Przemysł Zbrojeniowy
MSPO 2018: Dwa wcielenia zmodernizowanego BWR
Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne w Poznaniu prezentują podczas MSPO 2018 dwa egzemplarze zmodyfikowanych bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1S i BWR-1D. Oba pojazdy przeszły już badania, w tym próby pływania.
MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL
W ramach modernizacji na obu pojazdach wprowadzono następujące nowe systemy i urządzenia:
- - łączności zewnętrznej opartej na radiostacjach firm Harris oraz Radmor;
- - system teleinformatyczny wraz z cyfrowym system łączności wewnętrznej bazujący na rozwiązaniach Grupy WB;
- - system obserwacji dookólnej oparty na wielofunkcyjnej lornetce termowizyjnej JIM LR;
- - zamontowano zintegrowaną głowicę optoelektroniczną ZIG-T-2R;
- - wprowadzono radar rozpoznania pola walki SR HAWK(V)2E z funkcją lokalizacji wybuchów artyleryjskich;
- - dodano nowy system pozycjonowania oparty na nawigacji inercyjnej TALIN 5000 wraz z odbiornikiem GPS typu DAGR.
Ponadto wozy otrzymały automatyczny przyrząd rozpoznawania skażeń chemicznych AP4C, miniaturowy wykrywacz min MIMID czy wynośny radiometr DPO. Otrzymały też pozyskane na Słowacji, fabrycznie nowe silniki UTD-20, co powinno przyczynić się do poprawy warunków eksploatacji.
Przeżywalność i funkcjonalność pojazdu poprawiono poprzez montaż systemu samoosłony typu SSP-1N Obra-3 firmy PCO, wielozakresowego pokrycia maskującego Berberys typu C grupy Lubawa, pomocniczego źródła zasilania APU o mocy 2 kW zasilanego ze zbiorników pojazdu, ogrzewania postojowego, powiększonych zbiorników w tylnych drzwiach, pasywnych przyrządów obserwacyjno-celowniczych, ergonomicznych siedzeń dla wszystkich członków załogi i gąsienic z nakładkami gumowymi.
Obecnie w Wojskach Lądowych eksploatowanych jest 38 sztuk BWR opracowanych na podwoziu znanego BWP-1. 22 egzemplarze w wersji BWR-1D (BRM-1K) są produkcji radzieckiej a pozostałe 16 to odmiana BWR-1S (BPzV kr. Svatawa) pochodząca z byłej Czechosłowacji. Wyposażone są one m.in. w stację radiolokacyjną PSNR-05K, dalmierz HLD-5 i analogowe środki łączności. Od momentu wprowadzenia ich do użytkowania (BWR-1D pochodzi z końca lat osiemdziesiątych, BWR-1S jest nieco nowszy) nie prowadzono żadnych prac związanych z modernizacją ich wyposażenia.
Dopiero w 2017 roku w wyniku podpisanej z 1. Regionalną Bazą Logistyczną zostały poddane remontowi i modyfikacji wyposażenia specjalnego dwa wozy w wersjach BWR-1S i BWR-1D, tak aby oba warianty tego pojazdu zyskały nowe możliwości bojowe. Cały proces został opracowany i wykonany przez Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne WZM S.A. W jego ramach przeprowadzono naprawę główną (przywrócenie pełnej sprawności i cech użytkowych) oraz zmodyfikowano wyposażenie specjalne. Na MSPO 2017 prezentowano prototyp odmiany – BWR-1S, podczas gdy w tym roku w Kielcach zwiedzający mogą się zapoznać z oboma wariantami pojazdu po badaniach.
W grudniu 2017 roku dokonano bowiem odbioru prezentowanych wozów, następnie trafiły one na badania typu w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku. Trwały one od połowy lutego do czerwca 2018 roku i zakończyły się wynikiem pozytywnym. Ich zasadniczym celem była ocena spełnienia przez zmodyfikowane BWR zapisów zawartych w Wymaganiach Eksploatacyjno-Technicznych (WET) zatwierdzonych przez Gestora tego sprzętu, czyli Zarząd Rozpoznania i Walki Elektronicznej Inspektoratu Rodzajów Wojsk DGRSZ.
