- Wiadomości
HH-60W już lata. Nowy amerykański śmigłowiec C-SAR [WIDEO]
W zakładach koncernu Sikorsky w West Palm Beach na Florydzie oblatano pierwszy śmigłowiec HH-60W. Kolejny wzbije się w powietrze przed końcem maja. Są to dwa z 10 zamówionych już przez US Air Force nowych śmigłowców ratownictwa bojowego (C-SAR). Łącznie amerykańskie lotnictwo planują kupić 113 śmigłowców tego typu za ponad 8 mld dolarów.

Prototyp wzniósł się w powietrze 17 maja 2019 roku i jest to pierwszy z czterech egzemplarzy testowych, przeznaczonych do testów i badań rozwojowych. Kolejne 6 z zamówionych na ten rok śmigłowców Sikorsky HH-60W posłuży już do testów konfiguracji docelowej, wyposażonej we wszystkie funkcjonalne systemy.
Nowe maszyny, powstałe w programie CRH (Combat Rescue Helicopter) oparte są na UH-60M/V Black Hawk, najnowocześniejszym z używanych przez US Army. Zostały one jednak wyposażone w wiele specjalistycznych systemów produkcji koncernu Lockheed Martin.
Zgodnie z założeniami programu CRH powstać ma łącznie co najmniej 112 śmigłowców Combat-SAR tego typu. W służbie zastąpią one śmigłowce HH-60G, które są bardzo intensywnie eksploatowane, zwłaszcza od początku wojny w Afganistanie. Ich zużycie jest na tyle duże, że potrzebne były dodatkowe zamówienia na HH-60G, aby zastąpić śmigłowce, których resurs został całkowicie wyczerpany. Przy zakładanej wysokości 6 tys. godzin już w ubiegłym roku średni nalot HH-60G Paveway Hawk wynosił 7100 godzin.
Nowe HH-60W mają być wprowadzane sukcesywnie, zastępując starsze maszyny w średnim tempie około 12 rocznie. Pod względem osiągów przewyższają poprzednika przede wszystkim znacznie większym zasięgiem, dzięki niemal dwukrotnie większym zbiornikom wewnętrznym, oraz lepszą charakterystyką lotu w wyniku zastosowania nowocześniejszych, sterowanych cyfrowo silników.
Decydująca różnicę stanowią jednak w pełni cyfrowa, modułowa awionika, zaawansowane systemy pokładowe oraz system walki elektronicznej, zapewniające znacznie wyższy poziom świadomości sytuacyjnej i bezpieczeństwa. Aktywne i pasywne sensory różnego typu, system łączności z Link16 oraz układy ostrzegania i wyrzutnie flar mają ułatwić realizacji trudnych zadań. Wnętrze HH-60W zostało zoptymalizowane pod kątem realizacji misji ratowniczych i ewakuacji, ale też możliwości szybkiej rekonfiguracji. Maszyny mogą przenosić uzbrojenie różnego typu.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS