- Wiadomości
Duże francuskie zamówienie na Rafale
Francja złożyła zamówienie na piątą w historii transzę samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale najnowszej wersji F4 - poinformowała francuska agencja ds. zamówień wojskowych DGA (direction générale de l’armement, pl. dyrekcja generalna uzbrojenia).

Chodzi o kolejne 42 samoloty tego typu dla francuskich sił powietrzno-kosmicznych. Jak poinformował minister obrony narodowej Sébastien Lecornu, francuskiego podatnika zakup będzie kosztował ponad 5 miliardów EUR.
Teoretycznie Francja zakupiła łącznie dla własnych sił zbrojnych 234 Rafale wszystkich wersji. Wstępna transza pierwsza dotyczące serii przedprodukcyjnej została zamówiona jeszcze w roku 1993 i dotyczyła zaledwie 13 samolotów. Pierwsze duże zamówienie miało miejsce w roku 1999 i dotyczyło 48 maszyn. Trzecie zamówienie miało miejsce w roku 2004 i było rekordowe. Dotyczyło bowiem aż 59 samolotów. Z kolei w 2009 roku złożono zamówienie czwarte na 42 maszyny.
Zobacz też
Później nastąpił długi okres przerwy, w czasie którego firma Dassault realizowała dotychczasowe zamówienia, redukując wolumen produkcji samolotów do 26 rocznie, ale także zaczęła znajdować pierwszych klientów eksportowych i realizować dla nich produkcję. Kolejne zamówienie dla własnych sił powietrznych zostało złożone dopiero w roku 2021, kiedy to zamówiono 12 maszyn interwencyjnie w zamian za tyle samo używanych samolotów, które zostały przekazane z sił zbrojnych Francji do Grecji w ramach postanowień kontraktu eksportowego. Obecne zamówienie na kolejne 42 maszyny jest uważane za transzę piątą (dokupienie samolotów w zamian za maszyny oddane Grecji nie jest liczone) i podnosi łączną liczbę zamówionych Rafale do 234.
Obecnie Francja posiada jednak w służbie znacznie mniej tych samolotów. Jest ich 133 z czego 92 to maszyny Rafale C/D wojsk powietrzno-kosmicznych a 41 to morskie Rafale M. Liczba ta jest tak mała, ponieważ francuskie siły powietrzno-kosmiczne oddawały swoje samoloty wspomagając tym samym pozycję francuskiego przemysłu w wygrywaniu przetargów eksportowych. Oddawanie „lekko używanych” samolotów pozwalało na zagwarantowanie klientowi szybszych dostaw i szybszego przeszkolenia załóg, co poprawiało francuską pozycję w rywalizacji eksportowej. 12 maszyn przekazano w ten sposób Grecji, 12 Chorwacji i przynajmniej część z pierwszych 24 Rafale, prosto z linii produkcyjnej, dla Egiptu.
Zobacz też
Warto dodać, że poza wymienionymi wyżej 234 samolotami Dassault uzyskał zamówienia na łącznie 261 fabrycznie nowych Rafale od klientów eksportowych (Egipt 55, Katar 36, Indie: 36, Grecja 12, Zjednoczone Emiraty Arabskie 80, Indonezja 42). Oznacza, że łącznie w całej historii programu zamówiono 495 Rafale wszystkich wersji. Nadal stawia to tę konstrukcję za takimi konstrukcjami jak F-16, F-35 czy nawet Eurofighter ale Dassault nadal ma duże perspektywy na kolejne zamówienia eksportowe, w szczególności w Indiach i Arabii Saudyjskiej.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]