Reklama
  • Wiadomości

Aktywna obrona dla US Army

Biuro Dyrektora Operacyjnego Testów i Oceny (DOT&E) w swoim raporcie, poinformowało także o postępach testów, integracji oraz wdrażania aktywnych systemów obrony dla czołgów Abrams oraz bojowych wozów piechoty Bradley.

Fot. Rafael
Fot. Rafael
Reklama

Abrams i Trophy

Jeżeli chodzi o system Trophy dla czołgów Abrams, poinformowano, że został on już w pełni zintegrowany z wersjami M1A2SEPv2 oraz M1A2SEPv3. Jeżeli chodzi o M1A2SEPv3 to faza trzecia testów została zakończona w roku 2022.

Reklama
YouTube cover video
Reklama

Testy skupiały się na zróżnicowanych scenariuszach, w tym biorących pod uwagę zakłócenia elektromagnetyczne mogące mieć wpływ na działanie systemu oraz w różnego rodzaju terenie, w tym zabudowanym, zarówno stacjonarnie jak i w ruchu.

Przeprowadzono 39 strzelań, wykorzystując zarówno amunicję ćwiczebną jak i szkoleniową, które zakończyły się ogólną konkluzją, że system Trophy działa zgodnie z zapewnieniami producenta, choć oczywiście nie jest rozwiązaniem idealnym. Nadal wyzwaniem jest dość duża jego masa wynosząca około 2,2 tony, którą system dodaje do czołgu.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Tym nie mniej, Trophy znacząco podnosi przeżywalność czołgu oraz jego załogi. Można więc przypuszczać, że system ten będzie dalej rozwijany w kooperacji z Izraelem, zarówno dla czołgów rodziny M1 Abrams, jak również dla ich następcy nad którym trwają prace.

Bradley i Iron Fist

Większym wyzwaniem okazuje się integracja systemu aktywnej obrony Iron Fist dla bojowych wozów piechoty Bradley. Z powodzeniem udało się go zintegrować tylko z wariantami M2A4 oraz bojowym wozem rozpoznawczym M7A4 ze względu na ulepszony system generowania i dystrybucji energii elektrycznej jaki znalazł się w tych wariantach.

Reklama
YouTube cover video
Reklama

W testach prowadzonych w roku fiskalnym 2022 (do 30 września ubiegłego roku) zauważono także pewną trudność. W momencie skutecznego przechwycenia pocisku, które kończy się jego detonacją w pewnej odległości od pojazdu, nawet źle uformowany strumień kumulacyjny ma szansę przebić stosunkowo cienki pancerz zasadniczy pojazdu.

Stąd też system Iron Fist musi osiągnąć większą wydajność niż system Trophy jeżeli chodzi o przechwycenie głowicy kumulacyjnej i jej neutralizacje w taki sposób, aby nie doszło do jej detonacji i uformowania się strumienia kumulacyjnego.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Ostatecznie zarekomendowano aby ponownie powtórzyć fazę drugą testów po poprawie oprogramowania systemu, w celu zwiększenia jego wydajności oraz ogólnej przeżywalności. Na początku br. US Army opublikowała komunikat, w którym wyrażała zadowolenie z testów Iron Fist na Bradleyu. Mógł on dotyczyć prób zrealizowanych już z uwzględnieniem rekomendacji, bo te zakończyły się w październiku br., a więc już w roku fiskalnym 2023.

Wojska Lądowe USA są pierwszymi w NATO, które na dużą skalę wdrażają aktywne systemy obrony pojazdów, Wojsko Polskie uważnie przygląda się tym działaniom i również planuje wyposażenie czołgów oraz bojowych wozów piechoty w tego typu systemy.

Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama