Przemysł Zbrojeniowy

Miliard na nowe skrzydła dla A-10

Fot. U.S. Air Force
Fot. U.S. Air Force

Amerykańskie Siły Powietrzne wybrały dostawcę nowych par skrzydeł dla samolotów A-10 Thunderbolt II.

W odpowiedzi na zapytanie ofertowe wpłynęły dwa wnioski. Zamawiający zdecydował się na wybranie oferty firmy Boeing. Otrzymała ona kontrakt w formacie IDIQ (indefinite-delivery/indefinite-quantity) o maksymalnej wartości 999 mln USD, w ramach którego ma dostarczyć do 112 par skrzydeł i do 15 zestawów dodatkowych.

Produkcja będzie miała miejsce w zakładach podwykonawców na terenie USA i - w jednym wypadku - w fabryce podwykonawcy w Korei Południowej. Spodziewany termin zakończenia dostaw to sierpień 2030 r.

Pozyskanie nowych skrzydeł do samolotów wsparcia A-10 jest niezbędne ze względu na wyczerpanie resursu dotychczas wykorzystywanych części. Samolot ten, po długotrwałych sporach związanych z jego dalszym wykorzystywaniem, ma pozostać w służbie przez jeszcze co najmniej kilka lat. Koncern Boeing od kilku lat dostarcza nowe skrzydła, jednak produkcja ta nie pokrywała, przynajmniej dotychczas, zapotrzebowania.

We wrześniu 2017 r. informowano, że z powodu wyczerpania resursów elementów konstrukcji skrzydeł, wycofanych ze służby miało zostać 109 z 271 nadal wykorzystywanych maszyn tego typu. Montaż nowych elementów, objętych umową z Boeingiem, pozwoli jednak przywrócić je do służby, przedłużając ją o ok. 10 tys. dodatkowych godzin bez konieczności wykonywania generalnego remontu. Niedawno zakończono program modernizacji obejmujący pozostałe maszyny tego typu, co do których przedłużenie eksploatacji planowano już wcześniej.

Komentarze