- Wiadomości
"Panic Button" na amerykańskich F-16
System automatycznego unikania kolizji z ziemią Auto-GCAS (Automatic Ground Collision Avoidance System) i tak zwany „panic button” mają pojawić się na wyposażeniu amerykańskich F-16 już w pierwszej połowie 2014 roku. Jest to owoc współpracy U.S. Air Force i koncernu Lockheed Martin. Podobne systemy pojawią się również w maszynach typ F-22, F-35 i F/A-18.

Auto-GCAS to system, który automatycznie wyprowadzi maszynę z toru lotu, który zgodnie z danymi pochodzącymi z sensorów skończy się kolizją z ziemią. Będzie on wzbogacony o system automatycznie wyrównujący lot, zwany popularnie "panic button". Pojawia się on obecnie w wielu samolotach cywilnych korzystających ze sterowania fly-by-wire. Jego zadaniem jest wyprowadzenie samolotu w trybie automatycznym z niebezpiecznych ewolucji, do lotu poziomego. Jest on bardzo przydatny w sytuacjach, gdy pilot straci orientację w przestrzeni, lub utracił kontrolę nad maszyną. Automat po wciśnięciu jednego przycisku wprowadza samolot w lot poziomy z bezpieczną prędkością.
USAF pracowało nad wprowadzeniem auto-GCAS w samolotach F-16 od połowy lat 80-tych, lecz ówczesny poziom technologii nie pozwalał na stworzenie odpowiedniego systemu. Temat powrócił w 2007 roku, jako część Fighter Risk Reduction Programme. System wykorzystuje cyfrowe mapy terenu w połączeniu z pozycjonowaniem GPS i danymi z sensorów maszyny.
Podobne systemy mają być też wprowadzone na wyposażenie samolotów Lockheed's F-35 Lightning II i Boeing F/A-18 Hornet. Natomiast znacznie prostszy wariant, niekorzystający z mapowania i wymagający ręcznego ustawienia wysokości, jest obecnie testowany na samolotach F-22 Raptor.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS