Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Armia 2023: kolejny krewny T-14 Armata

Fot. UKBTM
Fot. UKBTM

Na targach Armia 2023 został przedstawiony najmniej „medialny” przedstawiciel rodziny pojazdów bazujących na platformie Armata, który doczekał się przekucia z projektu w metal. Mowa tutaj o wozie zabezpieczenia technicznego BREM T-16, który miał stać się pojazdem wsparcia dla czołgów T-14 oraz ciężkich bojowych wozów piechoty T-15.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Wozy wsparcia nie cieszą się taką popularnością jak pojazdy, którym potencjalnie będą asystować. Jednak są kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania jednostek pancernych, zmechanizowanych oraz artylerii samobieżnej. Zaprezentowany na targach BREM T-16 jest częścią nowej fali pojazdów wojskowych, które rosyjski przemysł miał dostarczać do armii w ostatnich latach, lecz podobnie jak bardziej medialne czołgi T-14 czy ciężkie bojowe wozy piechoty T-15 pozostaje w fazie prototypu. Bez wdrożenia wspomnianych pojazdów (lub choćby nowego systemu artyleryjskiego 2S35 Koalicja-SW, który ponoć miał zostać wdrożony do produkcji seryjnej) jego pojawienie się w siłach zbrojnych Moskwy nie miałoby większego sensu.

Czytaj też

BREM T-16 to rosyjski wóz zabezpieczenia technicznego opracowany na bazie gąsienicowej platformy Armata jako pojazd wsparcia dla czołgów podstawowych T-14 oraz ciężkich bojowych wozów piechoty T-15. Załogę WZT stanowią 3 osoby. Żołnierze przebywają w pancernej kapsule, która może pomieścić kolejne 2-3 osoby. W domyśle będzie to załoga ewakuowanego pojazdu. W skład specjalistycznego osprzętu wchodzi hydrauliczny żuraw o udźwigu do 25 ton, a także wciągarka o sile uciągu pozwalającej na holowanie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 80 ton. Dodatkowy manipulator umożliwia podnoszenie przedmiotów o masie do 1000 kg. Jednostkę napędową wozu stanowi 12-cylindrowy silnik typu A-85-3A o mocy 1500 KM, który zapewnia dość duży stosunek mocy do masy wynoszący ponad 32 KM/t. Masa pojazdu nie jest znana, ale zakłada się, że oscyluje w granicach 50-55 ton.

Reklama

Czytaj też

W przedziałach remontowych (ulokowanych po bokach pojazdu) zainstalowano zestawy narzędzi obsługowych, rozkładany stół warsztatowy i agregat spawalniczy. Do wykonywania robót ziemnych wóz wyposażono w lemiesz. Na tylnej platformie ładunkowej można przewozić zapasowy moduł napędowy, a sam pojazd najprawdopodobniej wyposażono również w dodatkowy agregat prądotwórczy i specjalny system do pokonywania przeszkód wodnych po dnie (maksymalna głębokość wody to 5 m).

Czytaj też

Do samoobrony pojazdu służy wielkokalibrowy karabin maszynowy NSWT lub Kord kalibru 12,7 mm umieszczony w zdalnie sterowanym module uzbrojenia na stropie wozu. Opancerzenie pojazdu zostało wykonane z walcowanych jednorodnych płyt stalowych łączonych spawaniem. Oprócz tego T-16 otrzymał moduły ciężkiego pancerza reaktywnego Monolit (podobnie jak T-14 i T-15) oraz prętowe osłony po bokach przedziału napędowego.

Czytaj też

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (1)

  1. Wania

    USA powinny go kupić do holowania Abramsów... Problem jest taki, że Rosja nie ma silnika 1.500 KM. Silnik o takiej mocy nie mogą założyć do t-14, bo się przegrzewa, bierze olej i psuje się po kilkuset godzinach pracy. Parametry podawane przez Rosję jak zawsze nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Powerpacka nie mają więc pojazd ten powinni sprzedawać do USA. Przy masie 55 ton będzie holować 80 ton. Jasne...

    1. xdx

      Podejrzewam błąd tłumaczenia. Pewnie chodziło o to że wyciągarka może maksymalnie 80 ciągnąć , a nie holować bo to dwie różne rzeczy. Dla przykładu niemiecki Bergepanzer 3 z 2 bloczkami może i 105 ton ciągnąć ( z jednym 70 , a bez 35 ) przy wadze 55. Ale zgadzam się iż „osiągnięcia” sovietów należy traktować z dużym przymrużeniem oka.

    2. Davien3

      @Wania silnik w Armacie to wysilona jednostka z Obiektu 187 o mocy bazowej 1200shp. Wysilili ja do 1500shp, moze tez miec 2000shp ale czas działania jest wtedy mierzony w godzinach Aha co do holowania to M88A2 ma mase 51 ton a holuje wazace 64 ton Abramsy i ma silnik o mocy 750 shp

Reklama