Siły zbrojne
Altay z koreańskim silnikiem pojawi się w przyszłym roku
Główny menadżer tureckiego przedsiębiorstwa BMC Savunma Mehmet Karaaslan oraz dyrektor generalny BMC Murat Yalçıntaş poinformowali, że zaktualizowane prototypowe czołgi Altay zostaną przekazane wojsku do testów w przyszłym roku - pisze Turkiye Gazetesi.
Początkowo zakładano, że napędem Altaya będzie silnik wysokoprężny o mocy 1500 KM od niemieckiej spółki MTU Friedrichshafen GmbH wraz z niemiecką przekładnią Renk, w który wyposażono pierwszy prototyp Altaya. Równolegle niemiecki koncern Rheinmetall powołał do życia wraz z tureckim koncernem BMC spółkę joint venture do produkcji różnego rodzaju wozów bojowych, w tym wspomnianego Altaya. Niemiecko-turecką kooperację przemysłową szybko przerwały jednak sankcje niemieckich władz dotyczące sprzedaży uzbrojenia i wyposażenia w związku z zaangażowaniem tureckiej armii w wojnę domową w Syrii. Sytuacja ta spowodowała opóźnienie realizacji tego programu.
Czytaj też
Turcy pracują nad własnym systemem napędowym dla Altaya. Jednakże, w związku z przedłużającym się wdrożeniem lokalnie produkowanej jednostki napędowej zdecydowano się na integrację czołgu z koreańskim silnikiem Doosan DV27K o mocy 1500 KM. Pozwoli to na wdrożenie pierwszej partii Altaya w liczbie 100 egzemplarzy. Najpewniej kolejna partia będzie już wyposażona w docelowy silnik.
Altay to turecki czołg podstawowy zaprojektowany przez kilka spółek tureckiego przemysłu zbrojeniowego przy wsparciu południowokoreańskiego partnera na bazie południowokoreańskiego czołgu podstawowego K2 Black Panther. Względem bazowej konstrukcji wieża tego czołgu została dalece przeprojektowana z wykorzystaniem licznych podzespołów produkowanych przez turecki przemysł zbrojeniowy, częściowo na bazie transferu technologii z Korei.
Wśród nich można wymienić opracowane przez spółkę ASELSAN systemy: dowodzenia i łączności, kierowania ogniem, nawigacji i identyfikacji swój-obcy (IFF), a także laserowy system ostrzegawczy czy aktywny system ochrony pojazdu (ASOP) Akkor, rodzime opancerzenie dodatkowe w postaci ekranów pancerza prętowego w tylnej części wieży od spółki ROKETSAN oraz produkowaną na licencji przez spółkę MKEK armatę gładkolufową kal. 120 mm o długości 55 kalibrów. Czołg ma też 4-osobową załogę i siedem par kół bieżnych, nie dysponuje automatem ładowania.
Czytaj też
Jak dotąd turecka armia na podstawie kontraktu z listopada 2018 roku zamówiła 250 egzemplarzy Altayów o łącznej wartości około 3,5 mld USD. Docelowe zapotrzebowanie jest szacowane na blisko 1000 egzemplarzy, które mają być pozyskane w czterech transzach, by zastąpić czołgi starszych generacji w tureckiej armii. W marcu 2019 roku na zakup 100 egzemplarzy tych czołgów podstawowych wraz 20 egzemplarzami armatohaubic samobieżnych T-155 Firtina zdecydował się też Katar.
DIM1
@Pittbull. re: 7 kół. Na własne oczy widziałem (w youtube) 7-kołowego K-2, ganiającego w śniegu, po lasach, razem z 6-kołowymi. Czyli, że takie prototypy testowane były już poprzedniej zimy. Widocznie coś tam im jeszcze nie wychodzi jak należy.
DIM1
@szczebelek. To proszę jeszcze policzyć ile już lat Turcy bujają się z tymi "śmiałymi udoskonaleniami", bezskutecznie ? Czyli bez czołgów w linii ? Na pewno nie chodzi tylko o przekładnię i silnik z Niemiec. Podpowiem, że projektują go od roku 2008.
szczebelek
Czyli podjęto dobrą decyzję by nie robić samemu po swojemu,..
