Reklama

Czytaj też: Serwis Specjalny Defence24 MSPO 2016 - wiadomości i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

System S.C.A.R. – Pod (Self Contained Aerial Reconnaissance Pod) został oryginalnie opracowany dla lekkich samolotów turbośmigłowych Pilatus PC-9. Ostatecznie zdecydowano się pójść dalej i przygotowano zasobnik dla dowolnego statku powietrznego, który posiada stałe zaczepy/pylony pod skrzydłami lub pod kadłubem.

System S.C.A.R. Pod podwieszony pod samolotem Pilatus PC-9. Fot. www.airbornetechnologies.at

Całość została zabudowana w jednym, całkowicie samowystarczalnym bloku w osłonie z włókna węglowego o objętości mniejszej niż pół metra sześciennego, który łączy się z kabiną pilota bezprzewodowo (przy użyciu sieci WiFi małej mocy). Do zobrazowania informacji i sterowania systemem operatorzy mogą korzystać z tabletu, laptopa lub małej konsoli. Zasobnik posiada własne zasilanie akumulatorowe (akumulatory litowo-jonowe) pozwalające na nieprzerwaną pracę przez około 10 godzin. Oznacza to, że by wykorzystywać S.C.A.R. Pod nie trzeba kłaść jakichkolwiek linii kablowych na statku powietrznym i wprowadzać na nim jakichkolwiek zmian konstrukcyjnych.

W ten sposób można w łatwy sposób i szybko zwiększać zakres wykonywanych zadań przez samoloty i śmigłowce dając im możliwość realizowania dzienno-nocnych misji ISTAR (intelligence, surveillance, target acquisition, reconnaissance): wywiadowczych, nadzoru, wskazywania celu i rozpoznawczych. Wystarczy tylko, by statki powietrzne miały zaczepy zgodne ze standardami NATO. Obecnie firma Airborne Technologies, widząc zainteresowanie swoim rozwiązaniem przez użytkowników śmigłowców Mi-8 i Mi-17, przystosowała swoje zasobniki również do rosyjskich węzłów uzbrojenia 110 mm lub 250 mm. Za każdym razem S.C.A.R. Pod działają według najprostszej zasady „podłącz się i leć” („Plug & Fly”).

Głowica optoelektroniczna dla zasobnika S.C.A.R. Pod 20”. Fot. Defence24.pl

Firma Airborne Technologies proponuje obecnie kilka typów zasobników, które różnią się przede wszystkim wyposażeniem rozpoznawczym. Użytkownik ma więc możliwość wyboru pomiędzy trzema głowicami optoelektronicznymi EO/IR o średnicach 10”, 15” i 20”, które różnią się przede wszystkim zasięgiem oraz rodzajem zastosowanych w nich sensorów. Głowice te mogą być dostarczone przez dowolnego producenta tego rodzaju systemów lotniczych np. firmy: FLIR, SELEX lub Wescam. Airborne Technologies proponuje również zasobnik z radarem obserwacyjnym I-Master (koncernu Thales), a w przyszłości zakłada wprowadzenie systemów rozpoznania radioelektronicznego COMINT/SIGINT oraz ostrzegania przed promieniowaniem laserowym (Laser Warning systems).

Zasobnik S.C.A.R. Pod może przenosić również kompaktowe radary obserwacyjne. Fot. M.Dura

Twórcy S.C.A.R. Pod wskazują, że ich rozwiązanie nie zastąpi specjalistycznych zasobów rozpoznawczych – takich jak Rafael Lightning, które mogą pracować przy prędkościach ponaddźwiękowych i przy bardzo dużych przeciążeniach. Dają jednak możliwość prawie każdemu statkowi powietrznemu do działania w ramach misji rozpoznawczych – w tym również statkom cywilnym.

Austriacy wskazują, że posiadając np. dziesięć samolotów przystosowanych do działań rozpoznawczych, faktycznie można korzystać tylko z siedmiu, ponieważ pozostałe są w przeglądach lub remontach. Tymczasem zasobniki mogą być podwieszone w ciągu 15 minut pod praktycznie każdy statek powietrzny.

System S.C.A.R. Pod 10” na MSPO w Kielcach. Fot. Defence24.pl

Czytaj też: Serwis Specjalny Defence24 MSPO 2016 - wiadomości i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Reklama
Reklama

Komentarze