Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

MON kupuje bojowe Borsuki i nie tylko

Borsuk sfotografowany przez Amerykanów...
Autor. Staff Sgt. Matthew Foster

Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że we wtorek 28 lutego w siedzibie Huty Stalowa Wola S.A., zostanie zawarta umowa na dostawy bojowych wozów piechoty Borsuk oraz wozów specjalistycznych opartych na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej. Tym samym potwierdziły się informacje o planowanym podpisaniu umowy, przekazywane wcześniej przez Defence24.pl.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Ministerstwo Obrony Narodowej w komunikacie na swojej stronie, poinformowało, że 28 lutego br. o godz. 12.00 w siedzibie Huty Stalowa Wola S.A., zostanie zawarta umowa ramowa pomiędzy Agencją Uzbrojenia (AU), a konsorcjum firm Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. i Huta Stalowa Wola S.A. na dostawy bojowych wozów piechoty Borsuk oraz wozów specjalistycznych opartych na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej. W podpisaniu umowy weźmie udział minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak.

Czytaj też

Nowy Bojowy Pływający Wóz Piechoty (NBPWP) Borsuk to nowoczesny pojazd gąsienicowy przeznaczony dla pododdziałów piechoty zmechanizowanej. Załogę stanowi 3 żołnierzy: dowódca, działonowy-operator oraz kierowca, zaś przedział desantu umożliwia transport 6 żołnierzy w rejon pola walki. Borsuk jest przystosowany do operowania w różnych warunkach terenowych i pogodowych - jest w stanie pokonywać nawet szerokie przeszkody wodne. Prędkość maksymalna podczas przemieszczania się po drogach utwardzanych wynosi 65 km/h, a pływania do 8 km/h. Masa bojowa w wariancie podstawowym wynosi 28 ton.

Reklama

Borsuk jest opracowywany od 2014 roku w ramach projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przez konsorcjum polskich podmiotów, którego liderem jest Huta Stalowa Wola. W 2022 roku projekt zakończył fazę badań wstępnych i przeszedł do badań kwalifikacyjnych, a umowę ws. prac rozwojowych aneksowano w celu dostarczenia kolejnych czterech egzemplarzy. Równolegle w 15. Giżyckiej Brygadzie Zmechanizowanej rozpoczęły się testy poznawcze wozu.

Czytaj też

BWP Borsuk w konfiguracji przygotowywanej dla Sił Zbrojnych RP składa się z podwozia – uniwersalnej modułowej platformy gąsienicowej oraz zdalnie sterowanego systemu wieżowego ZSSW-30, opracowanego przez HSW S.A. i WB Electronics, w ramach pracy rozwojowej realizowanej od 2013 roku. Dodajmy, że badania kwalifikacyjne wieży na KTO Rosomak zakończyły się w 2021 roku, przy czym pierwsze strzelanie z ppk Spike-LR miało miejsce w 2016 roku, a konfiguracja samego systemu była wielokrotnie zmieniana (np. w zakresie systemów optoelektronicznych).

Czytaj też

Borsuk w konfiguracji z wieżą ZSSW, przy wykorzystaniu pokładowych systemów uzbrojenia, w tym armaty kal. 30 mm oraz przeciwpancernych pocisków kierowanych posiada możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych włącznie z czołgami, wolno lecących celów powietrznych oraz neutralizacji szeregu innych zagrożeń.

Reklama

Komentarze (28)

  1. Jankesd

    Dzień dobry Państwu Najlepsza wiadomość z MON-u odnośnie produkcji Borsuka dla wojska polskiego. Ja mam pytania dot. uzbrojenia dot. ppk Spike LR zamontowanego w wieży ZSSW 30,a mianowicie. Wygaszana jest produkcja Spike LR w zakładach Mesko i przygotowania są do produkcji Spike LR2, ale brak jest podpisanej umowy licencyjnej i na jakiej zasadzie ma to funkcjonować? Nadal trwają rozmowy. Ponadto polskie zakłady WITU opracowało nasz ppk pod nazwą Moskit, kompatybilny z wieżami Hitfist ZSSW-30, który ma zbliżone parametry do ppk Spike i może być alternatywą dla niego, ale najlepsze jest, że ppk Moskit jest 3 razy tańszy od ppk Spike, Jeden pocisk kosztuje 100tyś zł, a więc jest o co walczyć.

    1. Davien1

      Niezła fantasy,ale jeden Moskit to jakieś 2/3 ceny Spike-LR a do tego od 2021r nic się nie zmieniło w tej materii

    2. user_1050711

      @Davien. A niech będzie i 3/3 ceny Spajka - pieniądz ten pozostanie w krajowym obiegu gospodarczym, raz-dwa z powrotem wracając do budżetu RP.

  2. Jankesd

    ciąg dalszy Powinniśmy mieć 100% kontrolę nad produkcją ppk Spike dla naszej armii i możliwość ich swobodnego eksportu, a nie być zależnym od izraelskiego kontrahenta. Produkcja i dalszy rozwój rodzimych systemów przeciwpancernych tego typ w postaci Moskita i Pirata będzie, także bardzo ważnym argumentem w negocjacjach ze stroną izraelską na temat poważnego zwiększenia transferu technologii do naszego przemysłu, aby docelowo osiągnąć pełną polonizację, która obecnie wychodzi 20 %, czy to dużo? Proszę sobie odpowiedzieć, a dlaczego nie może być np 80% i pieniądze naszych podatników zostają w kraju, a nie wytransferowane do Izraela.

    1. Miś

      Poszukaj informacji o kupnie Spika. Mamy to co chcieliśmy. Wszystko było za drogie. Decyzja polityczna. W necie jest wszystko.

    2. user_1050711

      @Jankesd. Wiesz, warunki możemy stawiać każde. A właściciele praw mogą ich nie akceptować. I co im zrobisz ? Ciesz się, że nawet za znacznie większe pieniądze niż nasze, oni nie sprzedają swego projektu do Rosji. Producenci z USA sprzedali niegdyś projekt pierwowzoru czołgu T-34 do ZSRR. Skoro ten zawiózł im wyższą kwotę pieniędzy, niż Polacy mieli już z Amerykanami uzgodnioną. To my mieliśmy kupić T-34. Rosjanie pierwsi przywieźli złoto i więcej.

  3. MAK

    Witam , w skrócie dużym . po pierwsze pływające BWP podnosi znacząco manewrowość pododdziałów , w Polsce mamy ponad 7000 jezior i ok 60 rzek , nie wszędzie rozłożysz most pontonowy , na jeziorze nie rozłożysz . W naszym regionie pływalność to duży atut . Po drugie Borsuk to konstrukcja modułowa z dużym zapasem DMC co oznacza , że w zależności od sytuacji można w warunkach bojowych szybko zwiększyć opancerzenie . Pojazdy gąsienicowe mogą przewozić dużo cięższe opancerzenie i uzbrojenie a ich nacisk jednostkowy na podłoże jest niski i mogą bez problemu poruszać się po terenach podmokłych czy piaszczystych gdzie pojazdy kołowe nie zawsze dają rade . Gąsienicowe muszą być uzupełnieniem kołowych i odwrotnie wtedy jest ok.

  4. Desstiny

    Niech mi ktoś logicznie, bez złośliwości zbędnej wytłumaczy ten upór do gąsienic i pływania. Rozwiązanie przydatne na bardzo trudny teren (gąsienice) albo na tereny z dużą ilością przeszkód wodnych (pływanie). W naszym kraju przeważają tereny nizinne z dobrze rozwiniętą infrastrukturą drogową (drogi utwardzone, polne czy leśne. Przejedzie po nich cokolwiek z napędem 4x4. Czy chodzi o to że gąsienice pozwalają na większy tonaż? Ale po co dublować czołgi? Nie lepsza jest mobilność, szybkość i niższa cena? Łatwość transportu i prostsze naprawy? Kto wie z czego to wynika?

    1. GenBerbelek

      Gąsieniece = dzielność w terenie. Pływalność jest przewagą w okolicy Warmii i Mazur, a czasami poza. Ceny nie znam, ale podejrzewam, że jest bardziej atrakcyjna od calej światowej konkurencji. Mówio ;-), że do transportu borsuków można zaangażować transport cywilny - to też nie jest bez znaczenia.

    2. Eytu

      Zdolność pływania to na wypadek dojścia bolszewików do Wisły. nazistów ( po przewrocie w Berlinie przez AfD) do Warty. Mamy mikroskopijną ilość mostów pontonowych, więc taka zdolność się przyda, tylko że trzeba pokonać prędkość rzeki, co nie będzie łatwe, więc trzeba dodatkowo na brzegach wkopać dwa mocne słupy, do nich stalowe liny, i karabińczykami do BWP. Wtedy można się przeprawiać bez strachu.

  5. Jankesd

    Ciąg dalszy dot, uzbrojenia Borsuka- ATK Bushmaster II Obecnie amerykański dostawca systemu antyrakietowego w ramach programu Wisła wypowiedział program offsetowy dotyczący m.in. licencji na produkcję armaty 30mm ATK Bushmaster II w Polsce? To znaczy HSW nie ma licencji na produkcję oraz serwisowanie, a więc Amerykanie wycofują się z danego słowa i nie ma offsetu, a miało być inaczej podobno. Jest jakaś umowa z 2018 roku, ale MON milczy czego ona dotyczy- czy nie jest tak, że kupiliśmy komercyjnie armatę bez jakiejkolwiek licencji , a którą mieliśmy dostać w ramach offsetu za Patrioty w programie Wisła

  6. bc

    To teraz jeszcze podobna umowa ramowa na 1000 podwozi Rosomaka, bo jak ma być te 6 Dywizji to tyle potrzeba minimum.

    1. mick8791

      A po kiego grzyba? Rosomak jest dla brygad zmotoryzowanych, a nie dla zmechu!

    2. bc

      mick8791 Jakbyś nie zauważył każda Dywizja ma/ma mieć Brygadę Zmotoryzowaną, KBWP jest bardziej mobilny a przy tym tańszy w eksploatacji.

  7. Cyber Will

    @ mick8791 Kolego, zanim zwrócisz komus uwagę to sam wysłuchaj ze zrozumieniem. Dla ułatwienia 5;11 minuta wywiadu.

  8. rwd

    Mam nadzieję, że możliwa będzie produkcja przynajmniej 100 pojazdów rocznie. Bo ilości homeopatyczne (że zacytuję klasyka) nas nie interesują.

    1. Darek

      A jest napisane, że ilości będą homeopatyczne?

    2. MaroNegro

      Tyle hsw planuje min. Od przyszlego roku

    3. Golf

      Przypomnę jeden fakt. Gdy HSW na zamówienie MON produkowało rocznie 20 szt Krabów, znaczna ich część stała nieużywana w magazynach gdyż MON nie był w stanie "zasymilować" rocznie takiej ilości w jednostkach !

  9. Eduledul

    UMPG- jest TYLKO info o demonstratorze technologii. LPG- produkowane dla modułu Regina. Pytanie: możę ktoś pomylił podwozia?

    1. Wieszako

      Było kiedyś UMPG od Bumaru teraz nowe UMPG jest od HSW A LPG to podwozie wywodzące się z MTLB choć przez 30 lat pracy na tej bazie z MTLB nic już nie zostało.

  10. Conan_babrbarzyńca

    Szkoda że uwalono projekt Andersa. Potrzebuje WP bardziej mobilnego lekkiego czołgu czy też ciężkiego BWP opancerzonego naszym najnowszym pancerzem "Pangolin". Było by to świetne uzupełnienie borsuka i potężny wóz bojowy może nawet dwie wersje jedna na gąsiennicach a druga na kołach niczym rosomak. Szkoda, że nasza specjalność to wyrzucanie do smietnika wieloletnich świetnych projektów...

    1. mick8791

      Chłopcze Pangolin jest pancerzem reaktywnym więc jego kostki możesz sobie zamontować na każdej konstrukcji, która go uniesie. Co do zasady pancerz reaktywny jest pancerzem dodatkowym, a nie zasadniczym!

    2. Wieszako

      Nie można zamontować era na każdym wozie w przypadku era wymagana jest minimalna grubość płyty zasadniczej, lub specjalistyczna konstrukcja era żeby nie doszło do przełamania pancerza zasadniczego

    3. Wieszako

      Nie można zamontować era na każdym wozie w przypadku era wymagana jest minimalna grubość płyty zasadniczej, lub specjalistyczna konstrukcja era żeby nie doszło do przełamania pancerza zasadniczego

  11. szczebelek

    Pewnie chodzi o pojazdy ewakuacji medycznej, rozpoznania i dowodzenia jeśli chodzi o pojazdy specjalistyczne no chyba, że kombinują by posadzić raka na tym podwoziu.

    1. mick8791

      Od początku było założenie, że Rak będzie również na gąskach więc niczego nie muszą kombinować.

  12. Sojer

    Nie czarujmy się. To nie jest sukces. Wybuchła wojna obok, więc zastępujemy pozostałe bwp1. MON ma świadomość, że żeby odbić Donbas, Krym będą musieli oddać UA większość bwp1 i Goździków, bo że wszystkie t72 i pt91 jadą na Ukrainę to wiemy. Bo póki co jest wojna obronna, a orki kontrolują obszar 1/3 Polski. Walczymy do ostatniej kropli krwi.

    1. mick8791

      To teraz wyjaśnij jeszcze misiu co nie jest tym sukcesem!

    2. Esteban

      No i dziś wygrałeś internet :⁠-⁠D

  13. Facetoface

    I po co było to zawodzenie z powodu Redback'a, że Borsunki nie będą produkowane itd,itd.

    1. mick8791

      Nigdy nie było takiego zawodzenia więc nie pisz bzdur! To co było to pomysł żeby Redback pojawił się w brygadach operujących na Abramsach. W pozostałych miał być Borsuk.

    2. RafR

      Bo sprawa miałaby się zgoła inaczej, gdyby Redback nie okazał się porażką.

    3. Esteban

      Miki albo jesteś kłamcą, albo ignorantem. Nawet tutaj był płacz, że Borsuk zostanie zarżniety kosztem RB

  14. Cyber Will

    Przy tej skali produkcji pojazdów: Borsuk, Krab, K9 , K2 wyzwaniem jest pozyskanie kadr. Samego Kraba ma być 100 sztuk rocznie - o czym wspomniał wczoraj w wywiadzie S. Chwałek (w Gosciu wWadomosci)

    1. mick8791

      Kraba 50, Borsuka 100. Następnym razem słuchaj uważniej.

  15. CzarnyRycerz

    Ciężki Borsuk to powinna być polska racja stanu. Produkt, który możemy bez problemu sami opracować, zostawiając pieniądze w kraju i mając własną myśl techniczną. Poza tym duży stopień podobieństwa do wersji pływającej ułatwił by życie technikom i pozwolił ciąć koszty logistyki.

    1. Szwejk85/87

      Wszystko cacy, tylko silnik i transmisja i będzie nasz BWP

  16. BartTWO

    Od kiedy Borsuk jest umiejscowiony na UMPG? UMPG to odrębna konstrukcja OBRUMu.

    1. bc

      Od kilku lat program podwozia Borsuka też się nazywa UMPG.

  17. Leonidas

    Ufff……nareszcie!!! Pytanie tylko jakie będą przewidywane moce przerobowe HSW ?

    1. Sojer

      Krababyło 12 szt/rok. Teraz ponoć 30 (eksport dla Ukrainy). Chcemy 100 Borsuków rocznie, ale to się zaczmie za 3 lata.