HataKumba
Tylko, że kilkanaście lat temu zakup broni od Turków mógł wywołać pusty śmiech. A teraz ? Nawet laicy nauczyli się wymowy Bayraktar. Początki zawsze są trudne, opóźnienia nie dziwią, a teraz to możemy tylko z zazdrością i podziwem porównywać nasza i turecką zbrojneniówkę
DIM1
@Hatakumba. Bayraktary mają oczywiście miażdżącą przewagę nad konkurencją. A przewaga ta to: Na bezrybiu i rak ryba. Jedyna oferta natowskiego standardu, po przystępnej cenie. Nasze drony spoko mogłyby być drugimi takimi. MON uparł się, że tylko PGZ. Że nie wspomnę o Andersie (psiakr....), rok 2010. Redback też jest już PRAWIE gotów. Andres gotów byłby kilka lat temu, dziś w seryjnej produkcji. Najpóźniej od roku 2014, kto nie obcy agent, winien był go natychmiast popchnąć do przodu.
Pitbull
Nie wypada mi pisac Grekowi o sukcesach Turkow, ale patrzac obieknywnie na zamieszczona fotografie Altaya to Turcy pomimo poczatkowych problemow maja teraz czolg 7 osiowy w porownaniu z zamowiona wersja K2PL. Ta dodatkowa os pozwala na zwiekszenie masy o 11.7 % przy zachowaniu tego samego nacisku na powierzchnie gruntu co orginalna wersja koreanska. Pozwala to nie tylko na dolozenie dodatkowego pancerza co moze da sie zrobic bez dodatkowej osi, Ale pozwala to takze na zwiekszenie srodka czolgu. A przypone tutaj, ze jedna z krytycznych uwag dotyczaca tego czolgu podnoszona przez naszych wojskowych sprawdzajacych ten czolg pare lat temu bylo, ze "byl robiony dla malych Ajatow, a nie dla Europejczykow". Jak tez wynika z artykulu tez juz pracuja nad wlasnym silnikiem, czyli wkrotce beda mieli swoj produkt, ktory beda eksportowali.
DudeCSPA
@Pitbull Czolgi to nie maja osi, maja pary kol..,,
DudeCSPA
@Pitbull Czolgi to nie maja osi, maja pary kol..,,
DudeCSPA
@Pitbull Czolgi to nie maja osi, maja pary kol..,,
Valdi
Przypomnijmy K2 i siódme koło wersja PŁOT 🥰🥰🥰 całe szczęście że te mrzonki są w koszu 👍👍 ponieważ Korea Południowa w standardzie linii technologicznych PŁOTA nie robi nawet dla Norwegii K2NO🇮🇸🇮🇸🇮🇸
Pitbull
W ktorym miejscu buduja te linie do produkcji K2 i K9? Z tego co czytam to nawet nie maja podpisanej umowy kto bedzie servisowal te zakupione K9A1.
Valdi
Przypomnijmy K2 posiada niezły ASOP 🇰🇷🇰🇷🇰🇷 KAPS bo to nie lufą chronisz czołg 😱😱😱
Szop85
Budują od podstaw linię produkcyjną w Polsce dla K2 i K9. Robią to dlatego że HSW robi tylko więżę i ma problem z wykonaniem na czas podwozi na licencji. Ma robić Borsuka i wierzę. Dzisiejsze moce produkcyjne pozwolą HSW tylko na produkcję BWP Borsuk. Reszta z Bumar na czele mogą co najwyżej robić proste podzespoły. Jedynie obsada Cegielskiego HSW WZM Poznań i Jelcz do czegoś się nadaje. Jelcz zostanie zawalony produkcją Ciężarówek więc odpada. Dodatkowe wyrzutnie do małej Narwii Do Chunmoo i może Himars może druga Faza Wisły zmusiły do rozbudowy Grupy HSW tylko aby sprostać tym zamówieniom. Modernizacja Kraba min automat Ładowanie nie mówiąc o nowej lufie i większej Automatyzacji była poza zasięgiem czasowym naszej Zbrojeniówki.
szczebelek
Bazowa informacja, że kilka firm brało udział w tym programie i się zastanawiam czy nasz przemysł byłby zdolny do takich zmian w projekt K2. Prawdopodobnie przeprowadzono rozmowy z przemysłem i uznano, że nic z tego nie będzie.