Przemysł Zbrojeniowy

Nowy "dom" F-16. Otwarto linię montażową

Fot. Lockheed Martin
Fot. Lockheed Martin

Lockheed Martin oficjalnie otworzył nową linię montażową w Greenville dla F-16, gdzie jeszcze w tym roku rozpocznie się montaż F-16 Block 70, które w ubiegłym roku zamówiły władze Bahrajnu.

Jak podkreślają przedstawiciele Lockheed Martin, Greenville stało się nowym domem dla produkcji myśliwców F-16. Na wyposażeniu nowej linii znajduje się sprzęt, z którego Lockheed Martin korzystał wcześniej w zakładach w Fort Worth. Koncern wygospodarował tym sposobem w Teksasie więcej miejsca do produkcji myśliwców 5. generacji F-35. Otwarcie nowej linii montażowej w Karolinie Południowej ma się wiązać ze stworzeniem ok. 400 miejsc pracy.

Zgodnie z deklaracjami koncernu, zapotrzebowanie na F-16 i F-16V ciągle rośnie. Pierwszym nabywcą wersji Block 70 w czerwcu 2018 roku był Bahrajn (i to właśnie produkcją maszyn dla tego kraju zajmą się w pierwszej kolejności zakłady w Greenville). Kolejna na liście jest Słowacja, która w grudniu 2018 podpisała LoA dotyczący pozyskania 14 maszyn F-16 Block 70 (to największy kontrakt zbrojeniowy w historii Bratysławy, a słowackie siły powietrzne staną się pierwszym użytkownikiem najnowszej wersji F-16 w Europie). Trwają również negocjacje dotyczące sprzedaży tych myśliwców, a dokładnie ośmiu z nich, Bułgarii, a zgodę na pozyskanie 25 nowych F-16 Block 72 oraz upgradów do F-16V uzyskały władze Maroka.

Do tej pory Lockheed Martin wyprodukował 4,588 maszyn F-16 w różnych wersjach. W służbie pozostaje ok 3 tys. myśliwców, które prowadzą działania na rzecz 25 krajów. 

Na początku kwietnia br. Robert Orzyłowski, dyrektor Lockheed Martin w Polsce i krajach Europy Środkowo-Wschodniej podkreślał, że koncern chce zwiększyć udział polskich zakładów w obsłudze F-16. "Pracujemy nad tym szczególnie z WZL-2 w Bydgoszczy" - dodał.

Trzy z programów offsetowych związanych z pierwszą fazą Wisły wiążą się właśnie z obsługą F-16. Nadal rozwijamy tego typu zdolności w Polsce i jest to kierunek współpracy który będziemy kontynuować.

Robert Orzyłowski, dyrektor Lockheed Martin w Polsce i krajach Europy Środkowo-Wschodniej

Jak informował Defence24.pl na początku bieżącego miesiąca, w naszym regionie jest coraz więcej użytkowników F-16 w różnych wersjach. Polska ma najdłuższe doświadczenie w tym zakresie, dołączyła już do niej Rumunia, która rozważa dalsze zakupy. Słowacja w ubiegłym roku, jak wspomniano wcześniej, zawarła umowę na F-16 Block 70 i czeka na dostawy, a kolejni potencjalni klienci to Chorwacja i - tak wspomniana wcześniej - Bułgaria. 

F-16 Block 70 (Super Viper) to najnowsza wersja tej maszyny oparta na F-16IN, opracowana z myślą o Indiach i posiadająca szczególne rozwiązania, takie jak wbudowany sensor podczerwieni IRST. Maszyny wykorzystują wiele rozwiązań zastosowanych w samolotach F-35, szczególnie w zakresie awioniki i systemu walki. Jest wśród nich np. radar AESA Northrop Grumman AN/APG-83 SABRE (ang. Scalable Agile Beam Radar) na bazie stacji radiolokacyjnej AN/APG-81 stosowanej w F-35, czy też celowniki nahełmowe Joint Helmet Mounted Cueing System. Umożliwia to wykorzystanie uzbrojenia kierowanego najnowszej generacji, w tym pocisków powietrze-powietrze AIM-120C7 i AIM-9X oraz bomb kierowanych Paveway IV i JDAM. Napęd stanowi silnik nowej generacji typu General Electric F110 lub Pratt & Whitney F100.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.