- Wiadomości
MSPO 2018: Poznańskie power-packi dla wozów bojowych
Wojskowe Zakłady Mechaniczne S.A. kojarzone są z serwisami, naprawą i modernizacją głównie ciężkich i średnich wozów bojowych. Jednym z zasadniczych zakresów ich działalności jest jednak diagnozowanie, projektowanie i produkcja nowoczesnych, szybkowymiennych zespołów napędowych.

Wobec powyższego WZM i na obecnym MSPO zaprezentował dwie propozycje takich zespołów, zaprojektowane przez własnych inżynierów, a związane z napędem przyszłych wozów bojowych.
Propozycja tych nowych rozwiązań świadczy nie tyko o chęci rozszerzenia oferty rynkowej WZM, ale też o dynamice rozwoju kadry inżynieryjnej (konstruktorów, technologów, koordynatorów projektów), pracowników produkcyjnych, jak i samej bazy wyposażeniowej i badawczo-technicznej zakładów.
Pierwsza propozycja to prototyp zespołu napędowego typu Power-Pack MTU 8V 199 TE 20 z przeznaczeniem dla Kołowego Transportera Opancerzonego 8x8 lub innego rozwiązania. Oczywiście, jest to układ będący szybkowymiennym modułem, integrujący sam silnik, skrzynię przekładniową oraz mechanizmy służące do zaopatrywania pojazdu w niezbędne media zasilające.
Zaprezentowany zespoł napędowy typu Power-Pack ma masę (z suchym silnikiem) 1690 kg, wymiary 2280 mm x 1030 mm x 950 mm (długość x szerokość x wysokość) i spełnia normę emisji spalin EURO 3. Sam silnik MTU 8V 199 TE 20 to turbodoładowana, wysokoprężna jednostka chłodzona cieczą w układzie V8. Osiąga ona maksymalną moc 530 kW (720 KM) przy 2300 obr./min i maksymalny moment obrotowy 2700 Nm przy 1600 obrotów. Wyposażono go we wtrysk bezpośredni, elektryczny rozruch i sprężarkę powietrza. Całość dopełnia automatyczna skrzynia biegów Allison 4800SP posiadająca sześć biegów w przód i jeden bieg wsteczny.
Natomiast drugi model to również prototyp power-packa przeznaczony dla Nowego Pływającego Bojowego Wozu Piechoty przy współpracy z Hutą Stalowa Wola S.A. Prezentowany prototyp zespołu Power-Pack jest całkowicie autorską pracą WZM S.A., a w szczególności Biura Konstrukcyjno-Technologicznego oraz Centrum Zespołów Napędowych WZM.
Ten z kolei zespół power-packa ma masę (z płynami) 3500kg, wymiary 2340 mm x 1320 mm x 1390 mm (długość x szerokość x wysokość) i spełnia normę emisji spalin EURO 3. Sam silnik to również jednostka MTU 8V199 TE20, natomiast w tym przypadku proponuje się automatyczną skrzynię przekładniową Perkins X300 o czterech biegach w przód i dwóch wstecznych. Dodatkowe układy wchodzące w skład zespołu to chłodzenia, pompy hydraulicznej układu hydraulicznego, alternator o wydajności 320 A, układ filtracji powietrza dolotowego i hamulcowy.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]