Reklama
Reklama
  • Wiadomości

Duże francuskie zamówienie na Rafale

Francja złożyła zamówienie na piątą w historii transzę samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale najnowszej wersji F4 - poinformowała francuska agencja ds. zamówień wojskowych DGA (direction générale de l’armement, pl. dyrekcja generalna uzbrojenia).

Fot. R. Nicolas-Nelson/Siły powietrzne Francji
Fot. R. Nicolas-Nelson/Siły powietrzne Francji
Reklama

Chodzi o kolejne 42 samoloty tego typu dla francuskich sił powietrzno-kosmicznych. Jak poinformował minister obrony narodowej Sébastien Lecornu, francuskiego podatnika zakup będzie kosztował ponad 5 miliardów EUR.

Reklama

Teoretycznie Francja zakupiła łącznie dla własnych sił zbrojnych 234 Rafale wszystkich wersji. Wstępna transza pierwsza dotyczące serii przedprodukcyjnej została zamówiona jeszcze w roku 1993 i dotyczyła zaledwie 13 samolotów. Pierwsze duże zamówienie miało miejsce w roku 1999 i dotyczyło 48 maszyn. Trzecie zamówienie miało miejsce w roku 2004 i było rekordowe. Dotyczyło bowiem aż 59 samolotów. Z kolei w 2009 roku złożono zamówienie czwarte na 42 maszyny.

Później nastąpił długi okres przerwy, w czasie którego firma Dassault realizowała dotychczasowe zamówienia, redukując wolumen produkcji samolotów do 26 rocznie, ale także zaczęła znajdować pierwszych klientów eksportowych i realizować dla nich produkcję. Kolejne zamówienie dla własnych sił powietrznych zostało złożone dopiero w roku 2021, kiedy to zamówiono 12 maszyn interwencyjnie w zamian za tyle samo używanych samolotów, które zostały przekazane z sił zbrojnych Francji do Grecji w ramach postanowień kontraktu eksportowego. Obecne zamówienie na kolejne 42 maszyny jest uważane za transzę piątą (dokupienie samolotów w zamian za maszyny oddane Grecji nie jest liczone) i podnosi łączną liczbę zamówionych Rafale do 234.

Reklama

Obecnie Francja posiada jednak w służbie znacznie mniej tych samolotów. Jest ich 133 z czego 92 to maszyny Rafale C/D wojsk powietrzno-kosmicznych a 41 to morskie Rafale M. Liczba ta jest tak mała, ponieważ francuskie siły powietrzno-kosmiczne oddawały swoje samoloty wspomagając tym samym pozycję francuskiego przemysłu w wygrywaniu przetargów eksportowych. Oddawanie „lekko używanych” samolotów pozwalało na zagwarantowanie klientowi szybszych dostaw i szybszego przeszkolenia załóg, co poprawiało francuską pozycję w rywalizacji eksportowej. 12 maszyn przekazano w ten sposób Grecji, 12 Chorwacji i przynajmniej część z pierwszych 24 Rafale, prosto z linii produkcyjnej, dla Egiptu.

Warto dodać, że poza wymienionymi wyżej 234 samolotami Dassault uzyskał zamówienia na łącznie 261 fabrycznie nowych Rafale od klientów eksportowych (Egipt 55, Katar 36, Indie: 36, Grecja 12, Zjednoczone Emiraty Arabskie 80, Indonezja 42). Oznacza, że łącznie w całej historii programu zamówiono 495 Rafale wszystkich wersji. Nadal stawia to tę konstrukcję za takimi konstrukcjami jak F-16, F-35 czy nawet Eurofighter ale Dassault nadal ma duże perspektywy na kolejne zamówienia eksportowe, w szczególności w Indiach i Arabii Saudyjskiej.

Reklama
WIDEO: Rywal dla Abramsa i Leoparda 2? Turecki czołg Altay
Reklama
Reklama