Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

FOT. J.SABAK/Defence24.pl

MSPO 2018: Od bezzałogowców do „szklanych kokpitów” z ITWL

Podczas tegorocznego salonu przemysłu obronnego w Kielcach Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych prezentuje szeroką gamę sprzętu, wyposażenia, oprzyrządowania i oprogramowania. Największe zainteresowanie zwiedzających wzbudzają liczne bezzałogowce, w tym nowa maszyna hybrydowa DracoX oraz model kabiny śmigłowca W-3PL Głuszec z nową cyfrową awioniką. Nie należy jednak zapominać o równie ważnych, ale mniej efektownych projektach.

Centralny element ekspozycji ITWL to model kabiny śmigłowca W-3PL Głuszec z nową, modułową awioniką cyfrową opartą na Uniwersalnym Zintegrowanym Systemie Pokładowym (ZSP-U). Otaczają go trzy demonstratory innych konfiguracji tego systemu: dla śmigłowców Mi-24 i Mi-17 oraz odrzutowego samolotu szkolno-treningowego. Są to w pełni cyfrowe kabiny załogi, wyposażone w wielofunkcyjne wyświetlacze.

image
Demonstrator Uniwersalnego Zintegrowanego Systemu Pokładowego w konfiguracji dla samolotu szkolno-treningowego. Fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl

 

Zaprezentowano również szeroką gamę bezzałogowców różnych typów. Oprócz dobrze znanego wielowirnikowca AtraxC i latającego skrzydła NeoX można zobaczyć również nowy, hybrydowy bezzałogowiec DracoX. Jest to maszyna łącząc w sobie cechy klasycznego płatowca i wielowirnikowca.

image
NeoX. Fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl

 

Na stoisku można też zobaczyć system ochrony biernej w postaci flar i kaset do ich odpalania,  system informatyczny wspierający proaktywne zarządzanie bezpieczeństwem lotów "TURAWA-MATS"; oraz system szkolenia personelu lotniczego z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości.

image
Atrax C. Fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl

 

W części ekspozycji należącej do sił zbrojnych RP zaprezentowano produkty ITWL wdrożone do eksploatacji. Jest wśród nich odrzutowy cel powietrzny JET-2, Zestaw Imitatorów Celów Powietrznych ZICP, Bezzałogowy Statek Powietrzny Pionowego Startu i Lądowania Atrax C oraz System Rejestracji Parametrów Lotu S23a/MiG-29 stosowany na myśliwcach MiG-29.

Na ekspozycji zewnętrznej za halą G przedstawiony jest system ciągłego dozoru AtraX Horus, czyli wielowirnikowiec AtraX, oraz najcięższa wersja bezzałogowca Atrax w układzie ośmiowirnikowym. Pozwala to na niemal nieograniczony czas działania bezzałogowca w zawisie.

image
Bezzałogowiec Atrax w układzie ośmiowirnikowym. Fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl

 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (1)

  1. tkm

    >>> Na ekspozycji zewnętrznej za halą G przedstawiony jest system ciągłego dozoru AtraX Horus, czyli wielowirnikowiec AtraX, oraz najcięższa wersja bezzałogowca Atrax w układzie ośmiowirnikowym. Pozwala to na niemal nieograniczony czas działania bezzałogowca w zawisie. <<< Czyżby? Latawiec na uwięzi podłączony do gniazdka?

Reklama