Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Duńczycy zmodernizują polskie F-16?

Terma pylony
Pylony na uzbrojenie firmy Terma
Autor. Terma

14 czerwca w ambasadzie Danii odbyła się prezentacja rozwiązań technicznych duńsko-amerykańskiej firmy Terma, zorganizowana dla przedstawicieli polskiego wojska i przemysłu. Tematem były rozwiązania, które można byłoby zastosować przy modernizacjach samolotów wielozadaniowych F-16, do których modernizacji przymierza się obecnie Polska.

Reklama

Firma Terma to obecnie największe przedsiębiorstwo przemysłu obronnego w Danii. Większość jej działalności (54 proc.) jest dzisiaj związana z lotnictwem i do tej pory dostarczyła ona łącznie ponad 2,5 tysiąca systemów do samoobrony statków powietrznych, w tym tysiąc do Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych, a także 14 tysięcy pylonów na uzbrojenie. Te ostatnie powstały przede wszystkim z myślą o samolotach wielozadaniowych. Duńczycy nie ograniczyli się jednak wyłącznie do tworzenia standardowych szyn na uzbrojenia klasy SWWP (Standard Wing Weapon Pylon). Stworzyli także pylony zawierające dyspensery flar i dipoli rodziny PIDS (Pylon Integrated Dispenser System) wraz sensorami wykrywającymi zagrożenia, a także pylony z wyposażeniem do walki elektronicznej rodziny ECIPS (Electronic Combat Integrated Pylon System). Wszystkie te rozwiązania pełnią rolę podobna do wyspecjalizowanych zasobników, jednak nadal można podwiesić pod nimi uzbrojenie, a zatem praktycznie nie prowadzi to do zmniejszenia zdolności do przenoszenia broni.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Firma Terma stworzyła także m.in. zasobniki do walki elektronicznej AMASE do śmigłowców AH-64 Apache i CHASE do CH-47 Chinook, zasobniki rozpoznawcze do samolotów JAS-39 Gripen i F-16, pylon na uzbrojenie do F-35, a także uniwersalny zasobnik do tego ostatniego samolotu, który jak na razie jest wykorzystywany w charakterze zasobnika do opcjonalnie podwieszanego działka. Podwieszenia powstały przede wszystkim z myślą o samolotach F-16, co wynikało pierwotnie z potrzeb lotnictwa bojowego Danii, które zaczęło otrzymywać F-16 począwszy od 1980 roku. Dania zakupiła te maszyny wspólnie z Norwegią, Belgią i Holandią, w ramach programu EPAF (European Participating Air Forces ) a następnie dołączyła do nich jeszcze Portugalia. Duńskie rozwiązania dla F-16 z czasem zakupiły także Stany Zjednoczone.

Państwa te zakupiły F-16 wersji A i B, które potem zostały podniesione do standardu AM/BM stale modernizowanego siłami przemysłów tych państw. Jednym z ważnych europejskich usprawnień amerykańskiej konstrukcji okazał się system zarządzania samoobroną ALQ-213 opracowany również przez Termę. Rozwiązanie to jest w stanie integrować pokładowe sensory ostrzegające przed pociskami naprowadzanymi radarowo i/lub na podczerwień, a także systemy aktywnej obrony w tym wyrzutników flar i dipoli. Jego ważną cechą jest fuzja informacji na temat zagrożeń i urządzeń kontrolujących samoobrony w jednym miejscu w kabinie pilota. Przedtem wszystkie te urządzenia rozsiane były w różnych miejscach, co nie podobało się duńskim pilotom i utrudniało ich pracę. Na zamówienie Sił Powietrznych Danii wszystkie te funkcje ulokowano w jednym miejscu, po lewej stronie pilota, a dodatkowo pod HUD-em po lewej stronie umieszczony został system zobrazowania o zagrożeniach – ATD (Advanced Threat Display). Rozwiązania te były i są stale unowocześniane i obecnie są oferowane jako modernizacja do F-16C/D.

Reklama

Komentarze (5)

  1. Thorgal

    Czemu nie, pytanie tylko ile €€€€€ za to?

    1. Davien3

      @thorgal obojetnie ile i tak będzie sie opłacać bardziej od wymiany na inne maszyny.

    2. Wuc Naczelny

      Trudno dokładnie powiedzieć, ale taki opjedyńczy zestaw pylonów z instalacją szacuję na jednego Rosomaka. Jakiego Rosomaka? To zależy od detali negocjacyjnych. I jaki pylon, też zależy. Tak obrazowo.

  2. Wuc Naczelny

    Jest niejasne co nasi robią. Do dziś W3W nie mają rozpraszaczy śladu termicznego na wydechach. AW149 rozpraszacze i flary mają, ale DIRCM widocznego na tym pylonie, nawet nowe AW149 nie mają (bo za drogo). S70i dla specjalsów świeci w podczerwieni wydechami, bez rozpraszaczy, bez flar nawet, że o DIRCM nie wspomnę. Nie kupiono atrap/celów pozornych dla AW149 ani W3W ani S70i - patrzysz na lotnisko z drona kub przez płot , widzisz że ich nie ma, to wiesz że są na akcji a więc nei ma ich w gotowości natychmiastowej. Planowanie leży, to jest amatorszczyzna po horyzont.

  3. ASW

    Czyli w ten sposób FA-50PL mają uzyskać dodatkowe możliwości w zakresie obrony aktywnej i WRE). Trzeba przyznać, że rozwiązanie bardzo eleganckie (nie ogranicza liczby dostępnych podwieszeń).

    1. Davien3

      @ASW byłoby to jakies rozwiazanie ale na razie te pylony sa jedynie zdaje sie do F-16 a nie do FA-50

    2. Stefan1

      Davien 3, a co uniemożliwia ich zastosowanie w FA50?

    3. Davien3

      @stefan1 moze taki fakt ze powstały dla F-16 a nie dla FA-50? a moze taki fakt ze nasze FA-50GF beda w standardzie koreańskim a FA-50PL nawet jeszcze nie powstał

  4. Ma_XX

    biorąc pod uwagę jakość ruskich rakiet to można by było rozsiewać folię po czekoladkach

    1. MiP

      Ruska stara rakieta pół Polski przeleciała a WP nic o tym nie wiedziało 🤣 To jak u nich jest tak byle jak to już lepiej nie mysleć jak jest w Polsce

  5. bc

    Pylony pomysłowe, ale przy okazji modernizacji F16 przydało by się dokupić też więcej zabawek: AARGM-ER, AIM120D, JSM, GBU53, JDAM-ER, CBU103, CBU105, BLU109/137.

Reklama