Przemysł Zbrojeniowy
Kanada rozpoczyna produkcję specjalistycznych transporterów
Spółka General Dynamics Land System — Canada rozpoczęła produkcję pierwszego egzemplarza wozu wsparcia bojowego ACSV (Armored Combat Support Vehicle). Bazą dla tych pojazdów są podwozia z rodziny kołowych wozów bojowych LAV 6.0.
O rozpoczęciu produkcji transporterów poinformowały władze Kanady. Wcześniej, we wrześniu 2019 roku kanadyjski resort obrony przyznał spółce GDLS-Canada kontrakt na 360 nowych kołowych wozów bojowych z rodziny LAV 6.0 wraz z pakietem wsparcia dla kanadyjskiej armii za kwotę 2 miliardów USD. Według przyjętego harmonogramu pierwszy pojazd ma zostać dostarczony jeszcze w br., a dostawy mają ostatecznie zakończyć się w lutym 2025 roku.
Nowo pozyskane transportery mają zostać wyprodukowane w różnych wariantach specjalistycznych takich jak wóz: dowodzenia i łączności (97 egzemplarzy), ewakuacji medycznej (49 egzemplarzy), rozpoznania inżynieryjnego (19 egzemplarzy), pojazd transportowy (13 egzemplarzy) walki elektronicznej (18 egzemplarzy) oraz zabezpieczenia technicznego (54 egzemplarze), a także kołowego transportera opancerzonego piechoty (41 egzemplarzy).
W założeniu mają one zastąpić i pozwolić na wycofanie ze służby liniowej obecnie eksploatowanych 135 egzemplarzy gąsienicowych transporterów opancerzonych TLAV (lokalna wersja amerykańskiego M113) i 199 egzemplarzy kołowych transporterów opancerzonych LAV II Bison.
Czytaj też: Kanadyjskie transportery z norweskim uzbrojeniem
LAV 6.0. to zmodernizowana wersja LAV III na potrzeby armii kanadyjskiej w celu ich dostosowania do wymagań współczesnego pola walki. Zmiany w ramach tej modernizacji polegają przede wszystkim na: modernizacji układu napędowego (wymianie silnika na nowy, mocniejszy o mocy 450 KM, a także wzmocnieniu zawieszenia, podwozia i układu hamowania), zwiększeniu odporności balistycznej i przeciwminowej (montaż nowego opancerzenia i zmodyfikowanego, podwójnego dna kadłuba) oraz poprawie bezpieczeństwa i komfortu pracy załogi (montaż foteli załogi redukujących skutki wybuchu min i improwizowanych ładunków wybuchowych, a także zmiana aranżacji przedziału załogi). Oprócz tego program obejmuje modernizację systemów łączności i kierowania ogniem (w wersji kołowego bojowego wozu piechoty).
Co warte podkreślenia modernizacji do standardu LAV 6.0 zostało poddanych 550 z 638 używanych obecnie w kanadyjskich wojskach lądowych wozów rodziny LAV III. Program ich modernizacji o wartości ponad 1 mld USD rozpoczął się w 2011 roku. Zgodnie z jego zapisami 409 egzemplarzy miało przejść modernizację kadłuba i wieży, a pozostałe 141 egzemplarzy tylko wieży. Pierwszą partię modernizacji 409 wozów do tego standardu zrealizowano do końca 2016 roku, a pozostałe 141 egzemplarzy ulepszono do końca ubiegłego roku.
Zakup 360 nowych LAV 6.0 oznacza uzupełnienie i wyraźne wzmocnienie potencjału kanadyjskiej armii, dzięki wprowadzeniu rodziny transporterów specjalistycznych opartych o to samo podwozie, co "bojowa" odmiana transportera. Niewykluczone, że te pojazdy, podobnie jak standardowe LAV 6.0, trafią na Łotwę, do dowodzonej przez Kanadyjczyków batalionowej grupy NATO. W skład tej ostatniej jednostki wchodzą również pododdziały Wojska Polskiego (kompania czołgów PT-91, wraz z elementami logistycznymi). Jest całkiem możliwe, że za kilka lat polscy żołnierze będą mogli współdziałać z Kanadyjczykami, wykorzystującymi nowe wozy wsparcia ACSV.