Reklama

Technologie

DITA - nowa czeska haubica samobieżna kalibru 155 mm [WIDEO]

Fot. Excalibur Army
Fot. Excalibur Army

Czeska spółka Excalibur Army, wchodząca w skład koncernu Czechoslovak Group, opublikowała materiały dotyczące samobieżnej armatohaubicy DITA kalibru 155 mm, która stanowi dalsze rozwinięcie pojazdów DANA M2 uzbrojonych w haubicę 152 mm. Nowy pojazd jest zautomatyzowany w taki sposób, że wymaga jedynie dwuosobowej załogi i może prowadzić ogień z szybkostrzelnością do 6 pocisków na minutę.

O nowym systemie artyleryjskim koncern Excalibur Army poinformował po raz pierwszy pod koniec stycznia 2021 roku. W tym czasie prototyp kołowej armatohaubicy samobieżnej DITA kalibru 155 mm rozpoczął testy poligonowe i badania techniczne, mające potwierdzić w pełni założone parametry. To, co odróżnia system DITA od wcześniejszych samobieżnych dział tego producenta, to zastosowanie zgodnego ze standardem NATO kalibru 155 mm zamiast standardowego dla pojazdów DANA 152 mm.

Haubicoarmata systemu DITA ma lufę długości 45 kalibrów i zapewnia prowadzenie ognia na dystansie do 39 km z użyciem amunicji zgodnej ze standardami NATO. Czas przygotowania do otwarcia ognia, związany m. in. ze stabilizacją z wykorzystaniem hydraulicznych podpór, wynosi poniżej 60 sekund. Podobny czas jest niezbędny do opuszczenia pozycji po oddaniu strzału.

Automatyczny system ładowania wraz z elektronicznym systemem kierowania ogniem i układem pozycjonowania oraz magazynem amunicji znajdują się w wieży, która posiada własne pomocnicze źródło elektryczności (APU) oraz ciśnienia dla systemów hydraulicznych. Magazyn amunicji to 40 gotowych do strzału pocisków, które mogą być wystrzeliwane ze średnią szybkostrzelnością 6 strzałów w pierwszej minucie i 5 strz/min przy dłuższym ogniu salwami. Możliwe jest prowadzenie ognia pojedynczego czy salwowego, ale również zaprogramowanie strzelania w trybie MRSI (Multiple Round Simultaneous Impact), czyli tak aby kilka wystrzelonych pocisków jednocześnie trafiło w cel, lecąc różnymi torami. Elewacja armaty mieści się w zakresie -3° / + 70°, co pozwala zarówno na prowadzenie ognia bezpośredniego jak i stromotorowego.

Ciekawym rozwiązaniem jest w systemie DITA to, że wieża stanowi de faxto autonomiczny moduł ogniowy, który może być zabudowany na dowolnym podwoziu kołowym lub gąsienicowym. Ogień może prowadzić działonowy zajmujący stanowisko w wieży, ale jest to rozwiązanie awaryjne. Standardowo system działa zdalnie i wymaga załogi złożonej z dwóch osób: kierowcy i dowódcy/działonowego, korzystającego z komputerowego systemu kierowania ogniem.

W prezentowanym wariancie zastosowano zmodyfikowane podwozie TATRA 8x8, podobnie jak w systemach rodziny DANA M1/M2 kalibru 152 mm. Pojazd ma zasięg 600 km, osiąga prędkość ponad 90 km/h na drodze a kabina jest opancerzona na poziomie STANAG1 i wyposażona w systemy ochrony chemicznej i klimatyzacje. Całkowita masa systemu DITA 155 mm na tym podwoziu to 29 ton.

DITA jest systemem nowym, ale opartym o wiele sprawdzonych komponentów i może stosunkowo szybko wejść do produkcji. Jest to rozwiązanie, którym z pewnością zainteresuje się wielu użytkowników systemów DANA. Wśród nich mogą znaleźć się również Czechy, które jak na razie odwlekają zakup samobieżnych systemów Caesar na podwoziu TATRA, które miały zastąpić w czeskiej armii 152 mm wz. 77 DANA.

Reklama
Reklama

Reklama

Wideo: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (1)

  1. Darek S.

    Wystarczy wydłużyć troszkę lufę, wymienić ją na taką z Kraba, wymyślić inny system podpór i byłoby niezłe rozwiązanie.

Reklama