Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Kolejne wozy dla wojskowych strażaków

Scania, Renault, wozy gaśnicze, wojskowa straż pożarna, samochody ratowniczo-gaśnicze
Rozpoczęły się dostawy średnich, ciężkich i ciężkich lotniskowych samochodów ratowniczo-gaśniczych.
Autor. SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.

Rozpoczęły się dostawy samochodów ratowniczo-gaśniczych dla jednostek Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej. Są one realizowane w ramach wieloletnich umów zawartych przez 3. Regionalną Bazę Logistyczną w Krakowie z firmą Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o z Bielska-Białej.

W sumie w ramach rozpoczętych dostaw do wojskowych strażaków trafić ma siedem średnich, trzy ciężkie i osiem lotniskowych (ciężkich) samochodów ratowniczo-gaśniczych. Wszystkie one to nowoczesne pojazdy spełniające wymagania zamawiającego oraz przyszłego użytkownika. Przypomnijmy, że jednostki Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej odpowiadają za ochronę przeciwpożarową w jednostkach podległych Ministrowi Obrony Narodowej realizując szeroki zakres zadań, zarówno typowych dla Państwowej Straży Pożarnej, jak i szczególnych obowiązków wynikających z funkcjonowania Sił Zbrojnych RP.

Reklama

Średnie Renault

Pierwszą grupą z zamówionych pojazdów jest siedem średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych, dla których jako bazę wybrano podwozie Renault Trucks D15 HIGH K P4X4 320E6 z napędem na obie osie (4x4), zapewniające wysoką mobilność w każdych warunkach terenowych i pogodowych. Pojazdy te zostały zaprojektowane z myślą o specyfice działań, jak i zadaniach stawianych przed WOP i spełniają najwyższe standardy techniczno-jakościowe. Aby zapewnić im odpowiednią dynamikę i mobilność, w układzie napędowym zastosowano silnik wysokoprężny o mocy 235 kW (320 KM), którego moc przenoszona jest na obie osie za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów. Każdy z dostarczanych pojazdów posiada stały napęd wszystkich kół (4x4), zapewniający zachowanie trakcji w terenie w połączeniu z pojedynczym (na obu osiach) ogumieniem z terenowym bieżnikiem (395R20).

Renault D15, szczęśniak, wojskowa straż pożarna, samochód ratowniczo-gaśniczy
Bazą dla średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych są 16-tonowe podwozia ciężarówek Renault D15 4x4.
Autor. SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.

Jednomodułowa, 4-drzwiowa kabina dla sześciu strażaków, umożliwia szybkie i bezpieczne działania załogi. Aluminiowa zabudowa z układem skrytek (3+3+1) charakteryzuje się optymalnym stosunkiem masy do wytrzymałości i mieści cały zestaw strażackiego wyposażenia zgodny ze standardami WOP. Kompozytowe zbiorniki: na wodę o pojemności 2500 litrów i zbiornik środka pianotwórczego o pojemności 250 litrów, zamontowane zostały w trwałej, ocynkowanej ramie pośredniej. Dwustopniowa autopompa pożarnicza Godiva P2A 2010 (wydajność: 2846 l/min 8 bar lub 429 l/min 40 bar) jest uznawana za jedną z najlepszych na świecie. Osiągające wydajność 1600 l/min ręcznie sterowane działko wodno-pianowe umieszczone zostało na dachu z przodu zabudowy.

Renault, szczęśniak, samochód gaśniczy
Średni samochód ratowniczo-gaśniczy Renault D15 HIGH K P4X4 280E6 zabudowany przez firmę Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.
Autor. SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.

Dodatkowe wyposażenie stanowi m.in. maszt oświetleniowy i elektryczna wyciągarka. Warto zaznaczyć, że wojskowe strażackie Renault są wyposażone we wszystkie obowiązkowe elementy wyposażenia z listy GSR (General Safety Regulations). Mowa o automatycznym hamulcu awaryjnym, bocznym radarze wyszukującym obiekty w „martwym polu”, asystencie pasa ruchu, czy systemie rozpoznawania znaków drogowych.

