjnym złożyli: Paweł Stężycki - dyrektor Instytutu Lotnictwa, dr Jakub Skiba – prezes zarządu PGZ S.A. oraz Andrzej Kensbok - wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu. Projekt będzie realizowany we współpracy z partnerami zagranicznymi.

Jak informuje PGZ projekt ILX-34 tworzy możliwość rozwoju kompetencji zaangażowanych w prace projektowo-konstrukcyjne polskich inżynierów,  techników i innych specjalistów z branży lotniczej. Opracowane technologie oraz prace zrealizowane przez wszystkie jednostki zaangażowane w projekt mają pozwolić na rozwój krajowych kompetencji w zakresie platform lotniczych.

PGZ liczy także, że doświadczenie uzyskane podczas realizacji tego projektu stworzy możliwości zaangażowania polskiego przemysłu i instytutów badawczych w projekty międzynarodowe. 

Cieszy nas fakt że Polska Grupa Zbrojeniowa jest jednym z kluczowych uczestników tak ambitnego przedsięwzięcia. Równo 100 lat po powstaniu polskiego przemysłu lotniczego podejmujemy wyzwanie jego odbudowy. Segment lotniczy ma dla Polskiej Grupy Zbrojeniowej istotny wymiar biznesowy. Aktywnie pracujemy nad rozwijaniem naszych kompetencji w tym obszarze, dążąc do rozbudowy potencjału spółek, specjalizujących się w produkcji dla sektora lotniczego

dr Jaku Skiba, prezes zarządu PGZ S.A.

ILX-34 ma być wielozadaniowym samolotem turbośmigłowym nowej generacji. Kompozytowa struktura skrzydła i usterzeń oraz nowoczesny silnik turbinowy przełożyć się mają na mniejsze zużycie paliwa oraz niższe bezpośrednie koszty operacyjne. Ma być przystosowany do wykonywania długotrwałych lotów patrolowych i mieć możliwość operowania z nieutwardzonych pasów startowych. W zależności od wersji wnętrze samolotu będzie mogło być dostosowane do potrzeb odbiorcy, z wykorzystaniem specjalistycznego wyposażenia. Projekt będzie realizowany pod patronatem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (24)

  1. TALIB

    Moja bron to jednoosobowa armia i juz niedlugo bedzie w uzyciu

  2. Eugeniusz

    KTO NIBY MA ZAPROJEKTOWAC ,HA,HA,HA

  3. Morgul

    teraz będziemy topić kasę w latające \"Ślązaki \" :) bo najlepsze są duże słomiane inwestycje :) tymczasem ukraiński przemysł aż się prosi o kooperację i zamówienia ....

    1. Gts

      Jak zwykle jest pomysl na defraudacje pieniedzy pod sluzsznymi i chwytliwymi haslami. Juz lepiej byloby wciagnac Ukraine w budowe u nas farbyki silnikow do czolgow czy technologii pancerzy, bo nie mowie o produkcji T-84 na ktore nas kompletnie nie stac ani mentalnie, ani finansowo ani technologicznie.

    2. Birdy

      A to nie lepiej kupić ten ich przemysł? Niemcy zrobili z nas montownie to może my zróbmy z Ukrainy zamiast im bezinteresownie pomagać. Bo jak tak bardzo potrzebujemy silnej Ukrainy to żeby potem nie było że silne Niemcy z silną Ukrainą...

    3. jaskolka

      Akurat technologie pancerzy tu juz my Ukraincom raczej mozemy pomoc rozwijac. Noz jakos specjalnie innowacyjny ani nowoczesny nie jest, ma tez troche za duzo wad. A pancerze warstwowe to nawet my zrobimy lepsze niz przemysl na Ukrainie.

  4. dropik

    z jednym silnikiem przez ocean ? jakoś nie widzę tego.

  5. pzl

    Do patrolowania przydatniejsza raczej będzie maszyna napędzana 2-ma silnikami.

  6. arona

    O nowej konstrukcji napisano, że \"\"Przy prędkości przelotowej 400-450 km/h, na wysokości 12192 m, z 2 pilotami i 4-8 pasażerami, ILX-34 ma być zdolny do wykonania lotów Paryż-Nowy Jork, Dubaj-Pekin, czy Miami-Sao Paulo.\" Dwie pierwsze trasy to ok. 5800, ostatnia 6500 km. Czy jest to wykonalne w locie bez lądowania bo chyba o taki chodzi ? Jeżeli tak to przy prędkości przelotowej 450 km/h pokonanie tego dystansu zajmie 12 - 13 godzin. Czy na pokładzie znajdzie się zapasowa załoga ? Nie wiem dokładnie co o tym mówią przepisy ale jedna załoga chyba nie może lecieć tak długo ? No i ciekawostka, Pilatus PC-12 i Daher TBM 910, które są zbliżone do ILX-34 mają zasięg lotu o połowę mniejszy. Z wielkim zainteresowaniem będę więc śledził rozwój sytuacji o ile oczywiście coś z tego wyjdzie.

