Przemysł Zbrojeniowy

Koreański BWP PL21 z polską wieżą

Fot. Jerzy Reszczyński/Defence24.pl

Przedstawiciel koncernu Hanwha zaprezentował podczas polsko-koreańskie seminarium współpracy przemysłu obronnego pojazd PL21, czyli oferowany Polsce wariant ciężkiego bojowego wozu piechoty AS21. Maszyna ma być wyposażona w polską wieżę bezzałogową ZSSW-30 zamiast wieży załogowej. Będzie to więc pojazd odmienny od testowanego przez 18. Dywizję AS21 Redback, czyli pojazdu opracowanego dla Australii.

W ramach programu bojowego wozu piechoty PL-21 oferujemy nasze rozwiązanie w zakresie ciężkiego bwp z polską wieżą ZSSW-30. Będzie to połączenie polskich i koreańskich technologii, które Hanwha wypracowuje wspólnie z HSW a integracja będzie realizowana w Polsce.
Billy Boohwan Lee, Hanwha

Czytaj też

Pojazd AS21/PL21 w wersji z wieżą bezzałogową wbrew pojawiającym się w mediach doniesieniom nie będzie powstawał od podstaw. Bryła kadłuba oparta będzie o rozwiązania opracowane dla wersji amerykańskiej a nie australijskiej, która została dostarczona na tak zwane testy w 18. Dywizji. Chodzi o program Optionally Manned Fighting Vehicle czyli następcy wozów M2/M3 Bradley dla US Army w którym Oshkosh Defense oferuje pojazd oparty na podwoziu AS21 z wieżą bezzałogową. Jest to jeden z „finalistów" tego programu, którzy przeszli do trzeciej z pięciu faz programu.

PL21
Polski bwp PL-21 ma łączyć rozwiązania z trzech projektów powstających na bazie podwozia K21.
Fot. J. Sabak
AS21 Redback to pojazd opracowany zgonie z wymaganiami Australii z wieżą załogową. Ale w ramach drugiej fazy programu amerykańskiego bojowego wozu piechoty przyszłości rozwijamy wspólnie z firmą Oshkosh pojazd OMFV z wieżą bezzałogową. Polski PL21 to polskie rozwiązanie, oparte o koreańskie technologie i możliwości techniczne oraz produkcyjne.
Billy Boohwan Lee, Hanwha

Czytaj też

Przedstawiciel koncernu Hanwha podkreślił nie tylko planowaną szeroką współpracę ze stroną polską, ale też inne zalety PL21, wśród których jest m. in. wysoka kompatybilność z podwoziem haubicoarmat Krab i K9, która została zamówiona dla Wojsk Lądowych. Mowa tu o tak kluczowych elementach jak silnik, układ przeniesienia mocy, zawieszenie czy układ sterowania.

Podwozie PL21
Platforma PL21 zachowuje wysoką wymienność komponentów z haubicoarmatami K9 i Krab które korzystają z podwozia firmy Hanwha
Fot. J. Sabak

Takie rozwiązanie ma znacznie usprawnić procesy serwisowe i obniżyć koszty eksploatacji, ale też przyspieszy produkcję i może zwiększyć zaangażowanie polskiego przemysłu w ten projekt. Wielokrotnie podkreślono znaczenie polskiej części prac nad projektem i możliwość szerokiego dostosowania do wymagań użytkownika. Otwartą kwestią pozostaje to, jak pogodzić tak szeroką polonizację i customizacje z krótkim czasem dostawy, który zdaniem MON jest jednym z atutów tego rozwiązania.

Warto też odnotować, że koncern Hanwha proponuje współpracę nie tylko w zakresie wprowadzenia do służby w polskiej armii bojowych wozów piechoty PL21, ale również dalszego rozwoju platform tego typu. Mowa tu o projektowanym obecnie bwp nowej generacji, wyposażonym w napęd hybrydowy i uzbrojonym w armatę automatyczną kalibru 40 mm.

