Przemysł Zbrojeniowy
Kolejne wozy dla wojskowych strażaków
Rozpoczęły się dostawy samochodów ratowniczo-gaśniczych dla jednostek Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej. Są one realizowane w ramach wieloletnich umów zawartych przez 3. Regionalną Bazę Logistyczną w Krakowie z firmą Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o z Bielska-Białej.
W sumie w ramach rozpoczętych dostaw do wojskowych strażaków trafić ma siedem średnich, trzy ciężkie i osiem lotniskowych (ciężkich) samochodów ratowniczo-gaśniczych. Wszystkie one to nowoczesne pojazdy spełniające wymagania zamawiającego oraz przyszłego użytkownika. Przypomnijmy, że jednostki Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej odpowiadają za ochronę przeciwpożarową w jednostkach podległych Ministrowi Obrony Narodowej realizując szeroki zakres zadań, zarówno typowych dla Państwowej Straży Pożarnej, jak i szczególnych obowiązków wynikających z funkcjonowania Sił Zbrojnych RP.
Średnie Renault
Pierwszą grupą z zamówionych pojazdów jest siedem średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych, dla których jako bazę wybrano podwozie Renault Trucks D15 HIGH K P4X4 320E6 z napędem na obie osie (4x4), zapewniające wysoką mobilność w każdych warunkach terenowych i pogodowych. Pojazdy te zostały zaprojektowane z myślą o specyfice działań, jak i zadaniach stawianych przed WOP i spełniają najwyższe standardy techniczno-jakościowe. Aby zapewnić im odpowiednią dynamikę i mobilność, w układzie napędowym zastosowano silnik wysokoprężny o mocy 235 kW (320 KM), którego moc przenoszona jest na obie osie za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów. Każdy z dostarczanych pojazdów posiada stały napęd wszystkich kół (4x4), zapewniający zachowanie trakcji w terenie w połączeniu z pojedynczym (na obu osiach) ogumieniem z terenowym bieżnikiem (395R20).
Jednomodułowa, 4-drzwiowa kabina dla sześciu strażaków, umożliwia szybkie i bezpieczne działania załogi. Aluminiowa zabudowa z układem skrytek (3+3+1) charakteryzuje się optymalnym stosunkiem masy do wytrzymałości i mieści cały zestaw strażackiego wyposażenia zgodny ze standardami WOP. Kompozytowe zbiorniki: na wodę o pojemności 2500 litrów i zbiornik środka pianotwórczego o pojemności 250 litrów, zamontowane zostały w trwałej, ocynkowanej ramie pośredniej. Dwustopniowa autopompa pożarnicza Godiva P2A 2010 (wydajność: 2846 l/min 8 bar lub 429 l/min 40 bar) jest uznawana za jedną z najlepszych na świecie. Osiągające wydajność 1600 l/min ręcznie sterowane działko wodno-pianowe umieszczone zostało na dachu z przodu zabudowy.
Dodatkowe wyposażenie stanowi m.in. maszt oświetleniowy i elektryczna wyciągarka. Warto zaznaczyć, że wojskowe strażackie Renault są wyposażone we wszystkie obowiązkowe elementy wyposażenia z listy GSR (General Safety Regulations). Mowa o automatycznym hamulcu awaryjnym, bocznym radarze wyszukującym obiekty w „martwym polu”, asystencie pasa ruchu, czy systemie rozpoznawania znaków drogowych.
Czytaj też
Ciężkie Scanie
Drugą grupę stanowią trzy ciężkie samochody ratowniczo-gaśnicze zabudowane na 3-osiowych podwoziach Scania P450B6X6HZ XT. W układzie napędowym zastosowano silnik o mocy 331 kW (450 KM), którego moc jest przenoszona za pośrednictwem sześciobiegowej (6+1) automatycznej skrzyni biegów Allison Transmission GA 867. Dla załogi przewidziano trzyosobową, krótką kabinę w układzie (1+1+1). Kierowca ma do swojej dyspozycji czytelny, siedmiocalowy panel kontrolny informujący m.in. o poziomie środków gaśniczych w zbiornikach czy otwarciu skrytek lub podestów. Z przodu samochodu zamontowana została wyciągarka elektryczna o sile uciągu 8165 kg z liną o długości 30 metrów.
Zabudowa pożarnicza składa się z trzech modułów: sprzętowego, ze zbiornikami na środki gaśnicze oraz pompowo-sprzętowego. Szkielet pierwszego i trzeciego z modułów został wykonany ze spawanych profili aluminiowych z elementami ze stali nierdzewnej. Ich poszycie zewnętrzne stanowią lakierowane blachy aluminiowe, a wewnętrzne - blacha anodowana. W zabudowie jest pięć skrytek sprzętowych. Moduł zbiorników na wodę o pojemności 10 065 litrów oraz 1030 litrów na środek pianotwórczy zamontowany jest na ramie pomocniczej w środkowej części nadwozia pożarniczego. Jest on wykonany z materiałów kompozytowych (GRP) i posiada wewnętrzne falochrony zabezpieczające przed przelewaniem przewożonej w nim cieczy.
