Przemysł Zbrojeniowy

Nowy system zakłócania rakiet dla samolotów pasażerskich

Fot. Northrop Grumman
Fot. Northrop Grumman

Firma Northrop Grumman przedstawiła swój nowy system zakłócania rakiet przeciwlotniczych naprowadzanych na podczerwień Viper™ 2.1, który wykorzystuje promieniowanie laserowe.

Viper™ 2.1 to najnowsza wersja kierunkowego urządzenia klasy DIRCM (directed infrared countermeasure)-zakłócającego głowice rakiet przeciwlotniczych naprowadzanych na podczerwień. Prace badawcze i testowe nad wersją „2.1” trwały pięć lat i obecnie rozpoczęła się jej produkcja seryjna.

Firma Northrop Grumman nie ujawniła szczegółów wprowadzonych modyfikacji, ale porównując wygląd nowego systemu ze starszymi urządzeniami widać, że jest ono bardziej kompaktowe i mniej skomplikowane, ma modułową budowę, zastosowano w nim prawdopodobnie więcej części komercyjnych (co pozwala na zmniejszenie ceny i ułatwia eksploatację) oraz większej mocy laser.

Amerykanie liczą na sukces szczególnie w odniesieniu do lotnictwa cywilnego. Wiedzą, że jeżeli cena systemu Viper spadłaby do rozsądnego poziomu samoloty pasażerskie masowo byłyby wyposażane w tego typu urządzenia, szczególnie tych linii lotniczych, które zapewniają połączenia z krajami o dużym zagrożeniu terrorystycznym (Afryka, Bliski Wschód).

Ujawniono, że jak dotąd zainstalowano około 3100 systemów Viper™, które zostały wprowadzone na 55 różnych typach samolotów i śmigłowców.

Komentarze (2)

  1. Jam to

    Ciekawe jak wygląda kwestia bezpieczeństwa takich systemów dla ludzkiego oka.

    1. rurek

      Każdy system przeciwrakietowy jest niebezpieczny dla oka. Nawet strzał z archaicznego działka plot w oko bywa niebezpieczny :)

  2. gosc

    A na naszych Mi-24 jest cos podobnego? Ukraincy dopiero teraz montuja podobne systemy, gdy stracili kilka Mi-24.