Komentarze (50)

  1. rgb

    Piotr Zbies wypowiadał się kiedyś że Borsuka można dopancerzyć do poziomu 6 od przodu i 5 z boków. To daje na tyle mocnego BWP-a żeby warto go było produkować w dużych ilościach. Potrzebne prace nad ciężką odmianą Borsuka to podobno kwestia jakichś 5 lat, W tym czasie można produkować lekką i średnią wersję i przygotowywać się do ciężkiej. Z Koreańczykami jak taki problem, że jedną ręką dają nam własne rozwiązania, a drugą próbują uzależnić lub wyeliminować nasze, jako konkurencyjne. Doskonale widać na przykładzie Kraba. A co przy tym naobiecują...

  2. stary wirus

    Nie widzę żadnych pozytywów we wprowadzaniu tego koreańskiego wozu. Wieża ma być nasza a podwozie Borsuka podobno od początku było krojone pod ewentualne dopancerzenie. No chyba, że jak zwykle korzyści partii rządzącej są ważniejsze niż obronność Polski. Wszyscy wiedzą, że Koreańczycy chętnie dają wyrazy wdzięczności.

    1. Qba

      Główne pozytywy to silne opancerzenie, APS, szybkie dostawy

    2. PatrykB

      Szybkie dostawy paru sztuk z ich magazynu a ich produkcja nie ma zbyt dużych możliwości wbrew temu co ci się być może wydaje.

    3. Qba

      @PatrykB - maja moce produkcyjne na 120 rocznie,

  3. PatrykB

    Kupno AS-21 to zdrada. AS dalej jest prototypem wydaje się że gorzej dopracowanym od borsuka, aktualnie ma złom nie wieżę, jest drogi, jest rywalem borsuka czyli polskiego przemysłu czyli zaszkodzi Polsce jeśli jakkolwiek wpłynie na borsuka, ciężkie BWP jeszcze nigdzie się nie sprawdziły, borsuka też można dopancerzyć do stanagu 6 na froncie i najważniejsze redbacków wcale nie będą produkować szybciej bo ich możliwości produkcyjne wcale olbrzymie nie są a już mają kupców.

    1. Qba

      Wręcz odwrotnie, AS-21 jest dużo lepszy od Borsuka, a my potrzebujemy kilkaset bwp. Poza tym Borsuka nie można dopancerzyć do poziomu STANAG 6. Możliwości produkcyjne maja 10 razy większe od Polski. Kupców nie maja żadnych.

  4. B1ob

    Nie jestem zdeklarowanym przeciwnikiem tego zakupu, ale... Trzeba oprócz integracji z ZSSW 30 przetyrać ASa po poligonach, usprawnić co wyjdzie w praniu i... ponownie przetyrać. Nie wiem ile to zajmie, ale tylko tak. Taki przetyrany PL-AS(k) 21 byłby solidną propozycją eksportową. Dlaczego niekoniecznie Borsuk? Bo o ile rozumiem nawet z dopancerzeniem nie będzie miał takiej ochrony. Koreańczycy mają też szereg gotowych własnych opracowań do niego - choćby ASOP. Kompatybilność logistyczna z K9 czy podwoziami Krabów też jest ważna.

    1. Qba

      KASOP nie nadaje się do bwp

    2. PatrykB

      Borsuka od frontu zpokojnie można dopancerzyć na poziom AS-21 bok stanag 4 może nawet 5 a opracowanie ciężkiego borsuka pewnie zajęłoby tyle ile AS-21 z prototypu

    3. Qba

      @ PatrykB - AS-21 ma STANAG 6.

  5. Kong

    Kiedy BWP AS21 był gotowy, można było zamontować naszą wieżę i to wszystko. Ale ponieważ AS21 to tylko prototyp z problemami, bardziej sensowne jest opracowanie własnego ciężkiego BWP opartego na Borsuku. Borsuk jest prawie gotowy i wtedy można rozpocząć prace. W końcu trwa to 2 lata dłużej, ale wtedy też jest nasze.

    1. Qba

      Nie możemy czekać 10 lat

    2. Qba

      Borsuk wcale nie jest gotowy, nie możemy czekać 10 lat na jego opracowanie

    3. PatrykB

      Kolego nie prawie tylko jest gotowy dochodzi do absurdu że HSW zajmuje się zmianami kosmetycznymi borsuka

  6. Prof Ciekawski

    Jak mi się zdaje wieża w BWP to więcej niż połowa kosztu. Jeżeli wieże będą produkowane w Polsce (a to najpewniejszy scenariusz) to może ten BWP nie wyjdzie bokiem polskiej zbrojeniówce.

    1. Stary666

      Może być analogiczna sytuacja jak z Krabem, Koreańskie podwozie i Polska wieża.

    2. Qba

      @Stary666 - tylko produkcja będzie w Korei jak z K9 i K2

    3. Qba

      Mniej niż 1/3, bo wieża kosztuje 24 mln zł, a Borsuk 74 mln zł

  7. Pitbull

    Jesli nie ciezki Borsuk to Amerykanie zwykle robia rzetelne, a nie tygodniowe testy przed zakupem uzbrojenia dlatego poczekalbym z decyzja kupienia nastepnego Koreanskiego uzbrojenia dopoki Amerykanie wybiora nowego BWP.

    1. Qba

      Nie ma sensu czekać, bo nie sprzedadzą nam licencji

  8. Był czas_3 dekady

    Bardzo rozsądna decyzja. Jeszcze nasi powinni wprowadzić przemyślane zmiany, jak w przypadku podwozia do Kraba.

    1. Qba

      Podwozie do Kraba jest produkowane w Korei.

  9. Filemon19

    Podsumowując dodać ASOP za 430$:tys i mamy niezły pojazd

    1. Qba

      Akurat nie mamy ASOP, jedyny istniejący jest izraelski

  10. bc

    I to się nazywa efektywna współpraca. Teraz tylko dopracować finalną konfigurację(ASOP?) przekuć ją w metal i na testy obok Abramsów. PL21 Ratel brzmiało by nieźle ;)

    1. Qba

      Już widzę jak Izrael sprzeda Polsce licencje na Iron Trophy żeby uwalić rynek na wieże Elbit i Rafael

  11. Szwejk85/87

    Dopancerzenie zssw30 to drobiazg. Ja bym marzył o zainstalowaniu obrony aktywnej, to by był skok jakościowy ! Ale to wymagałoby wzmocnienia konstrukcji wieży i co za tym idzie długich badań...

    1. Stefan1

      #Szwejk, nie dopancerzysz wieży, bo zwiększysz jej masę. Wtedy trzebaby zmienić napęd na mocniejszy, więc i cięższy. Bez zmiany napędu opancerzona wieża straci swoje kluczowe możliwości naprowadzania na cel.

    2. Qba

      Akurat tak się składa ze jedyny produkowany APS dla bwp to izraelski Iron Fist

  12. LMed

    Przeżyje ten Borsuk, czy nie przeżyje? Hmmm...

    1. Capt Raginis

      Ciężki BWP ma być tylko dla "Żelaznej Dywizji" do współdziałania z Abramsami. Reszta będzie jeździć w Borsukach. A więc owszem, przeżyje. Borsuk jest potrzebny w dużej ilości. Oby tylko HSW dała radę produkować minimum 100 sztuk rocznie jak to jest zapowiadane choć i tak przy takim tempie żeby wyprodukować docelową liczbę Borsuków potrzeba kilkunastu lat (szmat czasu!!!!).

    2. Qba

      @Capr R - nie możemy czekać kilkunastu lat

  13. zdegusto

    Od samego początku trzeba było Koreańczyków włączać do produkcji tego co u nas jest dobre ale nie mamy mocy produkcyjnych. Niech robią podwozia i lufy do Krabów, trudne elementy do Borsuka też. Mają prototyp bwp z kiepską izraelską wieżą to niech mają ale dlaczego my mamy się tym ekscytować? Chyba już najwięksi optymiści zrozumieli że nasze możliwości drukowania pieniędzy też są ograniczone . Trzeba produkować też inne dobra w kraju bo drukowanie samych pieniędzy ma króciutkie nóżki.

    1. Qba

      Tylko jaki to interes dla Koreańczyków porównując do produkcji K9, K2 i PL21

  14. QVX

    Czyli wychodzi na moje. Wynogi dla BWP w USA to napęd hybrydowy (Koreańczycy go opracowują), wieża bezzałogowa z 50 mm lub 30 mm z możliwością zwiększenia kalibru, PPK i ASOP (ZSSW-30 tu pasuje, bo ma to i owo, a i modularna konstrukcja pozwoli na dołożenie tego i owego). Przetarg też faworyzuje Koreańczyków, bo wóz BAE polegnie na testach na Alasce czy nawet Minnesocie (wieża z Elbitu, :-)), a Lynxa załatwi niemiecki system polityczny (wystarczy, że kilku polityków z marginalnej partyjki zacznie jojczyć i problem ze sprzedażą gotów). Terminarz też jest ciekawy - prototyp i wybór w 2023 (AUS opóźnili), ptodukcjacja i dostawy od 2026 (nasze M1A2SEP wtedt). Coś mi się wydaje, że Polska, ANZACS-y i USA będą używali wariiacji 21vi ZSSW-30. Borsuk raczej ocaleje, ale chodzi o wspólną budowę ZSSW-30. Zobaczymy.

    1. Qba

      ZSSW-30 tu nie pasuje bo nie mieści armaty 50 mm ani nie ma ASOP. Dlatego US21 Redback ma wieże Rafael SAMSON.

  15. ANDY

    może z polską ZSSW mon zakupi gliwickiego Andersa ... który jest tak samo jak Redback prototypem tylko znacznie lepiej przetestowanym przez restrykcyjne procedury MON-u dla krajowych produktów ( w przeciwieństwie do zagranicznych ...kupowanych z półki bez targowania i z parodią testów ....) -można by dalej ironizować gdyby sprawa nie dotyczyła wydatku MLD $ odebranym polskim podatnikom i zaprzepaszczenia szans na rozwój polskich ośrodków badawczych i przemysłowych ... ( nawet jak powstaną montownie to będą tylko montowniami a nie pełnowymiarowymi firmami jak np. HSW

    1. Qba

      Anders nie podstaw do tej pory

  16. Narinio

    Nieoficjalnie Redbeck wypadł dużo słabiej niż nasz Borsuk na poligonie,jest niedopracowany i wielu rzeczy mu brakuje a ma tylko pare rzeczy lepszych. Trzeba zrobić wszystko aby rozwinąć na maxa produkcje Borsuka i jego ciężkiej wersji.Nowe zakłady w głębi kraju i pełna automatyzacja produkcji a także ograniczenie roli związków zawodowych aby nie mieszali .

    1. Qba

      Wypadł dużo lepiej, nie mamy automatów do produkcji,

  17. Grzyb

    Jeśli chodzi o zakupy w Korei to Chunmoo to strzał w dziesiątkę a produkcja rakiet do tych wyrzutni uniezależnia nas od wszystkich nacisków politycznych, K2 bardzo udany zakup i o ile rzeczywiście będzie produkowany u nas, zabezpieczy nas na dziesięciolecia. Równoległą produkcję K9 i Kraba można jeszcze uzasadnić ale zakup K21 nawet z naszą wieżą to pudło. Wystarczyło przegonić ten wózek po poligonie, żeby wyszły na jaw wady wieku dziecięcego. Toż to nawet nie jest wóz z partii przrdseryjnej, to co przysłali nam Koreańczycy to PROTOTYP , o wiele gorszy od Borsuka.

    1. Qba

      O wiele lepszy skoro Borsuk nawet nie dotarł na testy

  18. Filemon19

    Podsumowując niezawodne podwozie hydropneumatyczne plus lekka wieża plus koreański ASOP CZYLI KAPS Jak z w zasięgu ręki

    1. Qba

      KAPS nie nadaje się na bwp, jest zbyt ciężki,

  19. Ma_XX

    Czyli podwozia będą czekały kilka lat na wieże bo z tym ostatnim będzie obsuwa czasowa

    1. KrzysiekS

      Ma_XX Nie koniecznie bo podwozia nie zostały dobrze przetestowane już w Polsce wyszło kilka wad obyśmy nie czkali na dopracowane podwozia ;-)

    2. Qba

      Niekoniecznie, wystarczy zlecić produkcje wież Koreańczykom

  20. JacekG

    W programie Optionally Manned Fighting Vehicle dla USA AS21 Redback podobno został odchudzony aby sprostać wymaganiom USA ( aby w ładowni samolotu transportowego C-17 Globemaster III zmieściły się 2 uzbrojone pojazdy i pojazd bardziej spełniał też warunki potencjalnego konfliktu na Pacyfiku ). Tymczasem my mieliśmy kupić ciężkiego BWP, który będzie współpracował z Abramsami. To gdzie ten ciężki BWP ?? Wersja proponowana USA ma być lżejsza i mniej opancerzona - to czym będzie się różnić od Borsuka ?? To Koreanczycy powinni kupić licencję na Borsuka od nas a nie odwrotnie..

    1. Qba

      Nie ogarniasz że US21 ma inna konfiguracje od PL21. Borsuk jest dużo gorszy,

  21. SAS

    Jeżeli Borsuk nie powstanie, będzie to prawdziwa zdrada dyplomatyczna.

    1. Capt Raginis

      Już powstał i będzie produkowany. Problemem jest jednak tempo, bo zakładamy że uda się produkować 100 sztuk rocznie. Jeśli potrzebujemy 1500 BWP to oznacza to, że cały proces wymiany starych BWP na nowe będzie trwał 15 lat! I to tylko przy założeniu, że uda się produkować 100 sztuk rocznie co wydaje się mocno wątpliwe. Jeśli będzie 50-70 sztuk rocznie to już będzie to dobry wynik, a to niestety przedłuży cały proces o kolejne lata. Nie mamy tyle czasu. Stare BWP muszą być wymienione jak najszybciej. BWP-1 powinny być już dawno w muzeum!

    2. Pitbull

      O jakim zamowieniu mowisz? Oprocz 4 prototypow do nieustajacych testow MON nie zamowil zadnego Borsuka.

    3. Qba

      Najpierw niech przejdzie testy

  22. KrzysiekS

    Ciekawe czy nie lepiej dać więcej pieniędzy dla PGZ na zwiększenie produkcji BORSUKA.. Opracowanie cięższego podwozia (bo w PGZ już coś robią w tym temacie) i poczekanie na dopracowany ciężki BWP.

    1. Powiślak

      Dać jeszcze więcej pieniędzy PGZ?? Lepiej? Borsuk j u ż ma podwozie pod o wiele cięższy BWP. A hasło o "czekaniu" jest jednoznacznie hasłem sabotażystów i dywersantów szkodzących Polsce. Dlatego aż 13 lat czekalismy bezskutecznie na integrację Spike na Hitfist30. Dlatego od 2007 czekamy na Baobaba. Dlatego czekamy na OP. Dlatego czekamy nawet na pojazdy 4x4. Hasło "lepiej poczekać" to wizytówka zdrajców Polski!

    2. Qba

      Nie możemy czekać 10 lat

  23. Powiślak

    Ho Ho! 1000 czołgów? 700 haubic? 1000 Pl-21? Ho Ho. Ile sztuk amunicji potrzebuje 1000 czołgów? Ile TYSIĘCY sztuk potrzebuje 700 haubic? Skąd? Gdy już DZIŚ w całym NATO zaczyna jej brakować, ale NATO nie ma 1000 haubic. a my mamy je mieć! Jakoś NIKT w MON nie mówi nic nt tysięcy sztuk amunicji. Dziesiątek nowych magazynów? Niiiiiic!!! Podobnie jak z Feniksami? Na pół jednostki ognia dla Langust? Halo? Panie ministrze, myśli pan coś? Cokolwiek?

    1. Qba

      Dopiero co MON dostał zgodę USA na dostawy 250 tys sztuk amunicji

  24. Cyber Will

    Podobno wieża Redback'a nie zdała egzaminu w polskich warunkach zimowych. Poza tym wóz jest zbyt widzialny w termowizji (źródło: Radio Wnet /rozmowa z D. .Ratką )

    1. Qba

      Dlatego będzie Polska wieża i rozpraszacz spalin

  25. Mireq

    Podobno testy poligonowe pokazały że ten BWP jest tak naprawdę prototypem, mocno niedopracowanym. A wieża to jakaś porażka (skuteczność/ celność około 20 procent)

    1. Qba

      Nie ten tylko AS21 z izraelska wieżą