Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Bradley z napędem hybrydowym

Fot. Sgt. Timothy Kingston/U.S. Army
Fot. Sgt. Timothy Kingston/U.S. Army

U.S. Army przyznało koncernowi BAE Systems umowę o wartości 32 mln USD na przygotowanie prototypu bojowego wozu piechoty M2 Bradley zintegrowanego z hybrydowym systemem napędowym. Kontrakt ten jest kolejnym eksperymentalnym projektem dotyczącym tej konstrukcji w ostatnich miesiącach.

Program ten jest częścią wysiłków amerykańskiej armii mających na celu zwiększenie mobilności, a co za tym idzie zdolności bojowych tej konstrukcji poprzez instalacje nowych elementów takich jak układ napędowy czy układ zawieszenia. Zintegrowanie Bradleya z napędem hybrydowym ma pozwolić na znaczące podniesienie mocy i wyraźny wzrost dzielności terenowej, ekonomii użytkowania, prędkości i zasięgu.

Na mocy zawartej umowy prace nad prototypem mają rozpocząć się tego lata i zostać przeprowadzone na jednym przeznaczonym do tego celu gotowym egzemplarzu tego wozu. Wnioski wyciągnięte z badań i testów tego systemu mają posłużyć do oceny jego użyteczności dla tego wozu bojowego. Dodatkowo BAE Systems deklaruje możliwość integracji napędu hybrydowego również na innych wozach bojowych, dysponujących zbliżonym do Bradleya podwoziem i używanych przez U.S. Army takich jak transporter opancerzony AMPV, armatohaubica samobieżna M109A7 Paladin i wyrzutni rakiet M270 MLRS.

Zintegrowanie hybrydowego napędu elektrycznego z wozami bojowymi znacznie zwiększa moc pojazdu i zapewnia znaczny wzrost mobilności, możliwości bojowych i zasięgu, z których wszystkie umożliwiają przekroczenie zdolności operacyjnych. BAE Systems inwestuje i współpracuje z przemysłem od ponad 40 lat, aby rozwijać technologię HED (Hybrid Energy Drive - red.) oraz opracowywać architektury pojazdów i demonstratory. Systemowe podejście do elektryfikacji pojazdów umożliwia przełomowe możliwości na obecnych i przyszłych platformach, na których nasi żołnierze muszą zachować przewagę na polu bitwy.

- wiceprezes działu pojazdów lądowych BAE Systems Scott Davis

Przy tym projekcie BAE Systems blisko współpracuje ze spółką QinetiQ, która ma opracować elektryczną przekładnię krzyżową (Modular E-X-Drive®), kluczowy element napędu hybrydowego dla gąsienicowych wozów bojowych. Moduł QinetiQ Modular E-X-Drive przeszedł już wcześniej pozytywnie próby na innych wozach bojowych.

W styczniu br. U.S. Army poinformowało o rozpoczęciu badań i testów zmodyfikowanej wersji bojowego wozu piechoty M2 Bradley wyposażonego w nowy hydropneumatyczny układ zawieszenia na poligonie Yuma Proving Ground w stanie Arizona. Działania te mają na celu zwiększenie zdolności manewrowych Bradleyów, w tym przede wszystkim poprawę komfortu jazdy załogi i desantu w każdym terenie i skrócić czas potrzebny na czas serwisowanie i naprawy tych wozów. Działania te są częścią prowadzonych obecnie prac mających na celu modernizacje "floty" tych wozów w celu poprawy ich możliwości bojowych do czasu wprowadzenia jego docelowego następcy w ramach programu OMFV.

Reklama
Reklama

Komentarze