Brytyjska spółka WFEL należąca do niemieckiego koncernu Krauss-Maffei Wegmann (KMW) otrzymała kontrakt na produkcję kadłubów kołowych wozów bojowych z rodziny Boxer. Około połowy z obecnie zamówionych przez brytyjską armię Boxerów ma powstać lokalnie w zakładach tej spółki.
Umowa obejmuje produkcję przez WFEL kadłubów Boxerów wraz z modułem zespołu napędowego przez ponad dziesięć lat wraz z montażem, integracją i próbami około połowy z ponad 500 egzemplarzy tych wozów, które mają w najbliższych latach trafić do British Army. Kontrakt ten został poprzedzony zawarciem porozumienia z holendersko-niemieckim konsorcjum ARTEC GmbH ws. transfer technologii z Niemiec do Wielkiej Brytanii, w tym m.in. zespołów napędowych dla wersji kołowego transportera opancerzonego, wozu ewakuacji medycznej i wersji specjalistycznych.
Czytaj też: Druga młodość Boxera [ANALIZA]
WFEL ma odgrywać kluczową rolę w łańcuchu dostaw wozów Boxer dla brytyjskiej armii. Spółka ta jest znanym od lat producentem systemów przeprawowych, które znalazły uznanie wielu użytkowników na całym świecie. W związku z jej dołączeniem do programu Boxer konieczne były znaczące inwestycje w zakłady produkcyjne i ich kadry w Stockport i Telford w celu dostosowania ich do najnowocześniejszych technologii i produkcji zupełnie nowych podzespołów. W lokalnej produkcji Boxerów udział wziąć mają także inne spółki brytyjskiego przemysłu zbrojeniowego, które będą poddostawcami wybranych elementów.
W listopadzie 2019 roku Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii poinformowało o zawarciu kontraktu z konsorcjum Artec GmbH, joint venture KMW i Rheinmetalla, na dostawę więcej niż 500 transporterów Boxer. Kontrakt ten, zawarty za pośrednictwem organizacji OCCAR, był pokłosiem zwycięstwa Boxera w programie Mechanised Infantry Vehicle (MIV), który dotyczył pozyskania nowej rodziny kołowych transporterów opancerzonych dla armii brytyjskiej.
Warto dodać, że umowa przewiduje szeroki transfer technologii. Obie firmy będące członkami Artec GmbH mają swój potencjał w Wielkiej Brytanii. Jeśli chodzi o KMW, to właśnie spółka WFEL, zakupiona w 2012 roku przez niemiecki koncern. Z kolei Rheinmetall w celu udziału w programie Boxer (i innych "pancernych" projektach na Wyspach Brytyjskich) stworzył w 2019 roku spółkę joint venture RBSL (Rheinmetall BAE Land Systems), dzięki czemu będzie mógł korzystać z potencjału BAE Systems, oczywiście dodatkowo rozwijanego przez inwestycje.
Czytaj też: British Army zamawia Boxery
Wśród zamówionych ponad 500 egzemplarzy kołowych transporterów opancerzonych Boxerów znajdują się wersje takie jak: transporter piechoty, wóz ewakuacji medycznej, wóz dowodzenia oraz wozy bazowe przewidziane pod zabudowę specjalistyczną. Wszystkie te pojazdy w założeniu mają trafić na wyposażenie brygad zmechanizowanych brytyjskich wojsk lądowych. Wszystko wskazuje także na to, że jest to dopiero pierwsze z kilku zamówień, gdyż zapotrzebowanie British Army na Boxery jest szacowane na blisko 1500 egzemplarzy.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie