Koreański śmigłowiec Surion zastąpi Black Hawki?

13 października 2020, 07:19
KUH-1 Surion
Fot. KAI

Południowokoreańska agencji DAPA (Defense Acquisition Program Administration), odpowiedzialna za zakup sprzętu, planuje zastąpić flotę używanych przez armię maszyn Sikorsky UH-60P Black Hawk krajowymi śmigłowcami KUH-1 Surion produkcji Korea Aerospace Industries. Jak ujawnił były generał a obecnie koreański parlamentarzysta, miałoby to kosztować 3,3 mld wonów, czyli niemal 3 mld dolarów. Jest to znacznie więcej, niż kosztowałaby modernizacja obecnie posiadanych maszyn.

Emerytowany, trzygwiazdkowy generał Han Ki-ho, który jest obecnie parlamentarzystą opozycyjnej partii Siła Narodu, wywołał skandal, ujawniając na kilka dni przed audytem agencji DAPA (Defense Acquisition Program Administration) kosztowny plan wymiany floty 103 wojskowych śmigłowców Sikorsky UH-60P Black Hawk. Jak wynika z posiadanych przez niego dokumentów, DAPA w maju 2019 roku wstrzymała prace nad programem modernizacji śmigłowców Black Hawk. Zamiast modernizacji zaproponowano zakup 130 śmigłowców wielozadaniowych Korea Aerospace Industries KUH-1 Surion, jak podkreśla generał Han – „Ignorując wyniki wiarygodnego studium wykonalności, DAPA próbuje po prostu odrzucić plany modernizacji UH-60, które były realizowane od 2013 roku”.

Decyzja jest o tyle dziwna, że koszt wymiany floty jest co najmniej pięciokrotnie wyższy niż modernizacji śmigłowców Black Hawk. Korea eksploatuje relatywnie „młodą” wersję UH-60P, czyli eksportowym wariantem UH-60L opracowanym na zamówienie Republiki Korei. Dostawy maszyn realizowano w latach 1990-2000. Zmodernizowane mogłyby służyć około 20 lat i wylatać średnio po 5 tys. godzin. Co być może jeszcze istotniejsze, jak przekonuje gen. Han, pod względem osiągów KUH-1 Surion znacznie ustępuje UH-60, choć jest też nowocześniejszy.

Za wymianą śmigłowców ma przemawiać z jednej strony ujednolicenie floty, gdyż w służbie jest około 100 maszyn a obecnie realizowane jest zamówienie na kolejnych 200. Kolejny argument, jaki miał zdecydować o tej decyzji to potrzeba wsparcia własnego przemysłu lotniczego, który ucierpiał poważnie w wyniku pandemii COVID-19. Decyzja ta jednak może w długiej perspektywie odbić się na możliwościach operacyjnych sił zbrojnych. W dobie narastającego napięcia militarnego w regionie, może to być kluczowy argument. Z pewnością jednak sprawa ta zaważy na koreańskiej polityce w najbliższych tygodniach.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 55
Reklama
Karmazynowy odpływ
wtorek, 13 października 2020, 15:55

Obserwując wiele komentarzy osób na tym portalu napiszcie szczerzę, śmigłowce z jakiego kraju oprócz rzecz jasna Polski byście chcieli, jedni Amerykańskie, inni Rosyjskie, jeszcze inni Europejskie, może Włoskie, zdarzają się tacy co chcą Ukrainskie i myślę że są też tacy co wzięliby te z PRC. Jakie byście wybrali ?

Gnom
wtorek, 13 października 2020, 19:27

Najpierw postaw zadania a potem dobieraj środki. Powiązani apolityczne to też rodzaj warunków brzegowych w optymalizacji wielokryterialnej.

mobilny
wtorek, 13 października 2020, 15:36

Może to alternatywa dla nas?

Nico
wtorek, 13 października 2020, 19:03

KUH-1 Surion to produkowany w Korei Pd. na licencji Eurocopter EC725 ( Airbus Helicopters H225M) przez Korea Aerospace Industries więc po co kupować KUH-1 Surion jak można było kupić 50 Airbus Helicopters H225M .

w
środa, 14 października 2020, 10:52

a nie lepiej było unowoczesnic i wyprodukowac u Siebie Sokoła ?? Niz sprzedawac Swidnik ??? Sprzedaz Telefonii Polskiej francuskiej państwowej spółce bankrutowi France Telecom nic nas nie nauczyła ??? Marzyciele o Caracalach ??? Caracal to kolejna wersja Pumy z lat 60-tych robiona w państwowym ale francuskim zakladzie. Lata zaborów was nic nie nauczyły ???

środa, 14 października 2020, 20:24

Nie lepiej. Produkty wojskowe mają wspierać armię i dawać przewagę nad wrogami. Sw-3 to był b. dobry 30 lat temu. Takie warunki to obecnie nh-90, aw101 itp.

Gnom
piątek, 16 października 2020, 11:00

Był taki cudaczny Szef SzGen: Wilecki, który zgodził się na Sokoła Long z większym kadłubem masą startową i docelowo nowymi silnikami i przekładnią. Ba nawet rozpatrywano wersję uderzeniowa z wąskim kadłubem. To właśnie ów W-3L byłby takim Surionem po polsku, a W-3B takim Tigerem. To był chyba 1992 rok. Po drodze powstawał do niego pięciołopatowy półsztywny wirnik (z Milem na bazie tego z Mi-28), nowa przekładnia z PZL Rzeszów i wzmocnione silniki. Jesienią 1997 do władzy doszedł "profesor cudowna ręka rynku" Leszek B. Wycofał jakiekolwiek wsparcie dla krajowych firm i dokończył to co zaczął w 1990 roku, czyli różnymi drogami zniszczył i rozdał krajowy przemysł maszynowy i metalurgiczny (nie tylko lotniczy). Zniszczono fabryki łożyska, huty metali kolorowych, zakład rozpoczynający produkcję polskich kompozytów grafitowych, polsie przetworniki IR itd itp . I tyle w temacie. Obecnie nadal ma się dobrze, mądrzy się w TV jak i inne szkodniki z PO (oddany Świdnik) i PiS (oddany Mielec), a wspólnie jako AWS Rzeszów i wspomniane wcześniej działy gospodarki. Gdyby ktoś myślał i konsekwentnie realizował prace to nie musiałbyś chodzić dziś po prośbie do Włochów. Dysponowalibyśmy własnymi śmigłami, na które byłoby wielu klientów i to pewnie napędzanych polsko-ukraińskimi silnikami. Na ale wtedy psulibyśmy rynek jak bruździł W-3.

w
środa, 14 października 2020, 22:32

powiedz to Koreańczykom. Ten smiglak złozyli z zespołów firm zachodnich czesto pastwowych , które w Polsce od 1989r były przeznaczone do uboju

Gnom
środa, 14 października 2020, 07:49

Jeżeli już, to jedynie bazuje na tym co dziś nazywa się H-215. Pomimo pozorów H-215 i H-225 to dwa różne śmigłowce. H-215 to ok. 9 ton, H-225 to 11 ton. Koerański rząd buduje silna Koreę dzięki nowoczesnemu przemysłowi obronnemu - a tzw. nasz?

say69mat
wtorek, 13 października 2020, 22:07

Wskaż mi siły zbrojne, które wykorzystują flotyllę 50 śmigłowców H225M??? Po drugie, najsłabszą stroną śmigłowca jest niski poziom gotowości operacyjnej, w efekcie zastosowania skomplikowanego i wrażliwego na zanieczyszczenia układu napędowego oraz silników. Tak na marginesie, w konstrukcji KUH1 Surion zastosowano produkowane na licencji w Korei, amerykańskie silniki GE T700 oraz kompletnie przekonstruowany układ napędowy. Konsekwencją są zdecydowanie niższe osiągi niż w popularnych, również w Korei BH.

Davien
środa, 14 października 2020, 14:58

Say, no popatrz jakos w misjach gotowosć Caracali przekracza 80%. Surion jest maszyna mniejsza i lżejszą od Caracala ,nawet BH maja wiekszy MTOW od neigo o ponad 2 tony. Z kolei osiągi Caracala sa lepsze niż osiągi BH ale co z tego?

Nico
środa, 14 października 2020, 09:30

Brazylijskie siły zbrojne będą miały ponad 50 H225M -Brazylijskie Siły Powietrzne 11 H225M + 5 zamówionych -Brazylijskie Wojska Lądowe 16 H225M -Brazylijska Marynarka Wojenna 11H225M + 8 zamówionych wszystkie produkowane w Brazylii.

mick8791
środa, 14 października 2020, 00:11

I co w związku z tym? Zawsze muszą być jakieś siły zbrojne, które robią coś jako pierwsze! Póki co efekty są takie, że nie kupiliśmy 50 śmigieł w różnych wersjach (w tym specjalistycznych), zrezygnowaliśmy ze 100% offsetu, zamiast tego dla sił specjalnych kupiliśmy 4 śmigła w wersji, delikatnie mówiąc, nie przystającej do ich zadań, bez wyposażenia i kolejne 4 diablo drogie AW101 w unikalnej w skali świata wersji ZOP/SAR (za możliwość montażu tapicerki w Świdniku). Tyle, że jak się zdaje bez specjalistycznego wyposażenia... Sukces nieprawdaż? A tak btw niski poziom gotowości operacyjnej śmigłowców we Francji jest ogólny, dotyczy wielu typów śmigieł i wynika z olewania przez nich tematów p.t. obsługa serwisowa i dostępność części zamiennych. Temat był wielokrotnie opisywany ale jak widać do opornych w dalszym ciągu nie dociera...

Woźnica
wtorek, 13 października 2020, 15:32

3mld dolarów wpompowane we własny przemysł i bazę R&D nie dadzą się porównać z żadną kwotą wpompowaną w obce spółki... Koreańczycy myślą przyszłościowo zamiast bawić w się w półśrodki i sponsoring obcych firm...

j23
wtorek, 13 października 2020, 14:38

a coz my takiego mozemy stworzyc skoro nie mamy defacto zadnego zakladu ktory moze nam dac nowoczesny smiglowiec ? jedyne pole manewru to kupowanie za granica ,klaniaja sie rzady naszych poprzednikow ktore posprzedawaly zaklady lotnicze i wiele innych , takze bez lamentu za bledy sie placi

tut
wtorek, 13 października 2020, 13:03

Ktoś ma jeszcze wątpliwości że powinniśmy bliżej współpracować z Koreą? Nie chodzi mi o ich śmigłowce, ale o ogólny poziom kultury technicznej. Mają wszystko to co my byśmy chcieli mieć. Nie wiem tylko jak z bezzałogowcami.

Ktoś
wtorek, 13 października 2020, 21:58

Nawet jak nie mają to są w stanie opracować, albo przekazać jakieś użyteczne technologię nam. Tylko problemem jest, że akurat śmigłowce są u nich zagraniczne, myśliwiec już wybraliśmy, BWP mamy zaprojektowany swój, zostają jedynie czołgi i ewentualnie marynarka wojenna, dopóki nie wprowadzą L-SAM operacyjnie to korwety. No i politycznie, Unię mamy bliżej, USA jest większym graczem, więc niezbyt opłacają politycznie zakupy w korei.

Ahok
wtorek, 13 października 2020, 20:11

Bezzałogowce wystarczą z WB.

pawlak
wtorek, 13 października 2020, 11:35

Ciut nie wyglada jak polski Sokol. Zdaje sie ze eksploatowali kilka Sokolow??

Ktoś
wtorek, 13 października 2020, 22:01

To maszyna na bazie któregoś Airbusa, w dodatku opracowana wspólnie z Airbus Helicopters.

comet
środa, 14 października 2020, 05:53

Tak na bazie H225 czyli.... Caracala ;) Projekt opracowany jako dostosowanie Caracala do koreańskich potrzeb.

Davien
środa, 14 października 2020, 14:59

Na bazie Cougara a nie Caracala panie Comet.

taka prawda
wtorek, 13 października 2020, 11:14

Ewidentnie widać podobieństwo do naszego Sokoła, który Koreańczycy południowi kupili swego czasu do "straży pożarnej". Dobre wzorce warto naśladować.

Ktoś
wtorek, 13 października 2020, 22:03

Dlatego współpracowali w zakresie śmigłowców z Airbusem, nie z Polską.

w
środa, 14 października 2020, 10:53

bo francuzi "przekonali "naszych ze Polski przemysł nalezy zlikwidowac. Ich nam w zupełnosci wystarczy

Ktoś
środa, 14 października 2020, 12:08

Nie, Polski przemysł zlikwidowała komuna. A raczej doprowadziła do sytuacji, gdzie nie był konkurencyjny, więc nie miał jak rywalizować z przemysłem zachodnim. I tu akurat nie ma co tworzyć teorii spiskowych. To że część prywatyzacji być może była prowadzona niewłaściwie nie zmienia faktu, że i tak większość Polskich fabryk by upadło, czy sprzedane, czy nie.

ppp
wtorek, 13 października 2020, 10:45

Prawie jak Sokół. Wygląda jak śmigłowiec z poprzedniej epoki, ale zdaje się że on nie ma wyglądać a służyć.

asaSa
wtorek, 13 października 2020, 10:33

Może opłacało by się od nich kupić te helikoptery?

Bursztyn
wtorek, 13 października 2020, 10:28

Jedyna logika to wsparcie przemysłu Przypominam że silniki już robione w Korei na licencji

TAKI JEDEN
wtorek, 13 października 2020, 10:17

wygląda jak Sokół..czy świdnik maczył w nim palce?

Abc
wtorek, 13 października 2020, 10:06

he, wykapany Sokołek tylko troszkę inaczej...... To ujęcie z góry, te wloty + wirnik 4ro łopatowy. Pierwsze skojarzenie (za visus) - W-3 jak nic......

Davien
wtorek, 13 października 2020, 15:58

To akurat przerobiony Cougar z silnikami od UH-60.

Gnom
wtorek, 13 października 2020, 19:28

Koncepcyjnie ale nie konstrukcyjnie, poczynając od innego wirnika.

Davien
wtorek, 13 października 2020, 21:06

Konstrykcyjnie to składanka z silnikami z UH-60, przekładnia i wirnikiem z Caracala, awioniką z Korei itd.

w
wtorek, 13 października 2020, 23:16

Davien. A co mieli kupic silniki u nas ?? Przeciez mysmy swoj przemysł , takze lotniczy, zlikwidowali. Oni zrobia ten smigłowiec , uruchomia , zamówia w duzej liczbie. A jak beda kończyc produkcje to beda mieli jego wieksza ( co najmniej jedna) wersje. Mysmy mieli Sokoła Long ale doszlismy ze biednemu i głupiemu lepiej w swiecie wiec wszystko zlikwidowalismy

Davien
środa, 14 października 2020, 15:01

Nie panei w, mielismy makiete Sokoła Long czyli wersji Sokoła o MTOW wiekszym o całe 600kg od zwykłego Sokoła i to tyle.

Gnom
piątek, 16 października 2020, 11:04

Pisałem ci kiedyś. To była wersja na szybko. Docelowo miało to być śmigło dobrze ponad 7 ton. Zresztą owe 7 ton i szerokie boczne drzwi to już byłaby Puma i w zupełności wystarczyłoby do zadań realizowanych przez 25, do zadań ratowniczych itp. To w większości krajów świata podstawowa klasa śmigieł.

Davien
wtorek, 20 października 2020, 21:27

Gnomie, nei, Sokół Long czyli W-3L to maszyna o MTOW 7 ton z silnikami PZL-10W wyzyłowanymi do 1000hp i skończyła na etapie makiety. Nie myl z innymi projektami co kończyły na etapie rysunków i z tak urojonymi wymaganiami jak silniki po ponad 3000kW każdy w maszynie o MTOW poniżej 10 ton.

Gnom
środa, 21 października 2020, 08:54

To były projekty. Ich realizacja miała ropzocząć się w połowie lat 90. MON doszedł jednak do wniosku, ze tylko produkty Made in USA dadzą zadowolenie (UH-1N, AH-1W). Potem próbowano wrócić, ale wtedy kolejny rząd tylko Made in Europe. I jest tak jak jest. Bo żadna firma, nawet z USA nie rozwija dużego projektu wojskowego bez ważnego klienta rządowego i jego wsparcia, w tym politycznego i finasowego. Tylko nasze posrane władze balcerewiczowe uważały, ze istnieje "cudowna ręka rynku" i wykończyły polski przemysł materiałowy i maszynowy.

w
środa, 14 października 2020, 10:36

silniki lotnicze, przekładnie to wyzsza pólka niz przemysł samochodowy. Ale Koreańczycy to opanują.Mają tez elektronike. Mysmy , jako Naród , (przynajmniej ta wykszatłcona elyta) zdecydowali sie na produkcje soku jabkowego na importowanych liniach produkcyjnych i Ukraicach do zbioru. I nawet nie próbujemy cos zmienic. Chetnie zas stajemy pod sztandarami II RP i COP zapominajac co z nim zrobilismy

Gnom
środa, 14 października 2020, 14:36

Nie jest tak źle. Sprawdź co powstaje w Polsce i to nie tylko z udziałem mas robotniczych.

Davien
wtorek, 20 października 2020, 21:30

Gnomie, akurat własnych silników lotniczych czy smigłowcowych nie mamy obecnie. kalisz to rosyjski ASz, Rzeszów to rosyjska licencja TWD-10 pod nazwa PZL-10W choć istotnie u nas powqznie zmodernizowana. I nie ma żadnych innych silników w Polsce naszej produkcji dla smigłowcó czy samolotów( PZL-10S to kolejna licencja rosyjska).

Gnom
środa, 21 października 2020, 08:58

Każdy kraj świata produkuje własne silniki lotnicze, tylko nie Polska - ciekawa koncepcja rozwiń. Wskaż własne silniki tak zaawansowanych krajów jak: Włochy, Hiszpania, Korea Płd., Izrael, nawet i szwedzki RM-12 jest w istocie licencyjnym 404-100. Rozwiń swą "genialną" koncepcję, proszę.

Dr.House
wtorek, 13 października 2020, 09:59

Brawo Korea !!! Wykopią Black Hawka. Swoją drogą popatrzcie jak Koreańczycy pięknie zbudowali śmigłowiec bardzo podobny do naszego PZL Sokół.

BieS
wtorek, 13 października 2020, 09:58

No z zewnątrz jak Sokół po tuningu!

Marek1
wtorek, 13 października 2020, 09:50

Ciekawe ILE "przytulił" p. generał od producenta Suriona ? Przy wartości kontraktu ponad 3 mld. USD łapówka musiała sięgać co najmniej 10-15 mln

w
wtorek, 13 października 2020, 09:48

bo to jest wersja Sokoła, którego kilka sztuk kupila Korea Płd. A kiedys Korea Półn. zrobiła 7 szt klonów Mi-2 produkowanych w Świdniku a dostarczonych jej przez ZSRR. 2 podobno wzniosły sie w powietrze.

Ktoś
wtorek, 13 października 2020, 22:06

Nie, to nie wersja sokoła. Można powiedzieć, że bardzo daleki kuzyn Caracala. Ale z sokołem to za wiele wspólnego nie ma.

w
środa, 14 października 2020, 00:00

Caracala ?? Wymiary i podobieństwo do Sokoła. Za wszelka cene chcesz przykryc nasza "gospodarność' polegajaca na całkowitej likwidacji naszego przemysłu

Ktoś
środa, 14 października 2020, 12:30

Skąd w niektórych ta mania, żeby wszystko co się pojawi na świecie mówić, że było robione na podstawie czegoś Polskiego? Nie ogarniam. Ten śmigłowiec powstawał we współpracy z airbusem, bazując na Cougarze, Caracalu, Pantherze. I nie ma co na siłę doszukiwać się wszędzie Polskich akcentów.

rex
wtorek, 13 października 2020, 09:42

decyzja wcale nie jest dziwna, To inwestycja we własny przemysł i zdolności produkcyjne. Korzyści z produkcji i eksportu nowoczesnego śmigłowca z pewnością pokryją wielokrotnie doraźny wydatek 3mld dol. Korea Poł. konsekwentnie idzie technologicznie do przodu, to kraj na którym możemy się wzorować. U nas też pilnie potrzeba ludzi podejmujących odważne decyzje i myślących w perspektywie 20-30 lat do przodu a nie widzących tylko czubek nosa...

Ślązak
wtorek, 13 października 2020, 14:28

Zgadzam się,

Fanklub Daviena
wtorek, 13 października 2020, 09:32

No tak, to faktycznie skandal! Jak ktoś śmie odmawiać zakupów u Wielkiego Wuja? Teraz już wiecie, dlaczego leży polska zbrojeniówka? :D

Davien
wtorek, 13 października 2020, 15:59

I dlatego pewnei ta przeróbka Cougara lata na silnikach T700 od UH-60L?:)

Gnom
środa, 14 października 2020, 08:08

Może dlatego, ze te silniki powstają w Korei?

Tweets Defence24