Czytaj też: Serwis Specjalny Defence24 MSPO 2016 - wiadomości i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.
System S.C.A.R. – Pod (Self Contained Aerial Reconnaissance Pod) został oryginalnie opracowany dla lekkich samolotów turbośmigłowych Pilatus PC-9. Ostatecznie zdecydowano się pójść dalej i przygotowano zasobnik dla dowolnego statku powietrznego, który posiada stałe zaczepy/pylony pod skrzydłami lub pod kadłubem.
Całość została zabudowana w jednym, całkowicie samowystarczalnym bloku w osłonie z włókna węglowego o objętości mniejszej niż pół metra sześciennego, który łączy się z kabiną pilota bezprzewodowo (przy użyciu sieci WiFi małej mocy). Do zobrazowania informacji i sterowania systemem operatorzy mogą korzystać z tabletu, laptopa lub małej konsoli. Zasobnik posiada własne zasilanie akumulatorowe (akumulatory litowo-jonowe) pozwalające na nieprzerwaną pracę przez około 10 godzin. Oznacza to, że by wykorzystywać S.C.A.R. Pod nie trzeba kłaść jakichkolwiek linii kablowych na statku powietrznym i wprowadzać na nim jakichkolwiek zmian konstrukcyjnych.
W ten sposób można w łatwy sposób i szybko zwiększać zakres wykonywanych zadań przez samoloty i śmigłowce dając im możliwość realizowania dzienno-nocnych misji ISTAR (intelligence, surveillance, target acquisition, reconnaissance): wywiadowczych, nadzoru, wskazywania celu i rozpoznawczych. Wystarczy tylko, by statki powietrzne miały zaczepy zgodne ze standardami NATO. Obecnie firma Airborne Technologies, widząc zainteresowanie swoim rozwiązaniem przez użytkowników śmigłowców Mi-8 i Mi-17, przystosowała swoje zasobniki również do rosyjskich węzłów uzbrojenia 110 mm lub 250 mm. Za każdym razem S.C.A.R. Pod działają według najprostszej zasady „podłącz się i leć” („Plug & Fly”).
Firma Airborne Technologies proponuje obecnie kilka typów zasobników, które różnią się przede wszystkim wyposażeniem rozpoznawczym. Użytkownik ma więc możliwość wyboru pomiędzy trzema głowicami optoelektronicznymi EO/IR o średnicach 10”, 15” i 20”, które różnią się przede wszystkim zasięgiem oraz rodzajem zastosowanych w nich sensorów. Głowice te mogą być dostarczone przez dowolnego producenta tego rodzaju systemów lotniczych np. firmy: FLIR, SELEX lub Wescam. Airborne Technologies proponuje również zasobnik z radarem obserwacyjnym I-Master (koncernu Thales), a w przyszłości zakłada wprowadzenie systemów rozpoznania radioelektronicznego COMINT/SIGINT oraz ostrzegania przed promieniowaniem laserowym (Laser Warning systems).
Twórcy S.C.A.R. Pod wskazują, że ich rozwiązanie nie zastąpi specjalistycznych zasobów rozpoznawczych – takich jak Rafael Lightning, które mogą pracować przy prędkościach ponaddźwiękowych i przy bardzo dużych przeciążeniach. Dają jednak możliwość prawie każdemu statkowi powietrznemu do działania w ramach misji rozpoznawczych – w tym również statkom cywilnym.
Austriacy wskazują, że posiadając np. dziesięć samolotów przystosowanych do działań rozpoznawczych, faktycznie można korzystać tylko z siedmiu, ponieważ pozostałe są w przeglądach lub remontach. Tymczasem zasobniki mogą być podwieszone w ciągu 15 minut pod praktycznie każdy statek powietrzny.
Czytaj też: Serwis Specjalny Defence24 MSPO 2016 - wiadomości i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.