Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Brytyjczycy chcą dozbroić Boxery

Fot. British Army (OGL v1.0)
Fot. British Army (OGL v1.0)

Brytyjska armia szuka nowych możliwości zwiększenia siły ognia dla zamawianych kołowych transporterów opancerzonych Boxer. Wpływ na zmianę koncepcji ich wykorzystania miało anulowanie programu modernizacji gąsienicowych pojazdów opancerzonych Warrior - pisze Defense News.

Program modernizacji bojowych wozów piechoty FV510 Warrior do standardu Warrior 2, w ramach prowadzonego programu Warrior Capability Sustainment Programme (WCSP), rozpoczął się na początku ubiegłej dekady. W ramach wstępnych ustaleń spółka Lockheed Martin UK, za ok. 800 mln GBP (4,16 mld zł) miała dokonać modernizacji 380 wozów, z czego 285 z nich miało otrzymać nowe systemy wieżowe. Podstawowe uzbrojenie miała stanowić armata 40 mm na amunicję teleskopową CTA. 

Brytyjski rząd poinformował opinię publiczną o anulowaniu program WCSP w marcu 2021 roku w nowym przeglądzie obronnym. Stanowi on zbiór planów związanych ze strategią obronną Londynu przy uwzględnieniu różnych uwarunkowań, takich jak polityka zagraniczna czy rozwój gospodarczy. Zgodnie z jego postanowieniami pojazdy gąsienicowe Warrior, pomimo braku modernizacji, pozostaną w służbie do 2025 roku, tj. zastąpienia ich przez pojazdy rodziny Boxer.

Pojazdy Boxer pozyskiwane są w ramach programu Mechanised Infantry Vehicle (MIV), który dotyczył stworzenia nowej rodziny kołowych transporterów opancerzonych dla armii brytyjskiej. W listopadzie 2019 roku Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii poinformowało o zawarciu kontraktu z brytyjsko-niemiecką spółką joint venture Rheinmetall BAE Systems Land Systems (RBLS) na dostawę ponad 500 egzemplarzy GTK Boxer. Kontrakt oszacowano na kwotę blisko 2,8 mld funtów. Wśród zamówionych egzemplarzy znajdują się różne wersje pojazdów takie jak: transporter piechoty, wóz ewakuacji medycznej, wóz dowodzenia oraz wozy bazowe przewidziane pod zabudowę specjalistyczną. 

Anulowanie spóźnionej o lata modernizacji pojazdów FV510 Warrior spowodowane było prawdopodobnie przekroczeniem zakładanego na ten cel budżetu i kwestiami politycznymi. Pomimo ukończonej integracji i pomyślnie przeprowadzonych testów armaty 40 mm CTAI rząd w Londynie odrzucił program tuż przed podpisaniem kontraktu. Działanie to zmusza jednak brytyjską armię do zwiększenia skuteczności ognia w pozyskiwanych przez nich kołowych transporterów opancerzonych Boxer. Do tej pory pojazdy te miały być wyposażone w zdalnie sterowane moduły uzbrojenia Protector RS4 z 12,7-mm lub 7,62-mm karabinami maszynowymi.

Jak widać, taka siła ognia nie będzie mogła skutecznie zastąpić 30 mm działka wykorzystywanego na pojazdach Warrior. Wobec tego armia rozpoczęła prace nad szczegółową analizą mającą na celu określenie przyszłej wielkości, kształtu i struktury floty Boxerów. 

Jednym z analizowanych wariantów jest wyposażenie Boxerów w działka 40 mm, które miały być pozyskane dla programu WCSP. Już pod koniec 2020 roku Lockheed Martin UK mówił o możliwości jej integracji z KTO dla potencjalnego klienta eksportowego. Jednak opcja jest mało prawdopodobna ze względu na skomplikowanie armat CTAI. Ponadto nadwyżki zamówionych armat będą mogły być wykorzystane w rodzinie brytyjskich gąsienicowych wozów bojowych nowej generacji Ajax (znany wcześniej pod nazwą Scout SV — Special Vehicle), którego uzbrojenie stanowi armata automatyczna CTAI CT40 kal. 40 mm, zasilana amunicją teleskopową i sprzężony z nią karabin maszynowy kal. 7,62 mm.  

Skuteczniejszym, a na pewno szybszym rozwiązaniem na zwiększenie siły ognia dla KTO byłoby pozyskanie Boxerów z gotowym rozwiązaniem w postaci bezzałogowych lub załogowych wież z działkiem 30 mm. Takie pojazdy zostały już zamówione przez inne państwa. Przykładem może być Australia, która w sierpniu 2018 roku zawarła kontrakt na zakup 211 egzemplarzy kołowych wozów bojowych z rodziny Boxer w ramach programu modernizacji technicznej Land 400 Phase 2. Spośród nich 133 egzemplarzy ma być dostarczone w wersji uzbrojonej w załogową wieżę Lance. W bazowej wersji uzbrojona jest w armatę automatyczną MK30-2 kal. 30 mm i sprzężony czołgowy karabin maszynowy kal. 7,62 mm, a także w wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike-LR2.

Inny wariant Boxerów uzbrojonych w armatę kal. 30 mm zaprezentowała Litwa, która w 2018 roku podpisała umowę na zakup 88 kołowych transporterów opancerzonych GTK Boxer dla swoich sił zbrojnych. Litewskie Vilkasy zostały wyposażone w izraelskie bezzałogowe systemy wieżowe Samson Mk2 z armatą 30 mm, karabinem maszynowym 7,62 mm oraz wyrzutnią ppk Spike. 

W wieże bezzałogową z armatą 30 mm część swoich Boxerów planuje wyposażyć również niemiecka Bundeswehra. Z kolei marcu 2021 roku holenderska armia prowadziła poligonowe testy wyposażając Boxera w lekką wieżę bezzałogową R400S Mk. 2 produkcji australijskiej firmy EOS. Wieża ta może być uzbrojona w szybkostrzelne działko Northrop Grumman M230LF, strzelającą amunicją 30×113 mm lub brytyjską Venom LR firmy AEI. W takie samo uzbrojenie można by też doposażyć niektóre warianty modułów uzbrojenia Kongsberga, więc użycie tych działek, podobnych do używanych na śmigłowcach Apache, może być łatwym rozwiązaniem, wymagającym jedynie aneksu do już podpisanej umowy na uzbrojenie Boxerów. Moduły Kongsberga można też zintegrować z ppk Javelin, które już są używane w Wielkiej Brytanii.

Częściowym rozwiązaniem problemu większej siły uderzeniowej dla rodziny Boxer mogłoby być pozyskanie przez brytyjską armię większej ilości wariantu rozpoznawczego pojazdu, który wyposażony jest w w przeciwpancerne pociski kierowane. Obecnie armia zamówiła 50 takich pojazdów. W brytyjskim ministerstwie obrony prowadzona jest obecnie analiza, czy więcej wozów Boxer w ramach sił zbrojnych powinno być również wyposażonych w przeciwpancerne pociski kierowane. 

Reklama
Reklama

Komentarze