Przemysł Zbrojeniowy
Afrykańskie marynarki budują floty patrolowców
Kraje afrykańskie zaczynają wzmacniać kontrolę strefy przybrzeżnej budując flotę niewielkich, szybkich okrętów patrolowych.
Togo otrzymało drugi okręt patrolowy RPB-33 (o długości 33 m) zbudowany przez stocznię STX Lorient na bazie projektu firmy Raidico Marine. Togo zamówiło w 2013 roku w sumie dwie takie jednostki - z kadłubem zbudowanym z aluminium i kompozytów oraz charakterystycznym mostkiem zapewniającym dookólną obserwację. RPB-33 poruszają się z maksymalną prędkością 22-25 w, a ich załogę stanowi 17 osób. Pierwszy okręt został odebrany od STX Lorient 1 kwietnia br. i 25 kwietnia, po dopłynięciu do stolicy Lomé, otrzymał w obecności prezydenta Faure Gnassingbe nazwę „Agou” oraz numer P763.
Oba okręty wzmocnią flotę patrolowców, w skład której wchodzą przede wszystkim dwa kutry patrolowe typu Defender (przekazane przez Stany Zjednoczone w 2010 r.) o wyporności 2,7 ton oraz dwa starsze „francuskie” patrolowce o wyporności 80 ton: „Kara” (P761) i „Mono” (P762).
Podobny do RPB-33 patrolowiec o długości 33 m otrzymało ostatnio także Wybrzeże Kości Słoniowej. „Emergence” jest pierwszą z trzech zamówionych jednostek również zaprojektowanych w Raidico Marine. Jak na razie jej załogę stanowi 14 marynarzy, ale prawdopodobnie liczba ta zostanie na stałe zwiększona przez członków grup abordażowo – inspekcyjnych. Kolejne jednostki mają zostać przekazane w październiku 2014 r. i marcu 2015 r.
Raidico Marine ma jeszcze w planie dostarczenie we wrześniu br. okrętu patrolowego o długości 45 m dla Senegalu oraz mniejszych jednostek RPB-20 dla Libii. Dodatkowo w krajach afrykańskich są sukcesywnie wprowadzane kilkunastometrowe łodzie interwencyjne i inspekcyjne, które są wykorzystywane zarówno przez siły morskie jak i służby cywilne (np. celników).