- Wiadomości
Japonia: testy śmigłowca UH-X
W zakładach Subaru Corporation w miejscowości Utsunomiya w Japonii trwają testy pierwszego prototypu średniego śmigłowca transportowego FHI UH-X. Docelowo Japońskie Lądowe Siły Samoobrony zamierzają pozyskać 150 egzemplarzy za 2 mld dolarów.

Co prawda, nie zostało w tej sprawie przedstawione stanowisko żadnej z firm uczestniczących w UH-X, ale na zdjęciu prezentowanym przez serwis "Scramble Magazine" widoczny jest śmigłowiec o sylwetce bardzo podobnej do Bella 412EPI w malowaniu Japońskich Lądowych Sił Samoobrony. W związku z tym można stwierdzić, że jest to faktycznie pierwszy prototyp UH-X.
UH-X!初めて見た! pic.twitter.com/55TbntMj9i
— 弾丸GT (@RJTU1901) 14 listopada 2018
Przypomnijmy, że UH-X został zamówiony przez Japońskie Lądowe Siły Samoobrony jako następca UH-1J, użytkowanych w Kraju Kwitnącej Wiśni od 1980 roku. Nowe nabytki wojsk mają, wraz z pięcioma hybrydowymi V-22 Osprey, wzmocnić możliwości transportowe lądowego komponentu Japońskich Sił Samoobrony. W walce o ten kontrakt, projekt UH-X pokonał oferowaną przez konsorcjum Airbus Helicopters i Kawasaki Heavy Industries wojskową wersję śmigłowca H160. Głównym atutem amerykańskiego helikoptera był fakt, że pod wieloma względami konstrukcyjnymi istnieją podobieństwa do UH-1J, natomiast w momencie rozstrzygnięcia przetargu, europejska propozycja wciąż czekała na oblot.
Czytaj też: Rakietowe zakupy Japońskich Sił Samoobrony
Oczywiście, UH-X tylko częściowo opiera się o UH-1J. Choć w kształcie kadłuba widoczne są widoczne podobieństwa, to nie można nazwać go dokładną kopią. Wśród pozostałych, najważniejszych różnic, należy wymienić fakt zastosowania dwóch silników Pratt&Whitney Canada PT6T o mocy ok. 1000 KM każdy z czterołopatowym, kompozytowym wirnikiem (w miejsce dwułopatowego), wzrost maksymalnej masy startowej o ponad tonę (z 4100 do 5400 kg), zabudowę kabiny w standardzie glass-cockpit oraz zabudowę nowych systemów nawigacyjnych, do lotów nocnych oraz systemów ochrony przed namierzaniem przez celowniki działające w paśmie podczerwieni (m.in. wyrzutników flar). Śmigłowiec ma też możliwość podwieszenia uzbrojenia na zewnętrznych pylonach: zasobników z uzbrojeniem strzeleckim, wyrzutni rakiet kierowanych lub niekierowanych, w zależności od potrzeb dla danego zadania. Istnieje też możliwość umieszczenia uzbrojenia strzeleckiego w drzwiach bocznych kabiny ładunkowej śmigłowca.
Umowa zakłada dostarczenie 150 egzemplarzy UH-X za łączną kwotę dwóch mld USD. Dostawy mają rozpocząć się w 2021 roku. Śmigłowce budowane będą w Japonii, we wspomnianych wyżej zakładach w Utsunomiya. Przy budowie współpracować będą ze sobą Subaru Corporation oraz konsorcjum Bell/Fuji Heavy Industries. Umowa zakłada też umożliwienie budowy w Utsunomiya cywilnej wersji śmigłowca.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS