Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

LUZES II/M seria VI / Fot. Maciej Szopa/Defence24

MSPO 2021: Nowości z WCBKT S.A.

Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne S.A. prezentuje na tegorocznych targach gamę swoich wyrobów w tym dwie nowości – certyfikowany system gaśniczy do pojazdów Stopfire i nowej generacji zasilacz elektroenergetyczny. Ten ostatni docelowo ma być w stanie zasilać samoloty wielozadaniowe F-35.

>>> MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO MSPO 2021 - WIADOMOŚCI, ANALIZY, WYWIADY - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL <<<

Zasilacze elektroenergetyczne WCBKT S.A. są obecne w dwóch miejscach. Dotychczas produkowany LUZES II/M seria V po raz drugi już w historii targów MSPO został podłączony obok śmigłowca AH-64D Apache Longbow i zasila go w energię. Na ekspozycji wewnątrz hali umieszczono za to urządzenie nowego typu – LUZES II/M seria VI. Nowego zasilacza nie można pomylić z poprzednimi modelami. Wszystkie podzespoły w tym generatory, falowniki i prostowniki zostały bowiem umieszczony w jednej holowanej przyczepie i nie składa się on jak poprzednio z kontenera stacjonarnego połączonego 60 metrowym kablem z kontenerem przenośnym.  Urządzenie jest duże gabarytowo duże, ale łatwiejsze i bardziej elastyczne w użytkowaniu. Podobnie jak poprzednie jest w stanie zasilać wszelkie typy statków powietrznych użytkowane w Siłach Zbrojnych RP i może być sterowane zdalnie. W porównaniu z poprzednikiem zwiększono też do maksimum możliwości prowadzenia jego zdalnej diagnostyki.

image
LUZES II/M seria VI / Fot. Maciej Szopa/Defence24
image
LUZES II/M seria V / Fot. Maciej Szopa/Defence24

Docelowo ma zostać także zostać wyposażony w 270 V prostownik, który umożliwi zastosowanie urządzenia na samolotach F-35. Jak informują przedstawiciele WCBKT S.A. program stworzenia takiego prostownika niedługo ruszył w ramach programu ze środków NCBiR i ma trwać 36 miesięcy. Docelowe urządzenie ma więc być gotowe mnie więcej na przylot Harpii do Polski, choć jeszcze nie jest pewne czy zostanie dopuszczone do użytku. Wiele będzie tutaj zależało od postawy producenta tego samolotu - Lockheed Martina.

Drugą nowością był zaprezentowany w pełnej okazałości wewnętrzny system gaszenia pojazdów Stopfire. Rozwiązanie to, którego sensory i serce całego systemu to rozwiązania polskie jest zdolne do zareagowania na pożar w pojeździe w ciągu 3 milisekund i ugaszenia poprzez maksymalne opróżnienie butli ze środkiem gaśniczym w ciągu 80-150 milisekund. System jest też odporny na fałszywe alarmy i można go dopasować do dowolnego pojazdu bojowego. Próby dopasowania były prowadzone nawet na największych wozach, dzięki współpracy z Hutą Stalowa Wola.

Jak zapewnia WCBKT oznacza to, że Stopfire jest porównywalny bądź lepszy od konkurencyjnych rozwiązań na świecie. Polska firma liczy na wyposażenie w nie wszystkich nowych bądź przechodzących intensywne modernizacje polskich pojazdów wojskowych. Obecnie dwa systemy Stropfire są zainstalowane w prototypach bwp Borsuk. Producent chce zainstalować kolejny w zmodernizowanej amfibii PTS. WCBKT liczy też, że z uwagi na konkurencyjną cenę będzie to dobry produkt eksportowy.

>>> MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO MSPO 2021 - WIADOMOŚCI, ANALIZY, WYWIADY - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL <<<

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (1)

  1. Driver25

    Dobrze działają trzeba stawiać na rozwój. Oby te produkty zostały zamówione w dużej ilości

Reklama