Przemysł Zbrojeniowy

Czesi prezentują dowódczo-sztabowego Titusa 6x6

Fot. Tatra Defense Vehicle
Fot. Tatra Defense Vehicle

Jak donoszą lokalne media, spółka Tatra Defense Vehicle zaprezentowała prototyp wersji dowódczo-sztabowej kołowego transportera opancerzonego Titus 6 × 6. Wozy tego typu mają trafić już wkrótce na uzbrojenie czeskiej armii.

Dostawy tych wozów dla rodzimych sił zbrojnych są dla czeskiej Tatry obecnie jednym z głównych zadań w najbliższym czasie. W czeskiej armii zastąpią one obecne eksploatowane i mocno już przestarzałe specjalistyczne systemy dowodzenia i łączności oraz kierowania ogniem artylerii bazujące na platformach starego typu. Głównym zadaniem tych wozów ma być zapewnienie wsparcia dowodzenia i łączności na szczeblu brygady i batalionu, oraz pododdziałów artylerii w pododdziałach pancerno-zmechanizowanych poprzez stworzenie mobilnego i bezpiecznego środowiska pracy polowej.

Ostatecznie na mocy umowy zawartej pomiędzy Ministerstwem Obrony Republiki Czeskiej finalnie ze spółką Eldis (wchodzącej podobnie jak Tatra w skład koncernu Czechoslovak Group) zakupionych zostało łącznie 62 egzemplarzy tych wozów na potrzeby czeskich wojsk lądowych z terminem dostaw w latach 2022-2023. Wśród tej puli mają występować trzy różne wersje - wóz dowódczo-sztabowy (6 egzemplarzy), wóz transportowo-łącznościowych (36 egzemplarzy) oraz wozów kierowania ogniem artylerii (20 egzemplarzy). Wozy te mają trafić do obu brygad czeskiej armii - 4. Brygady Szybkiego Reagowania z Zatecu oraz 7. Brygady Zmechanizowaną z Hranic, które są uzbrojone odpowiednio w kołowe bojowe wozy piechoty Pandur II 8 × 8 CZ oraz bojowe wozy piechoty BVP-2.

image
Reklama

TITUS (Tactical Infantry Transport & Utility System) to czesko-francuska rodzina kołowych wozów bojowych powstała w wyniku współpracy Tatry i Nextera. Swoją premierę miała ona na londyńskich targach DSEI w 2013 roku. W założeniu konstrukcja ta ma łączyć zalety klasycznego kołowego transportera opancerzonego z opancerzonym pojazdem minoodpornym typu MRAP. Bazę konstrukcyjną tego pojazdu stanowi dostarczane przez Tatrę specjalne podwozie terenowe (rolling chassis) w układzie 6 × 6 ze skrętnymi skrajnymi osiami z układem napędowym w postaci silnika wysokoprężnego Cummins o mocy 500 KM współpracującego z automatyczną skrzynią biegów, który zapewnia przy masie do 27 ton prędkość maksymalną 110 km/h.

Z kolei Nexter opracował pancerne nadwozie wyposażone w pancerz modułowy, który może zostać skonfigurowany do ochrony balistycznej na poziomie od 2 do 4 w NATO-wskim standardzie Stanag 4569 oraz odporności minowej odpowiednio na poziomie 4a/4b. W standardowej wersji KTO załoga pojazdu składa się z trzech osób (kierowcy, dowódcy i operatora uzbrojenia) oraz do 12 żołnierzy w przedziale desantu. Uzbrojenie stanowi zamontowany na stropie wozu zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (ZSMU) Nexter ARX20 z uniwersalnym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm lub granatnikiem automatycznym kal. 40 mm.

Komentarze