Reklama
  • Wiadomości

Grupa WB w programie bezzałogowego skrzydłowego

Polska Grupa WB nawiązała współpracę z włoskim Leonardo we wrześniu tego roku. Ma ona otworzyć obydwu firmom polski i włoski rynek. Polacy mają też odegrać ważną rolę przy pracach nad europejskim dronem bojowym.

Sky-X, dawny demonstrator bezzałogowego skrzydłowego do Eurofightera
Sky-X, dawny demonstrator bezzałogowego skrzydłowego do Eurofightera
Autor. Leonardo

W tym roku Grupa WB podpisała umowę o wzajemnej współpracy z europejską Grupą Leonardo, z którą list intencyjny podpisano 4 września na kieleckich targach MSPO. Współpraca ma polegać na udziale polskiego podmiotu w pracach nad europejskim „skrzydłowym”, czyli bezzałogowcem wielozadaniowym do współpracy z myśliwcami Eurofighter Typhoon, a w perspektywie zapewne także z samolotem bojowym 6. generacji. Jeżeli chodzi o ten ostatni, to zapewne dotyczy to międzynarodowego programu GCAP (Global Combat Air Programme), w który jest zaangażowany przemysł brytyjski i japoński, a także włoski z Leonardo na czele. Jak powiedział prezes Wojciechowski, Grupa WB ma mieć „duży zakres odpowiedzialności” w tym programie.

Reklama

Udział polskiej firmy o największych w kraju i liczących się na świecie kompetencjach w dziedzinie bezzałogowców to dobra wiadomość nie tylko z jej punktu widzenia. Tego rodzaju prace otwierają bowiem drogę do uzyskania kompetencji w zakresie budowy bojowych BSP towarzyszących myśliwcom, które mogłyby w perspektywie kolejnych lat zostać zaproponowane np. w programie Harpii Szpon. A więc w programie, który ma zaowocować zapewnieniem bezzałogowych skrzydłowych dla polskich F-35 a być może także innych załogowych samolotów bojowych.

Zobacz też

Porozumienie z Leonardo ma doprowadzić także do otwarcia drzwi dla produktów WB na rynek włoski. Chodzi, przede wszystkim amunicję krążącą i małe BSP, czyli produkty w których polski podmiot posiada unikalne kompetencje.

Z kolei firma Leonardo posiada w ofercie duży bezzałogowiec. Jedyny w Europie system taktyczny średniego zasięgu, a zatem w klasie odpowiadającej poszukiwanemu przez Polskę Gryfowi, który posiada certyfikację do lotów nad terytorium europejskim. Przedstawiciele WB Grupy nie podali jego nazwy. Można jednak spekulować, że chodzi o maszynę typu Falco EVO, wielokrotnie przestawiany na polskich imprezach targowych. W razie jego wyboru możliwa jest polonizacja i produkcja w Polsce tego systemu.

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama