Reklama

Nowy system zakłócania rakiet dla samolotów pasażerskich

Fot. Northrop Grumman
Fot. Northrop Grumman

Firma Northrop Grumman przedstawiła swój nowy system zakłócania rakiet przeciwlotniczych naprowadzanych na podczerwień Viper™ 2.1, który wykorzystuje promieniowanie laserowe.

Viper™ 2.1 to najnowsza wersja kierunkowego urządzenia klasy DIRCM (directed infrared countermeasure)-zakłócającego głowice rakiet przeciwlotniczych naprowadzanych na podczerwień. Prace badawcze i testowe nad wersją „2.1” trwały pięć lat i obecnie rozpoczęła się jej produkcja seryjna.

Firma Northrop Grumman nie ujawniła szczegółów wprowadzonych modyfikacji, ale porównując wygląd nowego systemu ze starszymi urządzeniami widać, że jest ono bardziej kompaktowe i mniej skomplikowane, ma modułową budowę, zastosowano w nim prawdopodobnie więcej części komercyjnych (co pozwala na zmniejszenie ceny i ułatwia eksploatację) oraz większej mocy laser.

Amerykanie liczą na sukces szczególnie w odniesieniu do lotnictwa cywilnego. Wiedzą, że jeżeli cena systemu Viper spadłaby do rozsądnego poziomu samoloty pasażerskie masowo byłyby wyposażane w tego typu urządzenia, szczególnie tych linii lotniczych, które zapewniają połączenia z krajami o dużym zagrożeniu terrorystycznym (Afryka, Bliski Wschód).

Ujawniono, że jak dotąd zainstalowano około 3100 systemów Viper™, które zostały wprowadzone na 55 różnych typach samolotów i śmigłowców.

WIDEO: Burza w Nowej Dębie. Polskie K9 na poligonie
Reklama

Komentarze (2)

  1. Jam to

    Ciekawe jak wygląda kwestia bezpieczeństwa takich systemów dla ludzkiego oka.

    1. rurek

      Każdy system przeciwrakietowy jest niebezpieczny dla oka. Nawet strzał z archaicznego działka plot w oko bywa niebezpieczny :)

  2. gosc

    A na naszych Mi-24 jest cos podobnego? Ukraincy dopiero teraz montuja podobne systemy, gdy stracili kilka Mi-24.

Reklama