Reklama
  • Wiadomości

Czesi prezentują dowódczo-sztabowego Titusa 6x6

Jak donoszą lokalne media, spółka Tatra Defense Vehicle zaprezentowała prototyp wersji dowódczo-sztabowej kołowego transportera opancerzonego Titus 6 × 6. Wozy tego typu mają trafić już wkrótce na uzbrojenie czeskiej armii.

Fot. Tatra Defense Vehicle
Fot. Tatra Defense Vehicle

Dostawy tych wozów dla rodzimych sił zbrojnych są dla czeskiej Tatry obecnie jednym z głównych zadań w najbliższym czasie. W czeskiej armii zastąpią one obecne eksploatowane i mocno już przestarzałe specjalistyczne systemy dowodzenia i łączności oraz kierowania ogniem artylerii bazujące na platformach starego typu. Głównym zadaniem tych wozów ma być zapewnienie wsparcia dowodzenia i łączności na szczeblu brygady i batalionu, oraz pododdziałów artylerii w pododdziałach pancerno-zmechanizowanych poprzez stworzenie mobilnego i bezpiecznego środowiska pracy polowej.

Ostatecznie na mocy umowy zawartej pomiędzy Ministerstwem Obrony Republiki Czeskiej finalnie ze spółką Eldis (wchodzącej podobnie jak Tatra w skład koncernu Czechoslovak Group) zakupionych zostało łącznie 62 egzemplarzy tych wozów na potrzeby czeskich wojsk lądowych z terminem dostaw w latach 2022-2023. Wśród tej puli mają występować trzy różne wersje - wóz dowódczo-sztabowy (6 egzemplarzy), wóz transportowo-łącznościowych (36 egzemplarzy) oraz wozów kierowania ogniem artylerii (20 egzemplarzy). Wozy te mają trafić do obu brygad czeskiej armii - 4. Brygady Szybkiego Reagowania z Zatecu oraz 7. Brygady Zmechanizowaną z Hranic, które są uzbrojone odpowiednio w kołowe bojowe wozy piechoty Pandur II 8 × 8 CZ oraz bojowe wozy piechoty BVP-2.

image
Reklama

TITUS (Tactical Infantry Transport & Utility System) to czesko-francuska rodzina kołowych wozów bojowych powstała w wyniku współpracy Tatry i Nextera. Swoją premierę miała ona na londyńskich targach DSEI w 2013 roku. W założeniu konstrukcja ta ma łączyć zalety klasycznego kołowego transportera opancerzonego z opancerzonym pojazdem minoodpornym typu MRAP. Bazę konstrukcyjną tego pojazdu stanowi dostarczane przez Tatrę specjalne podwozie terenowe (rolling chassis) w układzie 6 × 6 ze skrętnymi skrajnymi osiami z układem napędowym w postaci silnika wysokoprężnego Cummins o mocy 500 KM współpracującego z automatyczną skrzynią biegów, który zapewnia przy masie do 27 ton prędkość maksymalną 110 km/h.

Z kolei Nexter opracował pancerne nadwozie wyposażone w pancerz modułowy, który może zostać skonfigurowany do ochrony balistycznej na poziomie od 2 do 4 w NATO-wskim standardzie Stanag 4569 oraz odporności minowej odpowiednio na poziomie 4a/4b. W standardowej wersji KTO załoga pojazdu składa się z trzech osób (kierowcy, dowódcy i operatora uzbrojenia) oraz do 12 żołnierzy w przedziale desantu. Uzbrojenie stanowi zamontowany na stropie wozu zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (ZSMU) Nexter ARX20 z uniwersalnym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm lub granatnikiem automatycznym kal. 40 mm.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama