- Wiadomości
Czesi testują swój nowy system artyleryjski
Czeski prototypowy system artyleryjski Morana kal. 155 mm przechodził jakiś czas temu testy terenowe w Zakładzie Badań Pojazdów Wojskowego Instytutu Technicznego (VTÚ) Wojsk Lądowych Wyszkow. W najbliższych latach planuje się uruchomienie produkcji seryjnej tego krewnego ahs DANA wz. 77.

Autor. M. Dura
Badania były prowadzone na poligonie używanym zazwyczaj do testów uzbrojenia dla czeskiej armii, jednak może on być wykorzystany także przez podmioty prywatne. Konstrukcja opracowana przez Excalibur Army przechodziła testy dzielności terenowe, pokonują m.in. przeszkody o wysokości 20, 40, 60, 80, 100 oraz 120 cm. Poligon posiada także możliwość testowania przez pojazdy przekraczania rowów o głębokości od 50 do 300 cm. Przeprowadzone badania stanowią kolejny krok na drodze do osiągnięcia gotowości technicznej Morany w celu możliwego rozpoczęcia jej produkcji seryjnej, co ma nastąpić według założeń za około trzy lata (chociaż termin ten może ulec zmianie). Co ciekawe, czeski Excalibur Army obecnie pracuje przy trzech systemach artylerii wywodzących się od dobrze znanej DANA wz. 77. Mowa tutaj o modernizacji magazynowanych DAN do wersji M2 dla Ukrainy, produkcji dla niej także nowej armatohaubicy DITA oraz testach wspomnianej Morany.
Morana to samobieżny system artyleryjski opracowany przez Excalibur Army, który także powstał na bazie samochodu ciężarowego Tatra 815. Załogę pojazdu stanowi trzech żołnierzy, którzy znajdują się w opancerzonej kabinie o nazwie Puma. Szoferka zapewnia ochronę na poziomie 2 według normy STANAG 4569. Uzbrojenie główne w postaci armatohaubicy kal. 155 mm z lufą długości 52 kalibrów pozwala na prowadzenie ostrzału na dystansie ponad 40 km. Szybkostrzelność wynosi tyle samo co w ahs DITA - sześć strzałów przez pierwszą minutę, potem po pięć w każdej kolejnej. Zapas amunicji wynosi 45 nabojów.
Zobacz też
Do samoobrony pojazd posiada wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm zamontowany w zdalnie sterowanym module uzbrojenia, który w czasie transportu chowa się wewnątrz wieży. Jednostkę napędową stanowi wysokoprężny silnik o mocy 600 KM, pozwalający na rozpędzenie Morany do ok. 90 km/h przy masie własnej wynoszącej 29 ton. Koncepcyjnie pojazd ten stanowi kompromis między dwoma systemami artyleryjskimi: Caesar 8x8 na podwoziu Tatry oraz wspomnianej ahs DITA, czyli ewolucji sprawdzonej ahs DANA wz. 77.
Zobacz też

Autor. Adam Świerkowski/Defence24.pl
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]