Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Hiszpania ogłasza kontrakt na kołowe transportery 8x8

Copyright© 2015 GDELS. All rights reserved
Copyright© 2015 GDELS. All rights reserved

Hiszpania zamierza zastąpić dotychczas używane kołowe transportery opancerzone Pegaso BMR oraz już ewidentnie przestarzałe gąsiennicowe M-113 nowymi pojazdami. Szacuje się, iż hiszpańskie ministerstwo obrony może zamówić nawet około 400 nowych kołowych pojazdów opancerzonych (KTO). 

Pierwszy etap kontraktu ma obejmować opracowanie i wdrożenie maszyn budowanych w układzie 8x8. Zdaniem Hiszpanów sprawdzają się one lepiej w warunkach działań w konfliktach asymetrycznych, niż te skonstruowane w oparciu o układ 6x6. Do walki o kontrakt dla Hiszpanii stanęły amerykański General Dynamics oferujący KTO Piranha V, francuski GTD-Nexter z pojazdem VBCI, włoskie Iveco-Oto Melara z Centauro Freccia, fińska Patria oferująca Patrię AMV, niemiecki duet Krauss-Maffei Wegmann oraz Rheinmetall mogący produkować Boxery, a także Szwedzi z BAE Systems mający w swojej ofercie KTO SEP. Kluczowe decyzje mogą zapaść już na przełomie sierpnia i września.

Zgodnie z doniesieniami Defense News zdaniem obserwatorów faworytem jest oferta amerykańskiego koncernu General Dynamics. Producent ten otrzymał już bowiem pierwszy kontrakt na rozwój prototypu pojazdu KTO 8x8 w fabryce Santa Bárbara Sistemas. Szacunkowy koszt opracowania prototypu zgodnego z wymaganiami wojsk hiszpańskich wynosi niemal 90 milionów euro. O faworyzowaniu General Dynamics w wyścigu po hiszpańskie zamówienie świadczyć mają także słowa ministra obrony Pedro Morenésa, który zaznaczył, że wszystkie przyszłe KTO muszą zostać wyprodukowane w hiszpańskich fabrykach. Obecnie jedynie General Dynamics oraz włoskie Iveco-Oto Melara dysponują w Hiszpanii odpowiednimi fabrykami. Stąd też, być może, to właśnie te firmy podzielą się kontraktem - w zakładach Santa Bárbara Sistemas należących do General Dynamics będą powstawały pojazdy, natomiast Włosi mogą odpowiadać za zdalnie sterowane systemy uzbrojenia. W całym procesie produkcji mogą też uczestniczyć firmy hiszpańskie. W tym kontekście wskazywana jest, chociażby, Indra. Faworyt oferuje rozwiązania znane bardzo dobrze z całej rodziny pojazdów Piranha, opracowanej przez szwajcarskiego Mowaga. który był też inspiracją do budowy amerykańskich Strykerów.

Nowe KTO w układzie 8x8 mają stanowić ważny element hiszpańskich wojsk lądowych, do których mają trafić około 2018 r. Będą służyć wraz z czołgami podstawowymi Leopardo 2E, bojowymi wozami piechoty Pizarro oraz pojazdami MRAP RG-31. Należy podkreślić, że jest to już kolejny duży program zbrojeniowy po fregacie F-110 oraz bezzałogowych statkach powietrznych Reaper przeznaczonych dla sił powietrznych, w który chcą zaangażować się władze Madrycie. Jego skuteczna realizacja będzie, zapewne, również zależała od rozstrzygnięć wyborczych, szczególnie że w najbliższych miesiącach rozgorzeje na dobre kampania wyborcza do Kortez Generalnych.

(JR)

Reklama
Reklama

Komentarze (4)

  1. pp

    Ciekawe. W końcu Pegaso/Pandur są produkowane także w wersji 8x8 choćby dla Czech. W dodatku Pirania to jest równie wiekowa konstrukcja jak Pandur.

  2. wolf

    A niby jaką wieżę by Rosomak zaoferował? bez pocisków ppanc???

  3. Tyberios

    No to co panowie, spółka Rosomak nie startuje? Po podpisaniu nowej umowy licencyjnej mogą wystawiać Rośka bez oglądania się na Patrię już a tu nic... nawet nie próbują?

    1. kolo

      nie ma mocy przerobowych, zwyczajnie nie daliby rady wywiązać się z kontraktu produkując jednocześnie dla WP

    2. daz

      Rosomak to partia na licencji .....

    3. lel

      Wymóg jest aby KTO był produkowany w Hiszpanii, to wyklucza Rosomaka. Oddział GDELS dostało 90 milionów euro na opracowanie prototypu.

  4. vk

    brak możliwości produkcyjnych do obsługi tak dużego kontraktu?