Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

"Panic Button" na amerykańskich F-16

Fot. US Air Force
Fot. US Air Force

System automatycznego unikania kolizji z ziemią Auto-GCAS (Automatic Ground Collision Avoidance System) i tak zwany „panic button” mają pojawić się na wyposażeniu amerykańskich F-16 już w pierwszej połowie 2014 roku. Jest to owoc współpracy U.S. Air Force i koncernu Lockheed Martin. Podobne systemy pojawią się również w maszynach typ  F-22, F-35 i F/A-18. 

Auto-GCAS to system, który automatycznie wyprowadzi maszynę z toru lotu, który zgodnie z danymi pochodzącymi z sensorów skończy się kolizją z ziemią. Będzie on wzbogacony o system automatycznie wyrównujący lot, zwany popularnie "panic button". Pojawia się on obecnie w wielu samolotach cywilnych korzystających ze sterowania fly-by-wire. Jego zadaniem jest wyprowadzenie samolotu w trybie automatycznym z niebezpiecznych ewolucji, do lotu poziomego. Jest on bardzo przydatny w sytuacjach, gdy pilot straci orientację w przestrzeni, lub utracił kontrolę nad maszyną. Automat po wciśnięciu jednego przycisku wprowadza samolot w lot poziomy z bezpieczną prędkością. 

USAF pracowało nad wprowadzeniem auto-GCAS w samolotach F-16 od połowy lat 80-tych, lecz ówczesny poziom technologii nie pozwalał na stworzenie odpowiedniego systemu. Temat powrócił w 2007 roku, jako część Fighter Risk Reduction Programme. System wykorzystuje cyfrowe mapy terenu w połączeniu z pozycjonowaniem GPS i danymi z sensorów maszyny. 

Podobne systemy mają być też wprowadzone na wyposażenie samolotów Lockheed's F-35 Lightning II i Boeing F/A-18 Hornet. Natomiast znacznie prostszy wariant, niekorzystający z mapowania i wymagający ręcznego ustawienia wysokości, jest obecnie testowany na samolotach F-22 Raptor.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (5)

  1. Artwi

    Taki przycisk w rosyjskich myśliwcach jest od kilkudziesięciu lat i służy do wyprowadzania maszyny w przypadku utraty przez pilota orientacji przestrzennej.

  2. Fotograf

    Od emerytowanego pilota WP który latał na ołówkach słyszałem, że też mieli taki "knopku" który wyprowadzał samolot w zakresie przeciążeń do bodajże 3,5G

  3. fotoamator

    Słyszałem od emerytowanego już pilota WP o takim rozwiązaniu stosowanym w MIGach 21 Zaprawdę wielka to zatem nowość

  4. Paweł

    Czy takiego cudownego guzika nie ma czasem na naszych stareńkich Migach 29?

  5. Paweł

    Czy takiego cudownego guzika nie ma czasem na naszych stareńkich Migach 29?

Reklama