    1. B777

      samolot turbośmigłowy na wysokości 12192m? niemożliwe, sprzeczne z prawami fizyki, tam jest za mało powietrza by napędzić śmigło, pomijam drobiazg że w XXI wieku nikt nie kupi samolotu, który przez kałużę leciałby 13 godzin, takie rzeczy się skończyły w latach 50-tych ubiegłego stulecia

  7. mi6

    ja myślałem że samoloty to się projektuje po to żeby je produkować a nie \"rozwijać krajowe kompetencje w zakresie platform lotniczych\", czyli chcemy się nauczyć coś tam dłubać przy samolotach żeby zachód nas łaskawie dopuścił do swoich projektów-no ambitny plan...

    1. Polowic

      Projekty naukowe na uczelniach też się robi, żeby coś nowego osiągnąć, a nie wykształcić kilku nowych doktorów za państwowy grant bo ich brakuje na uczelniach, prawda? A, zaczekaj, może jednak nie...

  8. roland

    Jeżeli za to bierze się PGZ, to już wiadomo, że nic z tego nie będzie.

  9. MIś

    Kolejny projekt rozwojowy wielkiego słomianego misia, kolejny śmigłowiec bezzałogowy, Anders itp.. Budżet słomianego misia na cztery instytucje zawsze potrzebny.

  10. frog

    Takie samoloty sa nam (VIP-om) potrzebne, zwazywszy w ilu drogowych kolizjach uczestnicza.

  11. Patryk

    Wygląda to trochę jak motoszybowiec z małym silnikiem turbośmigłowym do dozorowania granic, a może jako wysokościowy nośnik bomb kierowanych.

  12. Pim

    Tak się zastanawiam: Najbliższe (wizualnie) odpowiedniki: - Piltalus PC-12 (ponad 1400 egz); - Cessna 208 (ponad 1500). Pierwszy jest samolotem bardziej pasażersko - dyspozycyjnym. Drugi ma funkcję ładunkowe, przez otwierane duże boczne drzwi. Celujemy w konstrukcję z lukiem ładunkowym jak w SkyTrucku, co na pewno stanowi plus konstrukcji. Stąd też układ grzbietopłata. Więc (teoretycznie) pomysł ma potencjał. Ale jaka jest szansa na wykonanie i jaką ilość egzemplarzy sprzedamy? Pytanie drążące - silnik z półki (np. P&W) czy przy okazji budujemy \"Narodowy Silnik Turbośmigłowy\", który rzuci na kolana świat lotniczy możliwościami i standardem logistyki i serwisu?

  13. Yugol

    A nie było by lżej w kooperacji z Czechami choćby? ??

  14. PKP kargo

    Jeszcze jak będzie bez zalogowy to 200 takich... 100 bsl 100 zalogowych po kraju rozmieszmcic po 8 sztuk i jest git... To jest to armia 21 wieku... W pierwszej Lini bsl namierza wroga a zalogowy bec rakieta od zadu...i czułbym się pewniej wiozac armię pociągiem... Mnie się nie uśmiecha rakieta w loko oberwac

  15. Grenadier

    A jacy są potencjalni klienci, którzy byliby zainteresowani taką konstrukcją?

  16. Fajardo

    Już wiadomo gdzie podziały się pieniądze ze śmigłowców, okrętów podwodnych i innych strategicznych - budujemy następcę F35! Brawo my!

  17. Faszysta

    Zycze powodzenia, oby dobrze latal i dobrze sie sprzedawal!

  18. Hanys

    Na czym polega \"nowa generacja\" w odniesieniu do tego samolotu?

  19. Cty

    Niech się zajmą niezałatwionymi sprawami.

  20. Gregor

    A co z wymogami pływalności ?

  21. Hejka

    Przepraszam ale niższe zużycie paliwa oraz niższe bezpośrednie koszty operacyjne wielozadaniowego samolotu turbośmigłowego nowej generacji ILX-34 w stosunku do czego? Nowej Generacji? Chyba w Polsce bo przed czołówkę światową tym samolotem nie wyjdziemy. I jak rozumiem PGZ kupi wszystkie możliwe patenty i rozwiązania innowacyjne dostępne na Świecie i je ulepszy. W takim razie jestem za.

  22. witam

    Dobra wiadomość. Miejmy nadzieje, że ten samolot to tylko początek i nowe projekty będą powstawać jak grzyby po deszczu ale najważniejsze by doczekały się realizacji.

  23. Kościuszko

    No to już mamy kolejny projekt typu \"będziemy liderem w produkcji samochodów z napędem elektrycznym\"... Nie potrafimy zrobić od lat przyzwoitego śmigłowca ale samoloty od zera to będziemy jak parówki produkować...

  24. 22

    To będzie MIŚ na miarę naszych możliwości.......

Reklama