Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

C-295 powietrznym tankowcem

Fot. Airbus Defence and Space
Fot. Airbus Defence and Space

Airbus Defence and Space zademonstrował samolot transportowy Airbus C295W w roli powietrznego tankowca. 

C295W, wyposażony w paletową jednostkę do tankowania w powietrzu oraz komputerowy system kontroli, kilkukrotnie połączył się ze standardowym samolotem C295 hiszpańskich Sił Powietrznych podczas próbnego lotu, który odbył się 29 września.

Jak podaje Airbus, obie załogi nie zgłosiły żadnych problemów podczas przebiegu manewru przy różnych prędkościach, w tym tak niskich, jak 110 węzłów (200 km/h).

Czytaj też: Airbus C295W w Antarktyce. "Sprawdzian możliwości" [WIDEO]

System jest przeznaczony do tankowania samolotów turbośmigłowych, helikopterów, a w dalszej perspektywie również bezzałogowych statków powietrznych. Potencjalne zastosowania to operacje specjalne oraz zwiększanie zasięgu samolotów poszukiwawczo-ratowniczych. 

Czytaj też: Tureckie uzbrojenie dla samolotów C-295

Cechą rozwiązania ma być możliwość zamontowania całej potrzebnej aparatury na standardowych paletach przy minimalnych modyfikacjach struktury samolotu. Zestaw ma znaleźć zastosowanie także do tankowania pojazdów np. w wysuniętych bazach wojskowych pozbawionych dostępu do paliwa. Pierwsze przetoczenia paliwa z wykorzystaniem nowego urządzenia mają być możliwe w 2017 roku.

System do tankowania śmigłowców z pokładu C-295 może zostać zaofeorwany Siłom Powietrznym RP biorąc pod uwagę, że nasz kraj dysponuje 16 samolotami C-295M.

 

 

 

 

Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. Krajan

    Polskiemu Lotnictwo potrzeba dwóch, trzech tankowców na tej platformie, choć uważam ze lepszym rozwiązaniem było by posiąść takowce na C130, przerabiająć posiadane starsze egzemplarze W to miejsce zakupić mniej używane/nowsze wersje, dla potrzeb transportu sprzętu w pierwszej linii działań Tankowce na C 130 mają ponad dwukrotnie większą pojemność ładunku/paliwa niż C 295 Przy okazji, z pośród posiadanych C 295 lub dodatkowo zakupionych, należy dostosować dwa samoloty jako szpital, dwa - trzy jako patrolowe z systemem radarowym i dwa jako centra dowodzenia SZ RP. C 130 transport sprzętu, C 295 transport żołnierzy Można rozważyć możliwość przejęcia od Niemców i Francuzów eskadry C 160 do przezutu lekiego sprzetu Bądź co bądź, WP powinno być odpowiedzialne w NATO a szczególnie na wschodniej flance, za szybki przezutu wojska na granicę z Rosją w tym w krajach bałtyckich

  2. mw

    Nie mamy śmigłowców, które można w locie tankować. A do F-16 potrzebny jest sztywny przewód.

  3. lotczik

    "System do tankowania śmigłowców z pokładu C-295 może zostać zaofeorwany Siłom Powietrznym RP biorąc pod uwagę, że nasz kraj dysponuje 16 samolotami C-295M." Ha ha ha Ale żadnym śmigłowcem do tego celu przystosowanym Nawet Casy kupiono bez "bagnetu" ....