Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Francuski przemysł przyspieszy produkcję pojazdów opancerzonych

Francuski kołowy bojowy wóz rozpoznawczy EBRC Jaguar.
Francuski kołowy bojowy wóz rozpoznawczy EBRC Jaguar.
Autor. Régiment d'infanterie-chars de marine/X

Koncern KNDS France zamierza zwiększyć produkcję pojazdów opancerzonych Griffon oraz bojowych wozów rozpoznawczych EBRC Jaguar. W tym roku oddanych ma być odpowiednio 725 i 90 sztuk.

Informacja podana przez KNDS France oznacza znaczące zwiększenie mocy produkcyjnych, zwłaszcza patrząc na liczbę przekazanych przez niego w roku ubiegłym do francuskiej armii pojazdów, odpowiednio 123 Gryfów i 22 Jaguarów. Paryż swoje potrzeby dotychczas określił na 300 bojowych wozów piechoty Jaguar (dotychczas zamówiono 150 sztuk) oraz nawet 2080 pojazdów rodziny Griffon (dotychczas zamówiono 909 sztuk), które chce pozyskać do 2033 roku. Zamówienia realizowane w ramach programu Scorpion, mają pozwolić na ujednolicenie floty posiadanych pojazdów we francuskiej armii. Obok tego realizowane będzie zamówienie belgijskie opiewające na 60 Jaguarów i 382 Gryfy (te będą montowane w Belgii). Oba typy pojazdów chce także kupić Luksemburg, którego zamówienie może dotyczyć odpowiednio 38 i 16 sztuk.

Zwiększenie mocy produkcyjnych przez KNDS France oznacza nie tylko najpewniej przyspieszenie realizacji dotychczas podpisanych kontraktów, ale także możliwość zwiększenia ich zakresu względem liczby dostarczanych wozów. Dotyczy to zarówno Belgii, jak i Francji, które będą mogły tym samym nie tylko wymienić 1:1 stare pojazdy, ale także zwiększyć swoje stany liczbowe. Poprawa wydajności oznacza także większe możliwości eksportowe dla Gryfów i Jaguarów, które mogłyby tym samym być promowane dla dotychczasowych użytkowników francuskiego uzbrojenia jak transportery VAB i bojowe wozy rozpoznawcze AMX-10RC. Przykładem takiego kraju może być Maroko, Katar lub Kamerun.

Czytaj też

EBRC Jaguar (fr. Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat) to francuski kołowy bojowy wóz rozpoznawczy opracowany zaprojektowany i produkowany przez konsorcjum koncernów Nexter Systems, Thales oraz Arquus (dawnej Renault Trucks Defense). Dzięki połączeniu mobilności z bardzo silnym uzbrojeniem EBRC Jaguar może z powodzeniem prowadzić rozpoznanie w różnych warunkach, a także wspierać ogniowo kołowe transportery opancerzone VBMR Griffon. Mają one zastąpić we francuskiej armii pojazdy AMX-10 RC, ERC 90 Sagaie oraz VAB Mephisto (niszczyciel czołgów uzbrojony w wyrzutnie ppk HOT).

Reklama

Uzbrojenie Jaguara stanowi umiejscowiona w załogowej wieży armata automatyczna CTA International CT40 zasilana amunicją teleskopową kal. 40 mm sprzężona z czołgowym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm oraz wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych MMP. Dodatkowo na wieży może być zamontowany zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z karabinem maszynowym kal. 7,62 mm. Opancerzenie bazowe zapewnia odporność na poziomie 4 według STANAG 4569A, czyli pełną ochronę przed bronią małokalibrową. Napęd o mocy 500 KM przy masie 25 ton zapewnia prędkość maksymalną 90 km/h i zasięg operacyjny ponad 800 km.

EBRC Jaguar.
EBRC Jaguar.
Autor. KNDS Nexter/X

VBMR Griffon (fr. Véhicule Blindé Multi Rôles) to wielozadaniowy kołowy transporter opancerzony, który w podstawowym wariancie służy do przewozu ośmioosobowej drużyny piechoty wyposażonej we francuski system żołnierza przyszłości FÉLIN (fr. Fantassin à équipements et liaisons intégrés). Załoga pojazdu składa się z dowódcy i kierowcy. Uzbrojeniem transportera jest zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Hornet montowany po prawej stronie przedziału załogi. ZSMU może być wyposażony w uniwersalny karabin maszynowy kal. 7,62 mm, wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm, a także wyrzutnie granatów dymnych typu Galix. Masa bojowa pojazdu wynosi 24,5 tony, a prędkość maksymalna 90 km/h.

VBMR Griffon.
VBMR Griffon.
Autor. KNDS France
Reklama

Komentarze

    Reklama