Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Lockheed Martin: Polska centrum działalności w Europie Środkowo-Wschodniej

Fot. Fuerza Aérea De Chile/Facebook
Fot. Fuerza Aérea De Chile/Facebook

Postrzegamy Polskę, jako nasz hub w regionie. Mamy tutaj PZL-Mielec, największy nasz zakład poza USA, oraz dobre stosunki z firmami należącymi do PGZ – powiedział Richard H. Edwards, wiceprezes wykonawczy Lockheed Martin International. Podkreślił on szczególne znacznie, jakie może mieć Polska dla innych użytkowników w regionie, np. samolotów F-16. Maszyny tego typu posiadają już Polska i Rumunia, Słowacja zamówiła je w ubiegłym roku, a rozmowy prowadzone są m. in. z Bułgarią i Chorwacją.

Jak podkreślili przedstawiciele Lockheed Martin podczas spotkania z dziennikarzami w Warszawie, Polska jest krajem o największym potencjale przemysłowym w Europie Środkowo-Wschodniej oraz ważnym użytkownikiem sprzętu produkowanego przez koncern. Od ponad dekady posiada na wyposażeniu myśliwce F-16, jak również zamierza pozyskać maszyny F-35.

MON zdecydował się na pozyskanie zestawów Patriot, do których LM dostarcza pociski rodziny PAC-3 (w wypadku systemu Wisła - PAC-3 MSE), oraz produkowanego przez amerykański koncern zestawu artylerii rakietowej HIMARS. W ubiegłym tygodniu zawarte zostały z Lockheed Martin umowy dotyczące 15 realizacji programów offsetowych związanych z pierwszą fazą programu Wisła.

Zachęcamy do regionalnego podejścia do sprawy w zakresie obsługi i wsparcia eksploatacji. Polska jest dla nas takim ośrodkiem w regionie, który ma odpowiedni potencjał. Macie tu zakłady PZL-Mielec należące do Sikorsky'ego i od kiedy Lockheed Martin kupił firmę Sikorsky ponad trzy lata temu, naszym celem było rozwinięcie lokalnego potencjału. […]
Patrząc na rynek światowy, posiadanie takiej infrastruktury decyduje o możliwościach rozwoju na danym rynku. Mamy je tutaj, podobnie jak dobre stosunki z firmami należącymi do PGZ. Mniejsze kraje, które kupiły lub są zainteresowane zakupem naszych produktów, takich jak F-16 czy system Patriot, nie posiadają takiego zaplecza.
Każdy chciałby mieć udział krajowego przemysłu, ale naszym zadaniem jest szukanie optymalnej opcji. W każdym z tych państw umieścimy pewne inwestycje, ale jesteśmy zainteresowani tym, aby centrum tego regionalnego systemu była Polska.

Richard H. Edwards, wiceprezes wykonawczy Lockheed Martin International 

Zakłady w Mielcu mają w przyszłości wytwarzać nie tylko śmigłowce i samoloty transportowe, ale również szeroką gamę komponentów dla systemów koncernu Lockheed Martin, w tym między innymi dla pocisków rakietowych i innych produktów. 

Jednocześnie PZL Mielec pozostaje kluczowym zakładem śmigłowcowym dla koncernu, szczególnie na rynkach które niekoniecznie są zainteresowane zakupem sprzętu bezpośrednio w USA. Takiej specyficznym rynkiem jest na przykład Ameryka Południowa. W tamtym regionie funkcjonuje znaczna flota śmigłowców Black Hawk, ale też wiele z nich wymaga zastąpienia nowszymi modelami.

Jak zauważył Robert Orzyłowski, Dyrektor Lockheed Martin w Polsce i krajach Europy Środkowo-Wschodniej, niektóre kraje wolą kupować od Polski niż od USA z przyczyn politycznych czy dyplomatycznych. Część odbiorców jest też zainteresowana maszynami S-70i Black Hawk, gdyż nie są one objęte takimi obostrzeniami eksportowymi jak UH-60M Black Hawk. Otwierają się również nowe, niemilitarne możliwości. Zakup śmigłowców S-70i Black Hawk przez polską policję wywołał zainteresowanie tymi maszynami wśród służb mundurowych w regionie. Bardzo dobrze sprzedają się produkowane w PZL-Mielec maszyny pożarnicze Fire Hawk, również bazujące na S-70i. 

Jako bardzo istotny sukces zakładów z Mielca Richard H. Edwards wskazał kontrakt filipński. Obecnie dobiegają końca negocjacje i w najbliższym czasie spodziewane jest zawarcie umowy, która będzie największym zamówieniem eksportowym PZL Mielec, dotyczącym śmigłowców S-70i Black Hawk. Przedstawiciel koncernu Lockheed Martin podziękował za wsparcie polskiego rządu przy zawieraniu transakcji.

Oprócz Mielca, dla koncernu Lockheed Martin istotna jest współpraca z polskimi firmami w związku z offsetem z programu Wisła oraz obsługą samolotów F-16, dla których Polska może być w przyszłości lokalnym centrum serwisowym.

Chcemy zwiększyć udział polskich zakładów w obsłudze F-16. Pracujemy nad tym szczególnie z WZL-2 w Bydgszczy. Trzy z programów offsetowych związanych z pierwszą fazą Wisły wiążą się właśnie z obsługą F-16. Nadal rozwijamy tego typu zdolności w Polsce i jest to kierunek współpracy który będziemy kontynuować.

Robert Orzyłowski, Dyrektor Lockheed Martin w Polsce i krajach Europy Środkowo-Wschodniej

W naszym regionie jest coraz więcej użytkowników F-16 w różnych wersjach. Polska ma najdłuższe doświadczenie w tym zakresie, dołączyła już do niej Rumunia, która rozważa dalsze zakupy. Słowacja w ubiegłym roku zawarła umowę na F-16 Block 70 i czeka na dostawy, a kolejni potencjalni klienci to Chorwacja i Bułgaria. W tej sytuacji pozycja Polskich zakładów doświadczonych w obsłudze tych maszyn jest bardzo dobra. Daje również ogromny potencjał na przyszłość, gdy kolejne kraje będą mogły pozwolić sobie np. na F-16 z drugiej ręki, pochodzące z krajów wprowadzających F-35.

Jak poinformował Kongres USA 3 kwietnia 2019 r. przedstawiciel Departamentu Obrony wiceadmirał Mathias Winter, administracja USA rozważa możliwość sprzedaży myśliwców F-35 pięciu krajom sojuszniczym, w tym Polsce. Zdaniem Richarda H. Edwardsa, wiceprezesa wykonawczego Lockheed Martin International, gotowość operacyjną polskie F-35 mogłyby osiągnąć już w 2024 roku. Czas ten można by skrócić o dwa lata, jeśli polscy piloci zaczną się szkolić wcześniej na maszynach należących do US Air Force. Jednak zarówno kwestia szkolenia jak też ewentualnych dostaw to kwestia realizacji rozmów i zawarcia umowy na poziomie międzyrządowym między Polską i USA.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.