Czytaj też

Ciężkie Scanie

Drugą grupę stanowią trzy ciężkie samochody ratowniczo-gaśnicze zabudowane na 3-osiowych podwoziach Scania P450B6X6HZ XT. W układzie napędowym zastosowano silnik o mocy 331 kW (450 KM), którego moc jest przenoszona za pośrednictwem sześciobiegowej (6+1) automatycznej skrzyni biegów Allison Transmission GA 867. Dla załogi przewidziano trzyosobową, krótką kabinę w układzie (1+1+1). Kierowca ma do swojej dyspozycji czytelny, siedmiocalowy panel kontrolny informujący m.in. o poziomie środków gaśniczych w zbiornikach czy otwarciu skrytek lub podestów. Z przodu samochodu zamontowana została wyciągarka elektryczna o sile uciągu 8165 kg z liną o długości 30 metrów.

Scania, Szczęśniak, samochód gaśniczy, ciężki gaśniczy
Trzy ciężkie samochody ratowniczo-gaśnicze zabudowane zostały na podwoziach ciężarówek Scania P450B6X6HZ XT.
Autor. Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.

Zabudowa pożarnicza składa się z trzech modułów: sprzętowego, ze zbiornikami na środki gaśnicze oraz pompowo-sprzętowego. Szkielet pierwszego i trzeciego z modułów został wykonany ze spawanych profili aluminiowych z elementami ze stali nierdzewnej. Ich poszycie zewnętrzne stanowią lakierowane blachy aluminiowe, a wewnętrzne - blacha anodowana. W zabudowie jest pięć skrytek sprzętowych. Moduł zbiorników na wodę o pojemności 10 065 litrów oraz 1030 litrów na środek pianotwórczy zamontowany jest na ramie pomocniczej w środkowej części nadwozia pożarniczego. Jest on wykonany z materiałów kompozytowych (GRP) i posiada wewnętrzne falochrony zabezpieczające przed przelewaniem przewożonej w nim cieczy.

Scania, Szczęśniak, wojskowa straż pożarna, ciężki gaśniczy
Zabudowa pożarnicza składa się z trzech modułów: sprzętowego, ze zbiornikami na środki gaśnicze oraz pompowo-sprzętowego.
Autor. Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.

W tylnej części zabudowy znajduje się dwustopniowa autopompa pożarnicza Godiva P2A 6010 o wydajności 6165 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 447 l/min przy ciśnieniu 40 barów. Samochód został wyposażony w dwa działka wodno-pianowe sterowane za pomocą joysticków z kabiny. Zderzakowe działko ma wydajność 1600 l/min, natomiast główne, zamontowane w przedniej części dachu zabudowy, osiąga wydajność 5000 l/min. Na wyposażeniu znajduje się również zwijadło szybkiego natarcia z napędem elektrycznym, z wężem wysokociśnieniowym o długości 65 metrów i prądownicą o wydajności 150 l/min.

Reklama

Lotniskowe Scanie

Ostatnia partia dostaw obejmuje osiem ciężkich lotniskowych samochodów ratowniczo-gaśniczych (wodno-pianowo-proszkowo-śniegowych). Pod zabudowę pojazdów wykorzystano 3-osiowe podwozia Scania P450B6X6HZ XT. Ich napęd, podobnie jak w opisywanych wyżej ciężkich samochodach ratowniczo-gaśniczych, zapewnia silnik o mocy 331 kW (450 KM). Jego moc jest przenoszona za pośrednictwem sześciobiegowej automatycznej przekładni Allison Transmission GA 867. Dla załogi przewidziano trzyosobową, krótką dzienną kabinę w układzie (1+1+1).

Scania, Szczęśniak, wojskowa straż pożarna, ciężki samochód gaśniczy
Trzy ciężkie lotniskowe samochody ratowniczo-gaśnicze zabudowane zostały na podwoziach ciężarówek Scania P450B6X6HZ XT.
Autor. SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.

