Reklama
  • Wiadomości

KADEX 2024: Kołowe K9 na czeskim podwoziu

Podczas południowokoreańskich targów zbrojeniowych KADEX 2024 zademonstrowany został ponownie model kołowej odmiany armatohaubicy K9, jednak tym razem na znacznie popularniejszym nośniku w postaci Tatra Force 3. generacji w układzie 8x8.

Koncepcja modułu wieżowego systemu artyleryjskiego K9 osadzonego na podwoziu samochodu ciężarowego Tatra Force 3 generacji.
Koncepcja modułu wieżowego systemu artyleryjskiego K9 osadzonego na podwoziu samochodu ciężarowego Tatra Force 3 generacji.
Autor. Hanwha Aerospace

Prezentowana przez południowokoreański koncern kołowa odmiana armatohaubicy K9 (w formie modelu) była po raz pierwszy pokazana w lipcu tego roku. Powstała ona poprzez osadzenie dostosowanego modułu wieżowego od K9A2 na podwoziu samochodu ciężarowego Doosan z napędem 8x8 i opancerzoną kabiną. Jest to najpewniej nośnik zbliżony do tego wykorzystanego w wieloprowadnicowej wyrzutni rakiet K239 Chunmoo. Producent jednak deklaruje możliwość posadowienia modułu wieżowego na wskazanego przez zamawiającego nośniku, czego przykładem jest propozycja umieszczenia go na bardzo popularnej Tatrze Force w układzie 8x8. Tym samym znacząco zwiększa to atrakcyjność konstrukcji, której baza jest powszechnie wykorzystywana przez wiele krajów na świecie, a jej produkcja stale rośnie.

Koncepcja modułu wieżowego systemu artyleryjskiego K9 osadzonego na podwoziu samochodu ciężarowego Tatra Force 3 generacji.
Koncepcja modułu wieżowego systemu artyleryjskiego K9 osadzonego na podwoziu samochodu ciężarowego Tatra Force 3 generacji.
Autor. Hanwha Aerospace

Przechodząc do wieży, to jest to tak naprawdę samodzielny moduł, podobny do tego użytego w RCH155 i Donarze lub czeskiej Moranie i DITA. Jego zamysłem jest możliwość osadzenia na dowolnym podwoziu kołowym i gąsienicowym o odpowiednich parametrach nośności. Tym samym cała armatohaubicę należałoby rozpatrywać jako bezpośrednią konkurencję nie dla CAESAR-a lub ATMOS-a, a raczej właśnie RCH 155 i Morany. Co do uzbrojenia, to jest nim armatohaubica kal. 155 mm z lufą o długości przewodu 52 kalibrów, tożsama z tą, w jaką wyposażone są gąsienicowe K9A1 oraz A2. Może ona jednak ulec wymianie na rozwiązanie z lufą długą na 58 kalibrów, co znacząco zwiększy donośność. Podobny ruch planuje niemiecki Rheinmetall we współpracy z izraelskim Elbit Systems przy opracowaniu swojego pojazdu.

Reklama

Jednak jak wskazują wnioski z Extended Range Cannon Artillery (ERCA) kluczem do sukcesu będzie tutaj opracowanie wystarczająco wytrzymałej lufy, która nie będzie się szybko zużywać. Ten kierunek rozwoju jest zresztą planowany dla gąsienicowych K9. Wieża posiada w pełni zautomatyzowany system ładowania amunicji, z racji na to, że bazuje ona w dużej mierze na tej z systemu wieżowego K9A2. Nie jest wiadome, jakie będzie uzbrojenie dodatkowe pojazdu przeznaczone do samoobrony załogi przed piechotą wroga, zapewne będzie to klasyczny ZSMU z uniwersalnym, wielkokalibrowym karabinem maszynowym. Nowa armatohaubica znajduje się dopiero na wczesnym etapie rozwoju i wiele w jej specyfikacji i wyglądzie może się zmienić.

Zobacz też

Względem RCH 155 południowokoreańska konstrukcja odznacza się posiadaniem dodatkowych podpór rozkładanych podczas strzelania (co upodabnia ją do np. izraelskiego Roema). Powoduje to teoretycznie wydłużenie czasu do rozpoczęcia strzelania, jednak zapewnia zapewne lepszą celność i stabilność konstrukcji podczas wystrzału. Załogę pojazdy stanowi trzech żołnierzy (kierowca, dowódca oraz działonowy), którzy znajdują się w opancerzonej kabinie. Nie jest wiadome, czy konieczne będzie dostosowanie wozów amunicyjnych K10 do interoperacyjności z opisywaną konstrukcją. Podsumowując, demonstracja modelu na nowym nośniku ma zapewne wskazać na chęć zainteresowania dodatkowych rynków „kołowym K9” ukazując jego elastyczność. Czy uda się nim zainteresować rynek zagraniczny i lokalny? Zobaczymy.

Wizualizacja kołowej armatohaubicy od Hanwha Aerospace.
Wizualizacja kołowej armatohaubicy od Hanwha Aerospace.
Autor. Hanwha Aerospace
WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133
Reklama
Reklama