Przemysł Zbrojeniowy
Herony sprzedane do Azji

Firma Israel Aerospace Industries podpisała kontrakt na sprzedaż bezzałogowych systemów Heron należących do klasy MALE. Kontrakt ma wartość 200 mln USD. Kupującym jest nieujawnione państwo azjatyckie – poinformował producent systemu.
Informacja nie zawiera danych na temat klienta ale także szczegółów kontraktu. Biorąc pod uwagę cenę wydaje się jednak, że może chodzić o nawet kilkanaście aparatów latających w kilku systemach, chociaż wiele zależy od zamówionego pakietu towarzyszącego w tym przenoszonych sensorów. Co do klienta, to do tej pory na środkowym i dalekim wschodzie klientami na Herony były Indie i Singapur. W regionie wiadomo, że maszynami wersji Heron-1 interesował się - rozbudowujący swoje zdolności obronne w tym do patrolowania akwenów morskich - Wietnam. Pierwszy z tym krajów kupił zresztą bądź wyleasingował więcej Heronów niż reszta świata łącznie z samym Izraelem – łącznie 70 statków powietrznych, z czego 14 dla marynarki wojennej i 50 dla sił powietrznych.
IAI podkreśla, że obecna sprzedaż to już czwarty duży sukces eksportowy firmy w tym roku, a Herony są już eksploatowane przez ponad 20 państw na świecie. Część z nich, tak jak np. Niemcy i Grecja, leasinguje te maszyny.
Izraelska spółka zwraca też uwagę na zdolność systemu do prowadzenia rozpoznania nad lądem ale także nad akwenami morskimi, w tym także kierowania bezzałogowcem z pokładów odpowiednio zaadoptowanych do tych celów okrętów. IAI informuje o także zdolności Herona do „wsparcia misji morskich” w tym przeciwko okrętom podwodnym i systemom obrony wybrzeża, a także elastyczności systemu i możliwości przystosowania go do wielu rodzajów zadań.

Według dostępnych informacji napędzany silnikiem spalinowym Heron osiąga długotrwałość lotu do nawet 52 godzin i może przenosić do 250 kg ładunku, operując na pułapie 10 km. Maszyna ma ponad 300 km zasięgu, a w wypadku zastosowania łącza satelitarnego - nawet ponad 1500 km.
CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!