Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Czesi testują ciężarówki dla słowackiej artylerii?

Kołowa armatohaubica Ewa kal. 155 mm (zdjęcie poglądowe)
Kołowa armatohaubica Ewa kal. 155 mm (zdjęcie poglądowe)
Autor. Konstrukta Defence

Na terenie Czech maja trwać testy nowych samochodów ciężarowych Tatra T815-7 8x8 przeznaczonych dla Słowacji. Są to podwozia tożsame z tymi jakie Słowacy wykorzystują w systemie artyleryjskim Ewa, którym miała interesować się Malezja.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Słowacja używa ponad 900 samochodów ciężarowych rodziny Tatra  T815 w wielu w układach jezdnych  6x6/8x8 czy nawet 10x10, a liczba ta będzie rosnąć w kolejnych latach z racji chęci zastąpienia wysłużonych już pojazdów Praga  V3S. Zastąpią je e ciężarówki w wersji Tatra  T815-7 6x6 i 8x8, których obecnie słowackie wojsko ma mieć ponad 100 egzemplarzy. Możliwe, że pojazdy te nie trafią jednak na stan jednostek wojskowych, a posłużą za podwozie systemu artyleryjskiego Ewa kal. 155 mm, którego  pozyskaniem zainteresowana była Malezja, o czym pisaliśmy już wcześniej.

Czytaj też

Według Instytutu Europy Środkowej Malezja ma zamiar zakupić od Słowacji 16-19 kołowych armatohaubic Ewa kal. 155 mm. Byłby to już drugi w ostatnim czasie kontrakt na systemy artyleryjskie z tego kraju, po tym jak Ukraina zakupiła tam 8 AHS Zuzana 2 w maju minionego roku.

Reklama

System artyleryjski Ewa pokazano po raz pierwszy w 2015 roku podczas targów obronnych IDET w Czechach w wersji 6x6. Może być on także implementowany na samochodzie ciężarowym 8x8. Został zaprojektowany przez słowacką firmę Konstrukta Defence.

Czytaj też

Ewa to słowacka kołowa armatohaubica kal. 155 mm montowana na podwoziu ciężarówek 6x6 lub 8x8. Jest wyposażona w system ładowania, pozwalający na szybkostrzelność wynoszącą 5 strzałów na minutę. Zawiera on po 12 pocisków i ładunków prochowych w ramach amunicji 1. rzutu. Amunicja 2 .rzutu jest przewożona w wozie amunicyjnym. Kąty podniesienia armaty wynoszą od -3,5° do +75°. Maksymalna donośność tego systemu określona została na 41-50 km w zależności od użytej amunicji. W pełni opancerzona kabina została zamontowana z przodu pojazdu i posiada indywidualne siedzenia dla trzyosobowej załogi. Kabina załogi jest spawana ze stali i zapewnia ochronę przed ostrzałem z broni strzeleckiej o kalibrze do 7,62 mm oraz odłamkami pocisków artyleryjskich.

Czytaj też

AHS Eva kal. 155 mm (zdjęcie poglądowe)
AHS Eva kal. 155 mm (zdjęcie poglądowe)
Autor. Konštrukta-Defence
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (5)

  1. Bren2

    Oczywiście porównania dokonał też m.in. WP. Który wciąż ma kilka starszych wersji typu 815 dostępnych. Niedawno wybrała podwozie Tatra dla nowej opancerzonej platformy 4x4 (w rzeczywistości jest to licencja czeskiego pojazdu Patriot II, a Tatra dostarczy podwozie i prawdopodobnie również silniki). Belgia niedawno wybrała pojazd Tatra (ze względów politycznych pod marką DAF) oparty na modelu 158 Phoenix. Tatra to podstawowe podwozie armii indyjskiej i słowackiej. Setki pojazdów Tatra służą w armiach Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a dziesiątki w armiach Izraela, Filipin, Indonezji, Ukrainy, Jordanii, Niemiec, Brazylii i Turcji. Więc tak, to w ogóle nie jest porównywalne.

    1. RGB

      Bren2 Czy podwozie Tatra 8x8 jest modułowym rozwinięciem podwozia Tatry 4x4, czy jest to zupełnie inna konstrukcja?

    2. Bren2

      RGB Zależy o jaki typ pytasz. Jeśli pytasz o typ 815-7, to tak. To właśnie dzięki unikalnej koncepcji tak zwanej „rury centralnej, która jest połączona z osiami wahliwymi”, Tatra bardzo łatwo dodaje dodatkowe osie. I tak np. czeska armia regularnie zabiera Tatry 815-7 4x4, 6x6 i 8x8 i to wciąż ten sam pojazd. Zmienia się tylko ładowność. Jednak Tatra produkuje również warianty 10x10 i więcej. Jeśli chodzi o lżejszy typ 810 alias Tactic, tam jest to bardziej skomplikowane. Ponieważ ten typ nie jest konstrukcyjnie typowo Tatra nie posiada rury centralnej, a zwykłą ramę jak wszystkie inne ciężarówki innych producentów np. Jelcz. Pierwotnie był więc produkowany tylko dla AČR w wariancie 6x6 jako zamiennik słynnej Pragi V3S. Później, w oparciu o zainteresowanie armii saudyjskiej, Tatra opracowała również wariant 4x4, z innym silnikiem i kabiną.

    3. RGB

      @Bren2 dzięki za info :)

  2. Gregorius

    Czesi produkując Tatry też sprowadzają wszystkie podzespoły z Niemiec jak Jelcz czy robią coś swojego?

    1. Bren2

      Zdecydowana większość podzespołów do pojazdów wojskowych Tatra 815-7 jest produkowana w Czechach, tj. oprócz kompletnych części unikalnego podwozia także silnik (chłodzony powietrzem) i skrzynia biegów (Tatra Norgen). Tatra posiada własną kuźnię i odlewnię. Standardowe kabiny są również produkowane przez firmę Tatra, natomiast kabiny opancerzone są produkowane przez siostrzaną firmę Tatra Defence Vehicles. Jedynym wyjątkiem jest w większości cywilny model Tatra 158 Phoenix, w którym zastosowano silnik i kabinę holenderskiej firmy DAF. Jeśli jednak klient chce silnik chłodzony cieczą lub inną skrzynię biegów, nie ma problemu. Na życzenie Tatra może zamontować prawie wszystko, na przykład automatyczne skrzynie biegów Allison lub ZF, silniki DAF lub Reanult. Porównywanie firm Tatra i Jelcz to jak porównywanie czeskiego i polskiego hokeja na lodzie, sport jest ten sam, ale wykonanie i wyniki są zupełnie inne.

    2. RGB

      Bren2 czy te przewagi Tatry nad Jelczem mają jakieś potwierdzenie w testach, czy jest to tylko obiegowa opinia? Podchodzę bardzo ostrożnie do obiegowych opinii, bo trochę się ich naczytałem w sprawie zestawienia Kraba z PH2000. Wszystko wyglądało bardzo jasno dopóki haubice nie trafiły na front.

    3. Bren2

      W przeciwnym razie niemieckie haubice PzH 2000, te armaty są naprawdę najwyższej klasy, problem w tym, że wymagają dobrze wyszkolonych operatorów, niestety z braku czasu Ukraińcy przeszli tylko coś w rodzaju przyspieszonego kursu. I wysokiej jakości wsparcie serwisowe, co było problemem, który został rozwiązany poprzez otwarcie niemieckiego centrum serwisowego na Słowacji.

  3. RGB

    To że Tatra ma b.dobre powozie pod kołowego AHS-a to dla nas b.dobra informacja. Kryl kisi się w zamrażalce, a w naszym strategicznym planie dotyczącym artylerii, na cztery dywizjony jeden ma być kołowy. AHS-y kołowe są 3 razy tańsze w zakupie i eksploatacji i o niebo mobilniejsze. Można by posadowić Kryla na Tatrze, a nawet przyjrzeć się ich (słowackiemu, lub czeskiemu) automatowi do ładowania, choć HSW podobno zaprojektowała już jakiś swój. Po co szukać na drugim końcu świata, skoro tak blisko ma się b.dobre rozwiązania.

  4. Bren2

    Pytanie, czy rzeczywiście jest przeznaczony dla słowackich haubic EVA. Malezja nie podpisała jeszcze żadnego kontraktu i rozważa też inne systemy, np. z Turcji czy Francji. Testy te mogą być również związane z czeskim zamówieniem 62 sztuk haubic Caesar, Tatra Trucks dostarczy kompletne podwozia dla Cezara. A Tatra Defence Vehicles dostarczą kabiny pancerne.

  5. Ma_XX

    na tym samym podwoziu są nowe Cezary - bo ich oryginalne jest za miękkie

    1. Bren2

      To nie do końca prawda, na podwoziu Tatra 815-7 8x8 znajdują się tylko haubice Caesar dla Danii (obecnie przekazane Ukrainie) i 62 sztuki dla Czech. Czeski model ma być najbardziej wyrafinowanym Caesarem w historii, np. w porównaniu ze standardowym modelem na podwoziu 6x6, czeski mit ma wyższy poziom automatycznego ładowania, większy zapas amunicji, radioelektroniczny system walki i inne ulepszenia.

Reklama