Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Karem znalazło sojuszników w walce o FARA

Wizja lekkiego pionowzlotu z Karem Aircraft. Czy FARA będzie do niego podobny? Rys. Karem
Wizja lekkiego pionowzlotu z Karem Aircraft. Czy FARA będzie do niego podobny? Rys. Karem

Firma Karem Aircraft podpisał porozumienie o współpracy z koncernami Raytheon i Northrop Grumman. Przedsiębiorstwa chcą współpracować w postępowaniu na pionowzlot rozpoznawczo-bojowy dla armii amerykańskiej (program FARA - Future Attack Reconnaissance Aircraft).

Porozumienie ogłoszono 1 lipca bieżącego roku, a pierwsze jego efekty mają ujrzeć światło dzienne na początku roku 2020. Firmy mają „zastosować nabytą przez dekady wiedzę, zdolności i umiejętności, aby zaproponować najlepszą platformę i technologie systemów, które zostaną zaimplementowane w prototypie”.

Firma Karem, która dotąd nie miała szczęścia w programach przyszłościowych pionwzlotów dla U.S. Army, przegrała rywalizację o średnią platformę (JMR-TD - Joint Multi-Role Technology Demonstrator), mającą zastąpić w przyszłości wielozadaniowe Black Hawki, a być może także bojowe Apache. Zwycięzcami okazał się tu należący do koncernu Lockheed Martin Sikorsky (z SB-1 Defiant) i Bell (z V-280 Valor), które otrzymały zlecenie i środki na budowę latających prototypów.

Tymczasem Karem Aircraft, podobnie jak inny konkurent, firma AVX Aircraft, otrzymała jedynie niewielki kontrakt na rozwijanie swoich oryginalnych i „interesujących” rozwiązań (Karem proponował zmiennopłat, AVX, śmigłowiec z dwoma wirnikami współosiowymi i dwoma wentylatorami pchającymi). Oznaczało to, że potencjalny klient do pewnego stopnia docenił przedstawione propozycje i zachował je w pewnym sensie „na później”, na postępowania w kolejnych klasach gabarytowych pionowzlotów. W tej sytuacji nie dziwi, że w kwietniu tego roku Karem Aircraft była jedną z pięciu firm, którym powierzono stworzenie projektu śmigłowca lżejszego od JMR-TD, czyli właśnie FARA.

Szanse na zwycięstwo wydawały się jednak ograniczone z uwagi na liczną konkurencję w postaci Bella, Sikorsky’ego, Boeinga i  AVX sprzymierzonego z L-3 Communications Integrated Systems. Zgodnie z oficjalnym komunikatem Karem Aircraft ma być dostarczycielem płatowca, układu napędowego itp. Raytheon z kolei będzie odpowiedzialny za architekturę systemów, wyposażenie misyjne i możliwości uzbrojenia pokładowego, a Northrop Grumman ma się podzielić doświadczeniami w zakresie autonomicznych systemów latających, integracji systemów, produkcji i wsparcia.

Czas jednak nagli. Armia amerykańska chce dokonać wyboru spośród pięciu projektów już w trzecim kwartale przyszłego roku, a już w 2023 r. ma nastąpić oblot dwóch wybranych prototypów. Do produkcji FARA miałby trafić około roku 2028. 

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. Adam

    Raczej nie mają szans, ale dostali 738 mln na rozwój swojego przemiennopłata.