Zabudowa pożarnicza samochodu również składa się z trzech modułów: sprzętowego, ze zbiornikami na środki gaśnicze oraz modułu pompowo-sprzętowego. Szkielet poszczególnych modułów nadwozia pożarniczego wykonany został ze spawanych profili aluminiowych, natomiast pokrycie zewnętrze i wewnętrzne z blach aluminiowych. W nadwoziu znajduje się pięć skrytek – po dwie z każdej strony oraz jedna z tyłu, które zamykane są żaluzjami aluminiowymi. Zbiorniki na środki gaśnicze wykonane zostały z materiałów kompozytowych i mają pojemność: 8045 litrów na wodę oraz 810 litrów na środek pianotwórczy. Dodatkowym uzupełnieniem środków gaśniczych jest agregat proszkowy AP 180, o pojemności 180 kg proszku, a także agregat śniegowy z butlami (2x30 kg) z 60 kg dwutlenku węgla (CO2).

Szczęśniak, Scania, lotniskowy samochód gaśniczy, wojskowa straż pożarna
W tylnej części zabudowy znajduje się przedział pompowo-sprzętowy z dwustopniową autopompą pożarniczą Godiva P2A 6010.
Autor. Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.

W tylnej części zabudowy znajduje się przedział pompowo-sprzętowy. Zamontowano w nim dwustopniową autopompę pożarniczą Godiva P2A 6010 o wydajności 6150 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 447 l/min przy ciśnieniu 40 barów. Układ wodno-pianowy posiada automatyczny dozownik środka pianotwórczego zapewniający uzyskiwanie stężeń 1% lub 6%. Ponadto na wyposażeniu znajduje się zwijadło szybkiego natarcia z napędem elektrycznym z wężem wysokociśnieniowym o długości 65 metrów i prądownicą o wydajności 150 l/min. Z przodu kabiny zamontowane zostało zderzakowe działko wodno-pianowe o wydajności 1600 l/min, natomiast na dachu główne działko wodno-pianowo-proszkowe, którego wydajność to 2400 l/min lub 10 kg/s proszku. Sterowanie działkami odbywa się za pomocą joysticków umieszczonych w kabinie kierowcy. Dodatkowym wyposażeniem samochodu jest pneumatyczny maszt oświetleniowy sterowany pilotem przewodowym z sześcioma reflektorami LED, każdy o mocy 180 W. Z przodu pojazdu zamontowano wyciągarkę elektryczną o sile uciągu 8165 kg i linie o długości 30 metrów.

Dodatkowo każdy z partii 18 pojazdów, zgodnie z życzeniem zamawiającego, został wyposażony w inklinometr (wskaźnik przechyłu) wspomagający kierowcę podczas trawersowania zboczy czy pokonywania wzniesień

Czytaj też

Zaznaczymy, że firma Szczęśniak od ponad 20 lat dostarcza samochody ratowniczo-gaśnicze wojskowym strażakom. Powstające w Bielsku-Białej wozy to światowa czołówka w tej kategorii pojazdów specjalnych i co szczególnie istotne są one dziełem polskich konstruktorów i pracowników.

Scania, Szczęśniak, lotniskowy samochód gaśniczy
Ciężkie lotniskowe samochody ratowniczo-gaśnicze stanowią ważny element ochrony przeciwpożarowej baz lotniczych.
Autor. SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.
Reklama
Reklama

Macron w Polsce, ukraińskie drony, upadek Syrii – Defence24Week 103

Komentarze (1)

  1. WSK74PL

    Kolejne typy podwozi, ale pojazdów pogratulować. Pamiętam jak opowiadano, że będzie pożarniczy Jelcz, nie tylko na potrzeby wojska. Okazało się, że mimo zapowiadanej rozbudowy zakładu w Jelczu, nic się nie zmieniło, a może nawet jest gorzej niż było. Jelcz wytwarza podwozia małoseryjne, zamiast rozwijać produkcję seryjnych modeli 4x4, 6x6...... W efekcie produkcja spada, koszty rosną, a państwo samo sobie płaci, zapłaci też kary.....

Reklama