Siły zbrojne
Francja: pancerny Jaguar od wewnątrz
Francuska armia jest obecnie w procesie wymiany bojowych wozów rozpoznawczych AMX-10RC, ERC 90 Sagaie oraz rakietowych niszczycieli czołgów VAB Mephisto na jeden standard pojazdów w postaci EBRC Jaguar. Jak wygląda on od środka?
Kanał automotomagazine w serwisie YT opublikował nagranie, na którym przedstawiono francuski bojowy wóz rozpoznawczy EBRC Jaguar włącznie z jego wnętrzem. Widzimy m.in. monitory używane przez załogę, manipulatory przeznaczone do sterowania wieżą oraz inne wyposażenie. Jak widać, obraz dostarczany przez urządzenia optoelektroniczne jest dobrej jakości, co poprawia świadomość sytuacyjna załogi. Przedstawiono każde z miejsc zajmowane przez załogę, ukazując dostępne dla każdego członka urządzenia. Konfiguracja ta jest oczywiście przejściowa, ponieważ w kolejnych partiach zamawianych dla armii będą sukcesywnie wprowadzana poprawki i ulepszenia. Docelowo do 2033 roku francuska armia chce posiadać 300 bojowych wozów piechoty Jaguar (dotychczas zamówiono 150 sztuk).
EBRC Jaguar (fr. Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat) to francuski kołowy bojowy wóz rozpoznawczy opracowany zaprojektowany i produkowany przez konsorcjum koncernów Nexter Systems, Thales oraz Arquus (dawnej Renault Trucks Defense). Dzięki połączeniu mobilności z bardzo silnym uzbrojeniem EBRC Jaguar może z powodzeniem prowadzić rozpoznanie w różnych warunkach, a także wspierać ogniowo kołowe transportery opancerzone VBMR Griffon. Mają one zastąpić we francuskiej armii pojazdy AMX-10 RC, ERC 90 Sagaie oraz VAB Mephisto (niszczyciel czołgów uzbrojony w wyrzutnie ppk HOT).
Czytaj też
Uzbrojenie Jaguara stanowi umiejscowiona w załogowej wieży armata automatyczna CTA International CT40 zasilana amunicją teleskopową kal. 40 mm sprzężona z czołgowym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm oraz wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych MMP. Dodatkowo na wieży może być zamontowany zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z karabinem maszynowym kal. 7,62 mm. Opancerzenie bazowe zapewnia odporność na poziomie 4 według STANAG 4569A, czyli pełną ochronę przed bronią małokalibrową. Napęd o mocy 500 KM przy masie 25 ton zapewnia prędkość maksymalną 90 km/h i zasięg operacyjny ponad 800 km.
Wuc Naczelny
Optronika o klasę wyżej od Rosomaków, standardowo montowane zagłuszarki elektroniczne plus akustyczne wykrywacze kierunku strzału, kaliber 40mm lepiej przystosowany do amunicji rozcalanej programowalnej (dużo więcej odłamkw w podobnej cenie pocisku), dużo mniejszy i trudniejszy do trafienia. NIE PŁYWA I NIE FRUWA.
pawelv
Jeśli ten pojazd jest skonstruowany i zrobiony tak ,,finezyjnie" jak francuskie samochody , to współczuję serwisującym go mechanikom. Na powyższym filmie widać ze dostęp do naprawy wielu urządzeń jest dość utrudniony co się przełoży na czasochłonność remontów i zwiększenie kosztów obsługi.Wiadomo - jedno dobre trafienie i nie ma już co naprawiać ,ale mogą być przypadki gdzie sprzęt będzie uszkodzony bądż w czasie wojny lub podczas intensywnej eksploatacji i przywrócenie go do sprawności będzie czasochłonne. co może się przełożyć na dłuższe wyłączenie go z działań.
pawelv
Widać również że kierowca może mieć duże problemy z ewakuacją przy skręconej wieży w razie trafienia . Samo łamane ramię mechanizmu zamykania włazu kierowcy przy jakimś nawet nie ciężkim trafieniu przy zablokowaniu mechanizmu łamania nie pozwoli otworzyć włazu
user_1055444
Dostęp do których urządzeń jest utrudniony?
pawelv
Na przykład do tych które są za zabudowami modułów elektroniki i mocowania przewodów hydraulicznych zawieszenia aktywnego
Dudley
Ciekawe czy systemy dowódcy i działonowego w Jaguarze i Borsuku są porównywalne. Choć patrząc na rozbudowaną optykę w francuskim wozie, mam wątpliwości.