Reklama

Firma Sillinger uruchomiła produkcję całej rodziny łodzi abordażowo–szturmowych Rafale, uzyskując zgodę od koncernu Dassault Aviation na wykorzystanie nazwy najnowszych, francuskich samolotów wielozadaniowych. Sillinger opracował sześć modeli motorowych jednostek pływających: od 9,5 do 16 m, z których część już znalazła nabywców – w tym przede wszystkim Rafale 1200 o długości 12 m.

Rafale 1200–fot. SILLINGER

Najnowszym produktem specjalnie opracowanym dla potrzeb francuskich komandosów jest łódź Rafale 950 o długości 9,5 m. Może być ona napędzana silnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Na wystawie Euronaval prezentowany był model z pędnikami strugowodnymi. Każdy z nich ma moc 350 KM, co pozwala na poruszanie się z prędkością 42 w przy pełnym obciążeniu. Proponuje się również łodzie ze śrubami. Pędniki mają jednak tą zaletę, że zapewniają RHIB-om większą zwrotność i pozwalają im na bezpieczne działanie na płytkich wodach.

 

Rafale 950–fot. SILLINGER

Rafale 950 ma kadłub z przekrojem V i dziobem specjalnie zaprojektowanym do przechodzenia przez fale na dużych prędkościach. Do jego zbudowania wykorzystano materiały kompozytowe (w tym włókno szklane oraz żywice izoftalowe i winyloestrowe), co zapewnia odpowiednią wytrzymałość i trwałość.

Rufa Rafale 950 z widocznymi pędnikami–fot. M.Dura/Defence24.pl

Rafale 950 podobnie jak wszystkie łodzie z tej rodziny zalicza się do jednostek wielofunkcyjnych. Istnieje bowiem możliwość modułowej wymiany wyposażenia, co ułatwiają specjalnie zamontowane w pokładzie lekkie szyny aluminiowe. Dzięki nim można dołożyć dodatkowe, amortyzowane siedziska, zamontować skrzynie ładunkowe, zainstalować dodatkowe systemy: np. radary, głowice optoelektroniczne lub urządzenia rozpoznania radioelektronicznego.

Pokład ładunkowy Rafale 950–fot. SILLINGER

Ważną cechą Rafale 950 jest możliwość zamontowania osłon balistycznych Spectra, które są w stanie osłonić najważniejsze fragmenty i strefy łodzi. Rozwiązania są o tyle pewne, że Sillinger produkuje od 250 do 300 jednostek pływających rocznie sprzedając je do 45 krajów w Europie, Azji oraz Ameryki Łacińskiej.

Zodiak Milpro proponuje typoszereg ECUME

Firma Zodiak Milpro proponuje dla francuskich komandosów podobne rozwiązanie – łodzie ECUME, które są dostępne w długościach od 9 do 11 m. Bazują one na modelu ZH-930, który daje możliwość wykonywania długich rajdów – do 200 Mm przy prędkości 40 w transportując do 16 komandosów z pełnym wyposażeniem.

Także w przypadku Zodiaków istnieje możliwość wyboru napędu, pędników oraz wyposażenia. Pomaga w tym pokład ze specjalnymi szynami montażowymi, a także możliwość zastosowania charakterystycznej rampy do np. spuszczania pojazdów lub skuterów podwodnych.

Rufa łodzi ECUME (Zodiak Milpro) z widoczną rampą do opuszczania skutera podwodnego i szynami w pokładzie–fot. M.Dura/Defence24.pl

Ilość amortyzowanych siedzisk (opracowanych przez inżynierów Zodiac Milpro) zależy tylko od zamawiającego podobnie jak materiał, z którego ma być wykonany kadłub (aluminium lub kompozyty). Głównym uzbrojeniem łodzi jest wielolufowy karabin maszynowy umieszczony na dziobie.

Stanowiska sterników i obsługi systemów pokładowych łodzi ECUME (Zodiak Milpro) z–fot. M.Dura/Defence24.pl

Firma Zodiac Milpro sprzedała jak dotąd ponad 20000 różnego typu łodzi do ponad 80 krajów.

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. kzet69

    Z prędkością 40: czego węzłów, km/h, mm/h czy m/s????

    1. cybant

      40 knotów czyli 74km/h :)

    2. gladki zab

      42 wezłów, dali bez kropki

    3. Dragon

      :kzet69 lat świetlnych

  2. rybak

    czyli na ryby się przyda ???