Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Francja: DCNS będzie złomował stare boomery

Fot. Marine Nationale
Fot. Marine Nationale

Koncern stoczniowy DCNS otrzymał kontrakt na zutylizowanie pięciu wycofanych z linii atomowych okrętów podwodnych z rakietami balistycznymi typu Le Redoutable. W ten sposób stocznia, która zbudowała pierwsze francuskie boomery, teraz będzie je rozkładała na części pierwsze.

Umowa zawarta przez DCNS z Dyrekcją Generalną do Spraw Uzbrojenia DGA będzie realizowana w dwóch etapach. W pierwszej kolejności zostanie wyremontowany i zmodernizowany suchy dok nr 5 w stoczni DCNS Cherbourg, gdzie mają być prowadzone prace rozbiórkowe przy kadłubach francuskich boomerów. Chcąc sprostać rygorystycznym przepisom środowiskowym zakłada się m.in.: modernizację przepompowni wody, remont obwodów hydraulicznych i elektrycznych, instalację dźwigu kolejowego, instalację odseparowanego pomieszczenia do utylizacji azbestu oraz budowę specjalnej platformy do sortowania odpadów. Zmieniony zostanie również system zabezpieczenia całych zakładów stoczniowych – w tym poprawiona instalacja kontroli dostępu.

Pierwszy kadłub zacznie być rozbierany dopiero po przygotowaniu samej stoczni, co ma trwać około dwudziestu miesięcy. W pracach poza DCNS wezmą udział również inne firmy, w tym przede wszystkim: Vinci Group - odpowiedzialna za utylizację azbestu oraz Veolia Group - odpowiedzialna za zarządzanie odpadami i recykling.

Uzyskując kontrakt na kasację pięciu okrętów typu Le Redoutable koncern DCNS wykazał zdolność do logistycznego zabezpieczenia budowanych przez siebie jednostek w całym cyklu życia - łącznie z wycofaniem ze służby. Podkreśla się przy tym, że chodzi tutaj o złomowanie jednostek z instalacją atomową na pokładzie, a więc trzeba było spełnić rygorystyczne przepisy środowiskowe i ochrony ludzi, jakie wprowadzono w tej dziedzinie we Francji.

Warto przypomnieć, że Francja zbudowała sześć okrętów z rakietami balistycznymi typu Le Redoutable. Złomowane mają być jednak tylko jednostki o numerze od 2 do 6 („Le Terrible”, „Le Foudroyant”, „L’Indomptable”, „Le Tonnant” i „L’Inflexible”). Pierwszy francuski boomer – „Le Redoutable”, po wycofaniu ze służby w 1991 r., został przekształcony w muzeum i jest udostępniony do zwiedzania w Cherbourgu od kwietnia 2002 r.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (2)

  1. nadal rozbawiony

    Złomowanie wysłużonych okrętów wojennych, to standardowa procedura wszystkich marynarek wojennych na świecie. Jedynie pojedyncze egzemplarze szczególnie zasłużonych jednostek dostępowały zaszczytu stania się obiektami muzealnymi. W przypadku atomowych okrętów podwodnych typu Le Redoutable sytuacja jak widać ma wyglądąć podobnie. Francja jednak mogłaby rozważyć pewną opcję w odniesieniu do ostatniej jednostki o numerze 6, czyli „L’Inflexible”, który wszedł do służby w 1985 roku i odznaczał się znacznie poprawioną konstrukcją. Z pewnością znalazłaby się grupa państw zainteresowanych pozyskaniem tego nadal nowoczesnego okrętu. Z oczywistych względów Paryż jednak nie przyjąłby stosownej propozycji ze strony Korei Północnej, ale np. ewentualna oferta Indii byłaby wnikliwie rozpatrywana. Ze swojej strony widziałbym możliwość nabycia tej jednostki przez Polskę, co w pewnym stopniu spełniłoby nasze mocarstwowe aspiracje. Co także istotne doprowadziłoby to w efekcie także do poprawy relacji z Francją, które zostały nieco nadszarpnięte po nagłym zakończeniu przez stronę polską negocjacji umowy offsetowej w sprawie Caracali...

    1. KAR

      To byłoby niezłe posunięcie ze strony naszych polityków! Z racji tego, że jesteśmy w jednym sojuszu, Francja pewnie zgodziłaby się na naszą propozycję kupna ostatniego egzemplarza produkcyjnego! Jednak problem tkwi w podejściu i mentalności (służalczej względem USA) naszych wszystkich ekip politycznych od 1989-roku. Obecna ekipa rządząca nawet nie wpadnie na taki pomysł, żeby pozyskać atomowy okręt podwodny. To ich przerasta.

    2. rmarcin555

      @nadal rozbawiony Mam pytanie: na co Ci boomer bez rakiet? Zamierzasz nim wozić turystów po zatoce? Niewiele zobaczą przez peryskop.

  2. Andrzej

    Ciekawe czy PL wybierze DCNS jako dostawce lodzi dla MW. Obiektywnie rzecz ujmując wybór merytorycznie byłby najlepszy. Ciekawe czy politycznie sie to spina rownież.n

    1. sam wiesz kto

      Z technicznego punktu widzenia Scorpene jest najgorszym OP dla naszej MW bo jest to okręt oceaniczny, zbudowany w posobny sposób co francuskie atomowe OP i obarczony ich wadami. Dla nas najlepszy byłby U-212 albo A-26.

Reklama