Reklama

Siły zbrojne

Próby południowokoreańskiego robota bojowego

Fot. Hanwha Defense
Fot. Hanwha Defense

Jak poinformował koncern Hanwha Defense, zakończono prace nad zmodernizowaną, najnowszą wersją bezzałogowego pojazdu lądowego w układzie 6 × 6. Pojazd ten ma wkrótce przejść szereg badań i testów w południowokoreańskiej armii.

Jak twierdzą konstruktorzy tego bezzałogowca, został on w znacznym stopniu oparty na zaawansowanej sztucznej inteligencji. Ministerstwo Obrony Republiki Korei podjęło jakiś czas temu decyzję o wyborze tej konstrukcji do obycia cyklu wojskowych prób w drugiej połowie tego roku. Mają one sprawdzić zdolności bojowe oraz sprawność tego nowatorskiego i zaawansowanego robota bojowego na szczeblu taktycznym w warunkach współczesnego pola walki. Prototyp tego wozu ma trafić w ręce koreańskich żołnierzy już w lipcu br.

Multi-Purpose Unmanned Ground Vehicle (MPUGV) to wielozadaniowy bezzałogowy pojazd lądowy opracowany przez koncern Hanwha Defense. Rozwój tego systemu został zakończony w 2019 roku w ramach państwowego projektu, którego celem było opracowanie nowego robota lądowego dla południowokoreańskiej armii. W lutym br. po raz pierwszy konstrukcja ta  w poprzedniej wersji w układzie 4 × 4 została zaprezentowana na wystawie koncernu na międzynarodowych targach zbrojeniowych IDEX-2021 wraz z szeroką gamą eksportowej oferty systemów bezzałogowych.

image
Reklama

Nowy wariant tego bezzałogowca w układzie 6 × 6 ma charakteryzować się poprawionymi charakterystykami w zakresie takim jak ładowność, prędkość maksymalna i zasięg operacyjny czy przeżywalność. Głównym zadaniem tej konstrukcji ma być wsparcie pododdziału piechoty w działaniach bojowych na polu walki. Może być zarówno zdalnie sterowany (w tym za pomocą drona) jak i działać w trybie autonomicznym (w tym trybie follow me oraz po zleconych punktach) i wykonywać zadania na polu walki takie jak ewakuacja rannych, rozpoznanie, transport czy wsparcie ogniowe.

Obecnie nie są oficjalne znane charakterystyki techniczne najnowszej wersji 6 x 6. Poprzednia wersja w układzie 4 × 4 wykorzystywała silnik elektryczny, dzięki czemu przy masie ok. 1,5 tony mogła osiągać prędkość maksymalną do 30 km/h. Jej ładowność kształtowała się natomiast na poziomie 200 kg, a sam wóz mógł wykonywać zadania bez przerwy przez 14 godzin. Opcjonalnie pojazd ten może być wyposażony w zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenie uzbrojone w uniwersalny karabin maszynowy kal. 7,62 mm, wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm oraz granatnik automatyczny kal. 40 mm. Dodatkowe wyposażenie stanowi także akustyczny system automatycznego namierzania celów.

Reklama

Komentarze

    Reklama