Przemysł Zbrojeniowy
Armia 2023: kolejny krewny T-14 Armata
Na targach Armia 2023 został przedstawiony najmniej „medialny” przedstawiciel rodziny pojazdów bazujących na platformie Armata, który doczekał się przekucia z projektu w metal. Mowa tutaj o wozie zabezpieczenia technicznego BREM T-16, który miał stać się pojazdem wsparcia dla czołgów T-14 oraz ciężkich bojowych wozów piechoty T-15.
Wozy wsparcia nie cieszą się taką popularnością jak pojazdy, którym potencjalnie będą asystować. Jednak są kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania jednostek pancernych, zmechanizowanych oraz artylerii samobieżnej. Zaprezentowany na targach BREM T-16 jest częścią nowej fali pojazdów wojskowych, które rosyjski przemysł miał dostarczać do armii w ostatnich latach, lecz podobnie jak bardziej medialne czołgi T-14 czy ciężkie bojowe wozy piechoty T-15 pozostaje w fazie prototypu. Bez wdrożenia wspomnianych pojazdów (lub choćby nowego systemu artyleryjskiego 2S35 Koalicja-SW, który ponoć miał zostać wdrożony do produkcji seryjnej) jego pojawienie się w siłach zbrojnych Moskwy nie miałoby większego sensu.
Czytaj też
BREM T-16 basado en la prometedora plataforma "Armata". Está equipado con protección contra minas, 3 tripulantes, la mayoría de los procesos automatizados. La situación es monitoreada desde cámaras panorámicas, la tripulación no necesita abandonar el vehículo para remolcar otro. pic.twitter.com/zKsnwXQHHj
— ArmaduraXXI💯🇪🇦 (@oscar198o) August 14, 2023
T-16 Armata recovery vehicle, Army-2023#ARMY2023 #armata pic.twitter.com/Y1U0BorZe4
— Yuri Pasholok (@YPasholok) August 17, 2023
BREM T-16 to rosyjski wóz zabezpieczenia technicznego opracowany na bazie gąsienicowej platformy Armata jako pojazd wsparcia dla czołgów podstawowych T-14 oraz ciężkich bojowych wozów piechoty T-15. Załogę WZT stanowią 3 osoby. Żołnierze przebywają w pancernej kapsule, która może pomieścić kolejne 2-3 osoby. W domyśle będzie to załoga ewakuowanego pojazdu. W skład specjalistycznego osprzętu wchodzi hydrauliczny żuraw o udźwigu do 25 ton, a także wciągarka o sile uciągu pozwalającej na holowanie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 80 ton. Dodatkowy manipulator umożliwia podnoszenie przedmiotów o masie do 1000 kg. Jednostkę napędową wozu stanowi 12-cylindrowy silnik typu A-85-3A o mocy 1500 KM, który zapewnia dość duży stosunek mocy do masy wynoszący ponad 32 KM/t. Masa pojazdu nie jest znana, ale zakłada się, że oscyluje w granicach 50-55 ton.
Czytaj też
W przedziałach remontowych (ulokowanych po bokach pojazdu) zainstalowano zestawy narzędzi obsługowych, rozkładany stół warsztatowy i agregat spawalniczy. Do wykonywania robót ziemnych wóz wyposażono w lemiesz. Na tylnej platformie ładunkowej można przewozić zapasowy moduł napędowy, a sam pojazd najprawdopodobniej wyposażono również w dodatkowy agregat prądotwórczy i specjalny system do pokonywania przeszkód wodnych po dnie (maksymalna głębokość wody to 5 m).
Czytaj też
Do samoobrony pojazdu służy wielkokalibrowy karabin maszynowy NSWT lub Kord kalibru 12,7 mm umieszczony w zdalnie sterowanym module uzbrojenia na stropie wozu. Opancerzenie pojazdu zostało wykonane z walcowanych jednorodnych płyt stalowych łączonych spawaniem. Oprócz tego T-16 otrzymał moduły ciężkiego pancerza reaktywnego Monolit (podobnie jak T-14 i T-15) oraz prętowe osłony po bokach przedziału napędowego.
Wania
USA powinny go kupić do holowania Abramsów... Problem jest taki, że Rosja nie ma silnika 1.500 KM. Silnik o takiej mocy nie mogą założyć do t-14, bo się przegrzewa, bierze olej i psuje się po kilkuset godzinach pracy. Parametry podawane przez Rosję jak zawsze nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Powerpacka nie mają więc pojazd ten powinni sprzedawać do USA. Przy masie 55 ton będzie holować 80 ton. Jasne...
xdx
Podejrzewam błąd tłumaczenia. Pewnie chodziło o to że wyciągarka może maksymalnie 80 ciągnąć , a nie holować bo to dwie różne rzeczy. Dla przykładu niemiecki Bergepanzer 3 z 2 bloczkami może i 105 ton ciągnąć ( z jednym 70 , a bez 35 ) przy wadze 55. Ale zgadzam się iż „osiągnięcia” sovietów należy traktować z dużym przymrużeniem oka.
Davien3
@Wania silnik w Armacie to wysilona jednostka z Obiektu 187 o mocy bazowej 1200shp. Wysilili ja do 1500shp, moze tez miec 2000shp ale czas działania jest wtedy mierzony w godzinach Aha co do holowania to M88A2 ma mase 51 ton a holuje wazace 64 ton Abramsy i ma silnik o mocy 750 shp