W tylnej części zabudowy znajduje się dwustopniowa autopompa pożarnicza Godiva P2A 6010 o wydajności 6165 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 447 l/min przy ciśnieniu 40 barów. Samochód został wyposażony w dwa działka wodno-pianowe sterowane za pomocą joysticków z kabiny. Zderzakowe działko ma wydajność 1600 l/min, natomiast główne, zamontowane w przedniej części dachu zabudowy, osiąga wydajność 5000 l/min. Na wyposażeniu znajduje się również zwijadło szybkiego natarcia z napędem elektrycznym, z wężem wysokociśnieniowym o długości 65 metrów i prądownicą o wydajności 150 l/min.
Lotniskowe Scanie
Ostatnia partia dostaw obejmuje osiem ciężkich lotniskowych samochodów ratowniczo-gaśniczych (wodno-pianowo-proszkowo-śniegowych). Pod zabudowę pojazdów wykorzystano 3-osiowe podwozia Scania P450B6X6HZ XT. Ich napęd, podobnie jak w opisywanych wyżej ciężkich samochodach ratowniczo-gaśniczych, zapewnia silnik o mocy 331 kW (450 KM). Jego moc jest przenoszona za pośrednictwem sześciobiegowej automatycznej przekładni Allison Transmission GA 867. Dla załogi przewidziano trzyosobową, krótką dzienną kabinę w układzie (1+1+1).
Zabudowa pożarnicza samochodu również składa się z trzech modułów: sprzętowego, ze zbiornikami na środki gaśnicze oraz modułu pompowo-sprzętowego. Szkielet poszczególnych modułów nadwozia pożarniczego wykonany został ze spawanych profili aluminiowych, natomiast pokrycie zewnętrze i wewnętrzne z blach aluminiowych. W nadwoziu znajduje się pięć skrytek – po dwie z każdej strony oraz jedna z tyłu, które zamykane są żaluzjami aluminiowymi. Zbiorniki na środki gaśnicze wykonane zostały z materiałów kompozytowych i mają pojemność: 8045 litrów na wodę oraz 810 litrów na środek pianotwórczy. Dodatkowym uzupełnieniem środków gaśniczych jest agregat proszkowy AP 180, o pojemności 180 kg proszku, a także agregat śniegowy z butlami (2x30 kg) z 60 kg dwutlenku węgla (CO2).
W tylnej części zabudowy znajduje się przedział pompowo-sprzętowy. Zamontowano w nim dwustopniową autopompę pożarniczą Godiva P2A 6010 o wydajności 6150 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 447 l/min przy ciśnieniu 40 barów. Układ wodno-pianowy posiada automatyczny dozownik środka pianotwórczego zapewniający uzyskiwanie stężeń 1% lub 6%. Ponadto na wyposażeniu znajduje się zwijadło szybkiego natarcia z napędem elektrycznym z wężem wysokociśnieniowym o długości 65 metrów i prądownicą o wydajności 150 l/min. Z przodu kabiny zamontowane zostało zderzakowe działko wodno-pianowe o wydajności 1600 l/min, natomiast na dachu główne działko wodno-pianowo-proszkowe, którego wydajność to 2400 l/min lub 10 kg/s proszku. Sterowanie działkami odbywa się za pomocą joysticków umieszczonych w kabinie kierowcy. Dodatkowym wyposażeniem samochodu jest pneumatyczny maszt oświetleniowy sterowany pilotem przewodowym z sześcioma reflektorami LED, każdy o mocy 180 W. Z przodu pojazdu zamontowano wyciągarkę elektryczną o sile uciągu 8165 kg i linie o długości 30 metrów.
Dodatkowo każdy z partii 18 pojazdów, zgodnie z życzeniem zamawiającego, został wyposażony w inklinometr (wskaźnik przechyłu) wspomagający kierowcę podczas trawersowania zboczy czy pokonywania wzniesień
Czytaj też
Zaznaczymy, że firma Szczęśniak od ponad 20 lat dostarcza samochody ratowniczo-gaśnicze wojskowym strażakom. Powstające w Bielsku-Białej wozy to światowa czołówka w tej kategorii pojazdów specjalnych i co szczególnie istotne są one dziełem polskich konstruktorów i pracowników.
WSK74PL
Kolejne typy podwozi, ale pojazdów pogratulować. Pamiętam jak opowiadano, że będzie pożarniczy Jelcz, nie tylko na potrzeby wojska. Okazało się, że mimo zapowiadanej rozbudowy zakładu w Jelczu, nic się nie zmieniło, a może nawet jest gorzej niż było. Jelcz wytwarza podwozia małoseryjne, zamiast rozwijać produkcję seryjnych modeli 4x4, 6x6...... W efekcie produkcja spada, koszty rosną, a państwo samo sobie płaci, zapłaci też kary.....