    2. luka

      100 podwozi rocznie (po zwiększeniu mocy produkcyjnych - był ostatnio artykuł że dostali kasę na ich zwiększenie) - obecnie jest to tylko około 50 i to nie od pierwszego a od drugiego albo i trzeciego roku produkcji seryjnej a wież kiedyś tam było info że nawet 200 rocznie.

  18. cz

    Czy "wolno lecące cele powietrzne", to śmigłowce i drony?

    1. Był czas_3 dekady

      Tak, dokładnie tak.

  19. Ma_XX

    30 szt za 25 lat?

    1. Rio

      w Niemczech jak najbardziej

  20. easyrider

    Doskonale. To nasz produkt. Zrobiliśmy bwp, zrobimy i czołg. Na początek na licencji, potem udoskonalony własny. Tylko tak się zdobywa rynek a na uzbrojeniu się nie straci. To inwestycja na lata.

    1. Chyżwar

      Słusznie prawisz. Przydała by się jeszcze volta związana z powerpackami. Takie urządzenie nie musi być wywalone w kosmos. 200 Kilogramów więcej, czy mniej nie robi astronomicznej różnicy. A morskie wersje cywilnych silników muszą spełniać wymagania nawet bardziej wyśrubowane od militarnych.

  21. Patryk.

    Podpisanie umowy już jutro! Mam nadzieję na jakieś spektakularne zamówienie (sądząc po zapowiedziach). A tak w ogóle to umknęło mi zakończenie tych ciągnących się testów Borsuka. A te dodatkowe (chyba) 4 Borsuki do testów to już powstały i trafiły do wojska? A może MON robi zagrywkę a'la Grot: zamówi dużą partię Borsuków nie do końca przetestowanych i wrzuci do zmechu - niech wojsko samo dokończy testy.

    1. szczebelek

      Opozycyjny wywód teraz jest dopiero dramat, bo zamówili Borsuka bez przetargu i z polskiego przemysłu 😅🤣

  22. Adim

    Każdy zakup w polskim przemyśle cieszy i każdy trzeba chwalić. Jeszcze tylko dołożyć asop do borsuka i rozpocząć program budowy ciężkiej wersji takiej o jakiej kiedyś wspominał poprzedni prezes hsw i było by idealnie ( 40 tonowy z silnikiem 1000 km)

  23. DRB

    Przy takim zamówieniu, nie pozostaje nic więcej jak tylko kontynuować prace i stworzyć wersję lepiej opancerzoną ale niepływającą. A tym dodać konieznie ASOP (i kupić rakiety do wieży).

    1. MaroNegro

      Borsuk ma jakis margines bezpieczenstwa w sam raz na asop i moze pioruny przy wpiciu w ibcs to byloby cos!

    2. mick8791

      Ale chłopie Borsuk już w tej wersji jest przystosowany do montażu dodatkowego pancerza. Oczywiście straci pływalność. Jest również przystosowany do montażu ASOP.

    3. Szwejk85/87

      Tak ! Taki powinien być następny krok. To rozwiązałoby problemy WP z transporterami. I to rozwiązałoby wszystkie problemy HSW na najbliższe 15 latek.

  24. Kalrin

    UMPG to nie jest przypadkiem rozwinięte dalej podwozie Andersa? Ciekawe co z nim chcą zrobić- WZT dla Borsuków? No bo chyba nie chodzi zakup jakiejś wersji bojowej.

    1. mick8791

      Facet UMPG to konstrukcja własna HSW, a nie żaden Anders! Wóz z zawieszeniem hydropneumatyczne.

    2. MaroNegro

      Uniwersalna modulowa... O ktorej mowa w tekscie nie ma nic wspolnego z UMPG obrumu - ale ta bylaby dobra na wzt. Szkoda by bylo drogiej borsukowskiej na to

    3. Bojar

      NIE !! Uniwersalna Modułowa Platforma Gąsienicowa to właśnie kadłub Borsuka, nie ma nic wspólnego z Andersem !

  25. Thorgal

    Uniwersalna platforma modułowa, czyli co, wszystko będzie musiało pływać??

Reklama