MADEX 2025: Hanwha zwiększa współpracę z polskimi stoczniami

Autor. Maksymilian Dura/Defence24.pl
Południowokoreański koncern stoczniowy Hanwha Ocean podpisał porozumienie w sprawie strategicznej współpracy ze stoczniami należącymi do Polskiej Grupy Zbrojeniowej.
Porozumienie (MOU) zostało podpisane 28 maja podczas targów MADEX 2025 przez prezesa Hanwha Ocean Naval Ship Business Charlie SC Eoh, Monikę Kozakiewicz, prezes stoczni Nauta oraz Marcina Ryngwelskiego, prezesa PGZ Stoczni Wojennej. W trakcie ceremonii obecni byli również wysocy rangą oficerowie Marynarki Wojennej: kontradmirał Włodzimierz Kułagin, szef zarządu uzbrojenia Inspektoratu MW w Dowództwie Generalnym RSZ oraz kmdr Piotr Skóra, szef techniki morskiej w Agencji Uzbrojenia.

Autor. Maksymilian Dura/Defence24.pl
Porozumienie podpisane jest wynikiem kilku rund spotkań roboczych, które odbyły się w Polsce od marca i stanowi ważny krok w działaniach Hanwha Ocean na rzecz wsparcia modernizacji polskiej Marynarki Wojennej i zaangażowania w ten proces polskiego przemysłu. Przed podpisaniem porozumienia polska delegacja odwiedziła 27 maja nowoczesną stocznię Hanwha Ocean w Geoje, aby zapoznać się z możliwościami koreańskiej firmy.
Oczekuje się, że współpraca Hanwha Ocean z PGZ SW i Nautą znacznie wzmocni ofertę Hanwha Ocean w polskim programie okrętów podwodnych Orka. Porozumienie ma jednak znacznie szerszy zakres.

Autor. Maksymilian Dura/Defence24.pl
PGZ SW i Nauta, należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, zgodziły się podjąć wspólne inicjatywy z Hanwha Ocean nie tylko w zakresie programu okrętów podwodnych Orka, ale także szerszej modernizacji i współpracy w zakresie eksportu platform morskich, MRO i szeroko pojmowanego transferu technologii. Hanwha Ocean i PGZ SW będą badać możliwości wspólnego rozwoju i eksportu okrętów patrolowych (OPV), okrętów bojowych, jednostek pomocniczych oraz bezzałogowych systemów powierzchniowych i podwodnych, a także okrętów podwodnych zoptymalizowanych pod kątem rynków globalnych.
Dzięki silnej pozycji Nauty w sektorze MRO (konserwacja, naprawa i remonty), porozumienie stanowi również podstawę do wzmocnienia zdolności Polski w zakresie utrzymania okrętów podwodnych. Marcin Ryngwelski, prezes PGZ SW zwrócił uwagę „nowoczesny system inteligentnej stoczni i znakomicie utrzymane obiekty” Hanwha Ocean, a prezes Nauty Monika Kozakiewicz wyraziła duże oczekiwania do współpracy „imponującą skalę działalności obejmującą jednoczesną budowę kontenerowców, tankowców LNG, okrętów wojennych i pływających platform wiertniczych”.
Czytaj też
Z kolei Charlie SC Eoh, prezes Hanwha Ocean Naval Ship Business Hanwha powiedział: „Współpraca z kluczowymi polskimi stoczniami wykracza poza współpracę techniczną. Będzie ona mostem dla współpracy przemysłowej między Koreą a Polską i stanie się wzorem dla globalnych partnerstw w przemyśle obronnym, począwszy od programu okrętów podwodnych Orka”.
Wkrótce na Defence24.pl zostanie opublikowana kompleksowa relacja z targów MADEX 2025.
tkin ważny
Oferta Koreańska w sprawie Orki wzmacnia Europę. KS III jest okrętem o wielkich możliwościach, których nie posiada żaden okręt podwodny europejski. dlatego Polska, Europa powinna go mieć w swoim arsenale. Jestem za Europą, której Putin nie będzie w stanie zaatakować, KS III wpisuje się w odstraszanie Rosji, to musi zrozumieć Europa. A Polska stanąć na wysokości zadania. I zakupić Koreański okręt.
Dudley
Jakież to możliwości? Pociski balistyczne o zasięgu pau setek km? Skąd i do kogo i chcesz nimi strzelać? Bo nie są one objęte ofertą. Ile takich pocisków zabierze oo kilkanaście? Kiedy z terytorium naszego kraju można odpalić ich setki i to w dodatku taniej i dalej.
Davien3
Tkin KSS III nie jest na eksport Korea oferuje wersję eksportową nie mającą połowy tych możliwości co okręty europejskie Nie ma ani manewrujących ani OPL i jest najgorszą z propozycji w tym przetargu
Davien3
@Dudley eksportowa wersja KSS III dla Polski nie ma ani balistycznych ani OP ani nawet wyrzutni K-VLS.
1stLogisticBrigadeBydgoszcz
Czyli juz wiadomo ze okrety podwodne beda koreańskie 💪
Davien3
Czyli nic nie wiadomo a jak zostana utrzymane wymagania to Korea odpada z miejsca
Bezem
Może by nam jakieś patrolowce zaoferowali, bo tego brakuje
Edmund
Żadna europejska oferta na okręty podwodne nie da nam tyle korzyści przemysłowych, co oferta koreańska. W zasadzie liczą się obecnie tylko 3 oferty: koreańska, niemiecka i francuska. Pytanie jaką opcje korzyści wybierze rząd, korzyści dla Polski czy dla Niemiec.