Badania objęły pełne sprawdzenie wyposażenia specjalnego wprowadzonego w wyniku modyfikacji jak i jego konfigurację z wyposażeniem nie podlegającym takim zabiegom. Testów dokonano m.in. w komorze klimatycznej w temperaturach -30°C i +50°C oraz przy zwiększonej wilgotności (98%). Przeprowadzono również próby pływania. Sprawdzono też działanie zamontowanego systemu samoosłony. W zakresie badań funkcjonalnych sprawdzeniom podlegał nowego typu radiolokator pola walki, testowano między innymi funkcję wykrywania źródła ognia artyleryjskiego.
W ramach badań stwierdzono, że założenia zostały spełnione, a modyfikacja zapewnia skokowe zwiększenie efektywności użycia w porównaniu ze standardowym pojazdem. Głównym tego powodem jest zamontowanie specjalistycznego wyposażenia umożliwiającego realizację podstawowych funkcji takich jak rozpoznanie, dokładne pozycjonowanie czy zapewnienie cyfrowej łączność i pełnej wymiany danych z innymi systemami walki. Modyfikacja przyczyniła też się do poprawy warunków i komfortu pracy dla załogi BWR.
Obecnie trwają prace nad modyfikacją trzech kolejnych wozów realizowane w ramach umowy zawartej jeszcze w 2017 roku. Przedstawiciele WZM S.A. przewidują, że zostanie ona zrealizowana jeszcze w tym roku. Według wcześniejszych deklaracji Ministerstwa Obrony Narodowej planowane jest zmodernizowanie wszystkich 38 pojazdów do 2022 roku.
Wprowadzenie tych pojazdów przyczyni się do poprawy możliwości efektywnego działania zespołów rozpoznawczych Wojsk Lądowych, działających na styku walczących wojsk czy w głębi ugrupowania przeciwnika. Na korzyść przemawiają też argumenty ekonomiczne, bo na dotychczas stosowanym, choć częściowo zmodyfikowanym, nośniku zamontowano zupełnie nowy sprzęt – zdecydowanie zwiększający możliwości bojowe – przy umiarkowanych kosztach takiego procesu.
BWR-1 to obecnie jedyne specjalistyczne wozy rozpoznawcze na podwoziach gąsienicowych w Wojsku Polskim. W większości brygad (także pancernych) w kompaniach rozpoznawczych używane są wozy BRDM-2 4x4 w różnych wariantach, natomiast w związkach uzbrojonych w KTO Rosomak używane są transportery w wersji bojowej (specjalistyczne R1/R2 są dopiero planowane do wdrożenia). BWR mają zostać docelowo zastąpione przez nowej generacji wozy gąsienicowe pod kryptonimem Żuk, oparte na nowych bojowych wozach piechoty Borsuk.
MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL
kulawy_laik
ani radar, ani głowica nie jest osadzona na maszcie... jaki sens ...?
rydwan
tylko po co ten kaliber armaty? 30mm w zupełnosci wystarczy
Tytu
Malowanie trupa, szkoda kasy i czasu.
aleex
Now BWRy potrzebne na już a wtedy nowe wyposażenie obserwacyje można przełożyć z tych modernizowanych by nie marnować milionów
Dalej patrzący
Generalnie BWP-1 powinien być przystosowany do nowych ról, w których byłby [po modernizacji] w 100% spełniający wymagania. Właśnie jako wóz rozpoznawczy [ale z działkiem 23 mm, ewentualnie z ZSMU zamiast 73 mm Groma, no i nowym silnikiem, panelami bocznymi zwiększającymi pływalność i pełniącymi role pancerza antykumulacyjnego, czy nawet z pancerzem reaktywnym Wiśniewskiego, z utrzymaniem zdolności do pływania, do tego elastomery i pokrycie maskujące Lubawy itp. sprawy]. Albo w nowej roli jako transporter piechoty, albo jako \"nosiciel-stanowisko mobilne\" dla \"zwykłego\" moździerza 98/120 mm, albo jako niszczyciel czołgów - czyli nosiciel Warmate lub kppanc [np. Brimstone, ewentualnie Spike 2 ER] z pozycjonowaniem pozahoryzontalnym dronami. W tych rolach \"pozahoryzontalnych\" jego słaby pancerz byłby bez znaczenia, natomiast ważne, aby dzięki mocniejszemu silnikowi osiągał prędkość rzędu 85-90 km/h - jako manewrowy, szybki amfibijny środek ppanc i wsparcia ogniowego czy transportu piechoty dla przerzutu na kierunek ataku npla. Takie zmiany ról z modernizacją dostosowawcza dla sprzętu gąsienicowego to była specjalność Niemców i Brytyjczyków w II w.św. - potem Izraela. Najłatwiej i najwygodniej [i najkosztowniej] zamawiać nowy sprzęt - a powinno się myśleć wg kryterium koszt-efekt-czas pod katem zmiany roli danego sprzętu, gdzie w nowej roli radziłby sobie doskonale. Dotyczy to nie tylko BWP-1, ale całej schedy sprzętu posowieckiego.
Marcin
Litości, nie dało rady zamontować tego na nowoczesnym Rosomaku?
Gort
Pięknie że coś ruszyło, ale co z wersjam ispecjalnymi Borsuka i Rosomaka?
Czesiek z Bunkra
38pojazdow hehe to szkoda kasy na modernizację na złom do muzeum i kupić coś nowego za zaoszczędzone.
asdasd
Ile można modernizować trupa?
W
Ok... to skoro jest taka modernizacja dostępna, to czy nie lepiej było by dokonać konwersji pewnej ilości BWP do tego standardu rozpoznawczego , w celu zastąpienia zwiadowczych BRDM-2 w pozostałych brygadach pancernych i zmech-u? Zdolność pokonywania trudnego zdaje się większa, wyposażenie pewnie też lepsze, korzyść z ujednolicenia logistycznego też jest. Wersja rozpoznawcza na podwoziu Borsuka to pewnie coś co pojawi się za 10 lat (patrząc na Rosomaki i czas opracowywania i wdrażania wersji R1/R2 ). do tego czasu mieli byśmy przejściowe rozwiązanie ze skokowym wzrostem możliwości przy umiarkowanych kosztach...
asd
Ale jakimś nieporozumieniem jest brak wymiany armaty na 30/35mm...
wiarus
Żarty, lub pozoracja pola modernizacji.
Rzyt
Jeszcze nowa wieża, dzialko, ckmy, i ppk/plot i to jest wóz rozpoznawczy i oczywiście dron powinien byc
Rzyt
A gdzie wymiana uzbrojenia na 30mm dzialko i 2 ckm?
ciekawy
w cenie jednostkowej Leoparda 2a7?
Sternik
Borsuk się nie nadaje na wóz rozpoznawczy. Jest wielki jak stodoła. A te BWR-y powinny mieć głowicę na maszcie teleskopowym żeby obserwować z ukrycia. Nawet kosztem jednego miejsca w przedziale tylnym. Rurowa wyrzutnia jednorazowych dronów zwiadowczych też by się bez problemu zmieściła.
qwe
Uzbrojenie by wymienili, na coś bardziej współczesnego...
lol
Super. Sądząc po niskim profilu, odporność przeciwminowa jest po staremu, więc nie ekscytujcie się rusofile że daleka przyszłość przed tym złomem i można zarzucić borsuka i odmalowywać te szroty.
Korew
Jeszcze tylko wymienić moduł wieży na jakiś bezałogowy z Wkm , dla wozu rozpoznawczego i tak mocniejsze uzbrojenie jest zbyteczne.
say69mat
Hmmm ... a co w temacie modernizacji uzbrojenia wieżowego??? Przecież armata 2A28 Grom, zintegrowana z systemem wieżowym pojazdu BMP może pełnić - co najwyżej - funkcję armaty salutacyjnej. A nie narzędzia pola walki., mającego - nomen omen - bronić żołnierzy i zmodernizowanego pojazdu przed spektrum potencjalnych zagrożeń.