Reklama
  • Wiadomości

Niemcy zwiększają donośność artylerii. Nowe haubice dla Bundeswehry

Koncern Rheinmetall przekazał mediom kolejne informacje związane z przeprowadzonym w Republice Południowej Afryki pokazem możliwości produkowanej amunicji, w trakcie którego uzyskano zwiększone donośności ognia z haubic kalibru 155 mm. Ujawnił też, że pracuje nad nowym systemem artyleryjskim przeznaczonym dla Bundeswehry.

Fot. Rheinmetall
Fot. Rheinmetall

Firma Rheinmetall we współpracy z południowoafrykańską firmą Denel Land Systems przeprowadziła na poligonie Alkanpan w RPA demonstrację prowadzenia ognia pośredniego, wykorzystując do tego opracowane niedawno rozwiązania w konstrukcji amunicji przystosowanej do współpracy z już istniejącymi systemami ogniowymi, eksploatowanymi w siłach zbrojnych państw całego świata - zarówno tych, które są zgodne ze standardami NATO określonymi w memorandum JBMoU, jak i ich nie spełniającymi. W demonstracji wykorzystano trzy popularne systemy ogniowe - gąsienicową haubicę samobieżną PzH 2000 (zgodną ze standardami NATO), kołową haubicę samobieżną G6-52 (niezgodną ze standardami NATO) oraz haubicę polową z lufą o długości 39 kalibrów (zgodną ze standardami NATO).

W czasie demonstracji wykorzystano nowe rodzaje ładunków miotających (jednolite ładunki tzw. top charge, dokładnie dopasowane do komory ładunkowej o objętości 23 dm3) i wykorzystywaną amunicję typów DM121 Prac Inert BT i Assegai M2005 HE V-LAP (przy strzałach z haubicy z lufą o długości 39 kalibrów), DM121 Prac Inert-BT i Assegai M0121 IHE BB oraz Assegai M2005-V-LAP (przy strzałach z PzH 2000)  i M9703 Prac Inert V-LAP (przy strzałach z haubicy G6).

W trakcie pokazu uzyskano wysoką donośność ognia pośredniego. Pocisk wystrzelony z haubicy G6 155 mm z lufą długości 52 kalibrów uzyskał odległość 76280 m - najwyższy odnotowany zasięg strzału uzyskany za pomocą pocisku konwencjonalnego kalibru 155 mm. Z haubicy samobieżnej PzH2000 z lufą długości 52 km uzyskano strzał na odległość 66942 m. Haubica polowa z lufą długości 39 kalibrów uzyskała zasięg ognia 53917 m. Te donośności uzyskano wykorzystując pociski Assegai M2005 HE V-LAP (haubica polowa 155-39 i PzH 2000) i M9703 Prac Inert V-LAP (G6).

Wykorzystywana w trakcie pokazu kołowa haubica samobieżna G6 to nowa wersja tego systemu artyleryjskiego, zaprojektowana specjalnie w celu zwiększenia zasięgu prowadzenia ognia.

Wykorzystywane w ramach pokazu pociski Assegai V-LAP (Velocity Enhanced Artillery Projectile) były przykładem zastosowanych usprawnień istniejących rodzajów amunicji. Wykorzystując je dowiedziono w praktyce, że zmodyfikowana amunicja 155 mm zgodna z JBMoU zdolna jest do osiągnięcia znacznie zwiększonej donośności przy wykorzystywaniu systemów artyleryjskich z lufami długości zarówno 39, jak i 52 kalibrów.

Osiągnięty zasięg ognia przekraczający 76 km sprawia, że realne jest opracowanie systemu artyleryjskiego 155 mm o zasiegu 83 km. Nad systemem artyleryjskim zdolnym do osiągnięcia takiego zasięgu pracuje Rheinmetall, współdziałając z z niemieckim BAAINBw (Federalnym Biurem ds. Wyposażenia, Technologii Informatycznych i Wsparcia Eksploatacji Bundeswehry). Opracowywany system będzie wyposażony w komorę o zwiększonych wymiarach (objętość 25 dm3) i lufę o długości 60 kalibrów. Będzie on wykorzystywać zarówno istniejącą, natowską amunicję 155 mm, jak i nowe rodzaje amunicji tego kalibru.

Powstająca amunicja 155 mm, przeznaczona do wykorzystania w systemach artyleryjskich dysponujących dużym zasięgiem ognia, będzie wykorzystywać zwiększoną odporność nowoopracowanych dział, jednak będzie z niej również można korzystać z już istniejących systemów artyleryjskich zgodnych ze standardem NATO. Zasięg ognia wynoszący 83 km jest w tym wypadku pewną granicą, gdyż ze względu na konieczność wykorzystania specjalnych elementów zwiększających precyzję prowadzenia ognia na tych odległościach, realna donośność będzie mniejsza o ok. 10% od maksymalnej, możliwej do osiągnięcia - będzie wynosić ok. 75 km.

image
Fot. Rheinmetall
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama